Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Holistic vision of an ill human being in modern medicine

General data

Course ID: WMCM-LE-MON-HWCz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Holistic vision of an ill human being in modern medicine
Name in Polish: Holistyczna wizja człowieka chorego we współczesnej medycynie
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biologiczne, genetyczne, medyczne, teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do interpretacji etycznych aspektów ludzkiego życia i zdrowia.

Full description: (in Polish)

1. Medycyna holistyczna.

3. Człowiek wobec bólu i cierpienia.

2. Jak rozmawiać z młodymi dziećmi o cierpieniu i śmierci.

4. Sztuka cierpienia sztuka umierania.

5. Pogarda dla starości.

6. Lekarze i duchowni.

7. Jak radzić sobie ze stratą najbliższych.

8. Problemy psychiczne i psychologiczne osób leczonych z powodu choroby nowotworowej.

9. Wsparcie psychologiczne dla pacjenta chorego onkologicznie i jego rodziny.

10. Współczesne spojrzenie na posługę kapelana szpitalnego.

11. Ocena psychologiczno-medyczna przeżycia spoczynku w Duchu Świętym.

12. Właściwości terapeutyczne marihuany.

Bibliography: (in Polish)

1. A. Bartoszek, Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.

2. A. Muszala, A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole, Kraków 2007.

3. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.

4. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.

5. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.

6. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.

7. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.

8. Doka K. J., Żałoba jest podróżą. Jak zmagać się ze stratą, Kielce 2017.

9. Domżał T. M., Ból, Warszawa 1980.

10. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.

11. Leczenie bólu po opuszczeniu szpitalnego oddziału ratunkowego w świetle przeprowadzonych badań, E. Zieliński, D. Pater, J. Telak, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.165-180.

12. Lucas R. L., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.

13. Pater D., Christus Medicus – wobec bólu i cierpienia. Posługa kapelana szpitalnego w nowym spektrum, „Warszawskie Studia Pastoralne” 31(2016),s.53-71.

14. O lęku bez strachu, red. P. Żak, Kielce 2017.

15. Pater D., Cierpienie człowieka a tajemnica krzyża Chrystusowego, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 12-27.

16. Pater D., Cierpienie jako dar łaski, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 52-61.

17. Pater D., Cierpienie jako zło, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna- Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s. 190-203.

18. Pater D., Człowiek wobec bólu i cierpienia. Refleksja pastoralna, Warszawa 2012, s. 47.

19. Pater D., Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.

20. Pater D., Jak chrześcijanie konfrontują się z cierpieniem?, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.102-117.

21. Pater D., Modern views on hospital chaplain ministry, Archives of Physiotherapy and Global Researches 2016, 20(3), s. 33-37.

22. Pater D., Sztuka cierpienia-sztuka umierania. Sytuacje graniczne jako szansa „przekroczenia progu nadziei”, „Collectanea Theologica” 85 (2015) nr 2, s.133-150.

23. Pater D., Wartość życia osób w podeszłym wieku w świetle nauczania Jana Pawła II, w: 16. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna-Teologia- Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s. 144-159.

24. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, red. M. Rogiewicz, Kraków 2015

25. Przewlekle chory w domu. Poradnik la rodzin i opiekunów, red. P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Modlińska, Gdańsk 2010.

26. Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, (red.) D. Pater, Warszawa 2011, s.176.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady etyczne z zakresu biologii, genetyki, medycyny, teologii zajmujące się aspektami ludzkiego życia i zdrowia. (TMA_ W08)

EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele (TMA_U15)

EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 20 godzin

Praca własna studenta: 10 godzin

Razem 30 godz. = ... ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności,

studium przypadku

Bardzo dobry – znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje

Ponad dobry – bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje

Dobry – dobra wiedza, umiejętności, kompetencje

Dość dobry – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,

ale ze znacznymi niedociągnięciami

Dostateczny – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,

z licznymi błędami (próg 60%)

Niedostateczny – niezadowalająca wiedza, umiejętności,

kompetencje (poniżej 60%)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)