Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia dziecięca

General data

Course ID: WMCM-LE-PD-5
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia dziecięca
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza z zakresu biologii.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie podstawowych etapów i kluczowych czynników rozwoju psychologicznego dziecka, psychopatologii rozwoju dziecka, a także modelu leczenia zaburzeń psychicznych. Zdobyta wiedza powinna umożliwić zrozumienie procesu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży w kontekście czynników biopsychospołecznych.

Full description: (in Polish)

Student poznaje: mechanizmy psychologii rozwojowej w zakresie faz rozwoju dziecka, zmian rozwojowych, zadań rozwojowych i kryzysów rozwojowych oraz w zakresie czynników biopsychospołecznych warunkujących rozwój dziecka, z naciskiem na systemowe rozumienie rodziny.

Student poznaje również model leczenia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem roli lekarza w procesie diagnozy i leczenia, oraz podstaw leczenia farmakologicznego.

Student zdobywa wiedzę w zakresie podstawowych informacji, rozpoznania, definicji, obrazu klinicznego, etiologii, czynników ryzyka i metod pracy z dzieckiem i rodziną w zakresie zaburzeń psychicznych, takich jak:

1) zaburzenia neurorozwojowe: ADHD, ASD, zaburzenia mowy i języka, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia tikowe

2) psychosomatyczne zaburzenia u dzieci i młodzieży,

3) zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży, zaburzenia rozwojowe u dzieci w rodzinach zastępczych i adopcyjnych,

4) zaburzenia psychotyczne u dzieci i młodzieży,

5) zaburzenia związane z przemocą i nadużyciami seksualnymi wobec dzieci i młodzieży,

6) zaburzenia emocjonalne i zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży,

7) zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży, zaburzenia depresyjne, CHAD,

8) nieprawidłowo kształtująca się osobowość,

9) zaburzenia związane ze stresem zaburzenia adaptacyjne, ostra reakcja na stres PTSD,

10) zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne,

11) zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży,

12) zachowania autodestrukcyjne, samookaleczenia, myśli i tendencje suicydalne.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1) „Psychologia rozwoju człowieka” Brzezińska, A.I., Appelt K., Ziółkowska B., GWP, Sopot 2023 (2015) str. 38-96,123-296.

2) „Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży”, Remberk B. (red.), PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2020

3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 października 2023 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023–2030, link: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002480/O/D20232480.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1) Psychologia dziecka”, Schaffer H.R., PWN, Warszawa 2005

2) Psychiatria dzieci i młodzieży. Tom 1-2, Janas-Kozik M. i Wolańczyk T. (red.) PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021

3) Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (z późn. zm.)

4) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (z późn. zm.)

5) Standardy organizacyjne i merytoryczne dla podmiotów nowego modelu systemu ochrony zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży https://www.gov.pl/web/zdrowie/standardy-organizacyjne-i-merytoryczne-dla-podmiotow-nowego-modelu-systemu-ochrony-zdrowia-psychicznego-dla-dzieci-i-mlodziezy

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WKML_D.W01 Student ma wiedzę na temat społecznego wymiar zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych

WKML_D.W03 Student zna formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu;

WKML_D.W05 Student zna zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji;

WKML_D.W07 Student zna funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza;

WKML_D.W10 Student zna rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia;

WKML_D.U2 Student potrafi dostrzegać oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować

WKML_D.U4 Student zna zasady budowania atmosfery zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia

WKML_D.U5 Student wie jak przeprowadzać rozmowę z pacjentem -dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej

WKML_G.U7 Student wie jak rozpoznawać podczas badania dziecka zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia przedmiotu - obecność we wszystkich wykładach/seminariach i czynny udział w tych zajęciach i zaliczenie w formie testu końcowego.

Student powinien odbyć wszystkie przewidziane programem studiów zajęcia. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym terminie a jeżeli jest to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonych przez koordynatora przedmiotu.

Zaliczenie końcowe uzyskuje student, który odbędzie wszystkie zajęcia i zda test końcowy.

Student ma prawo do przystąpienia do zaliczenia w jednym terminie podstawowym i jednym terminie

poprawkowym. Ich formę i terminy ustala koordynator przedmiotu. Nieuzyskanie pozytywnej oceny w terminie poprawkowym powoduje niezaliczenie przedmiotu.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures more information
Coordinators: Magdalena Drabent
Group instructors: Katarzyna Brudka, Magdalena Drabent, Karolina Łobodda, Berenika Sztandera, Dagmara Wiśniewska, Maria Ziółkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Seminar - credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Przedmiot semestralny z końcową liczbą punktów ECTS 2,5 w semestrze letnim.



Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie podstawowych etapów i kluczowych czynników rozwoju psychologicznego dziecka, psychopatologii rozwoju dziecka, a także modelu leczenia zaburzeń psychicznych. Zdobyta wiedza powinna umożliwić zrozumienie procesu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży w kontekście czynników biopsychospołecznych.

Full description: (in Polish)

Student poznaje: mechanizmy psychologii rozwojowej w zakresie faz rozwoju dziecka, zmian rozwojowych, zadań rozwojowych i kryzysów rozwojowych oraz w zakresie czynników biopsychospołecznych warunkujących rozwój dziecka, z naciskiem na systemowe rozumienie rodziny.

Student poznaje również model leczenia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem roli lekarza w procesie diagnozy i leczenia, oraz podstaw leczenia farmakologicznego.

Student zdobywa wiedzę w zakresie podstawowych informacji, rozpoznania, definicji, obrazu klinicznego, etiologii, czynników ryzyka i metod pracy z dzieckiem i rodziną w zakresie zaburzeń psychicznych, takich jak:

1) zaburzenia neurorozwojowe: ADHD, ASD, zaburzenia mowy i języka, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia tikowe

2) psychosomatyczne zaburzenia u dzieci i młodzieży,

3) zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży, zaburzenia rozwojowe u dzieci w rodzinach zastępczych i adopcyjnych,

4) zaburzenia psychotyczne u dzieci i młodzieży,

5) zaburzenia związane z przemocą i nadużyciami seksualnymi wobec dzieci i młodzieży,

6) zaburzenia emocjonalne i zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży,

7) zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży, zaburzenia depresyjne, CHAD,

8) nieprawidłowo kształtująca się osobowość,

9) zaburzenia związane ze stresem zaburzenia adaptacyjne, ostra reakcja na stres PTSD,

10) zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne,

11) zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży,

12) zachowania autodestrukcyjne, samookaleczenia, myśli i tendencje suicydalne.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1) „Psychologia rozwoju człowieka” Brzezińska, A.I., Appelt K., Ziółkowska B., GWP, Sopot 2023 (2015) str. 38-96,123-296.

2) „Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży”, Remberk B. (red.), PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2020

3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 października 2023 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023–2030, link: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002480/O/D20232480.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1) Psychologia dziecka”, Schaffer H.R., PWN, Warszawa 2005

2) Psychiatria dzieci i młodzieży. Tom 1-2, Janas-Kozik M. i Wolańczyk T. (red.) PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021

3) Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (z późn. zm.)

4) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (z późn. zm.)

5) Standardy organizacyjne i merytoryczne dla podmiotów nowego modelu systemu ochrony zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży https://www.gov.pl/web/zdrowie/standardy-organizacyjne-i-merytoryczne-dla-podmiotow-nowego-modelu-systemu-ochrony-zdrowia-psychicznego-dla-dzieci-i-mlodziezy

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-15 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Seminar - credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)