Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pediatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LE-PED-4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pediatria
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektóWMKL_E.W1

zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;

WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;

WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:

1) krzywicy, tężyczki, drgawek,

2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,

3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego,

4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,

5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,

6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,

7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,

8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych,

9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,

10) zespołów genetycznych,

11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia

układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;

WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;

WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;

WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych;

WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych;

Umiejętności

WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;

WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;

WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;

WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;

WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;

WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe;

WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci;

WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta;

WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;

WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;

WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;

WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;

WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);

WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień;

WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych,

6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,

8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca

9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;

WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki;

WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne;

WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;

Kompetencje społeczne

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu

z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych

i kulturowych;

• kierowania się dobrem pacjenta;

przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

Szczegółowe formy weryfikacji

WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,

Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),

Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne

WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38

Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)

- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja

Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku

Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć

w kształcenia

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu: podstaw anatomii i fizjologii człowieka oraz przedmiotów podstawowych wykładanych na poprzedzających zajęcia latach studiów, znajomość podstawowej terminologii medycznej.

Skrócony opis:

Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka chorego, odrębności morfologiczno-fizjologicznych w zakresie układów i narządów, rozwoju dziecka, żywienia, immunoprofilaktyki, przyczyn występowania najczęstszych objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w chorobach wieku dziecięcego.

Student umie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń wieku dziecięcego, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie.

Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci.

Pełny opis:

Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka chorego, odrębności morfologiczno-fizjologicznych w zakresie układów i narządów, rozwoju dziecka, żywienia, immunoprofilaktyki, przyczyn występowania najczęstszych objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w chorobach wieku dziecięcego.

Student umie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń wieku dziecięcego, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie.

Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci.

Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych i rehabilitacyjnych.

Rok IV: lekarze zatrudnieni w Klinikach:

1. Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii

2. Endokrynologii i Diabetologii

3. Nefrologii, Transplantacji Nerek i Nadciśnienia Tętniczego

4. Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych

Rok V: lekarze zatrudnieni w Klinikach:

1. Kardiologii

2. Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka

3. Neurologii i Epileptologii

4. Onkologii

Literatura:

1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022

2. Tom Lissauer, Will Carrol (Andrzej Milanowski red. Wydania polskie) Pediatria, wydanie 5, Edra Urban&Partner, 2018.

3. Pediatria, M.KUlus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020

4. Dobrzańska A., Ryżo J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.

1. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010.

2. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009.

3. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1,

4. Pediatria redakcja naukowa W.Kawalec, R.Grenda, M.Kulus, wydanie II, 2018

5. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.

6. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska .2012

7. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014

8. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok

9. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN

10. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018

11. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z).

12. M. Hertl "Pediatryczna diagnostyka różnicowa"

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WMKL_E.W1

zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;

WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;

WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:

1) krzywicy, tężyczki, drgawek,

2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,

3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego,

4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,

5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,

6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,

7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,

8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych,

9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,

10) zespołów genetycznych,

11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia

układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;

WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;

WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;

WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych;

WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych;

Umiejętności

WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;

WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;

WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;

WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;

WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;

WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe;

WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci;

WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta;

WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;

WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;

WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;

WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;

WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);

WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień;

WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych,

6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,

8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca

9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;

WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki;

WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne;

WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;

Kompetencje społeczne

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu

z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych

i kulturowych;

• kierowania się dobrem pacjenta;

przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

Szczegółowe formy weryfikacji

WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,

Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),

Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne

WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38

Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)

- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja

Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku

Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 35 godzin więcej informacji
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Chełstowska, Irena Jankowska
Prowadzący grup: Monika Bieniasz, Patrycja Dasiewicz, Dominika Gładysz, Milena Greczan, Maciej Jalowski, Agnieszka Janiec, Irena Jankowska, Magdalena Kaczor, Dominika Kaps-Kopiec, Maja Klaudel-Dreszler, Jakub Kmiotek, Justyna Lesiak, Marianna Lichosik, Magdalena Marszał, Agnieszka Mianowska, Elżbieta Moszczyńska, Magdalena Naorniakowska, Łukasz Obrycki, Katarzyna Pasternak-Pietrzak, Maria Pękała, Małgorzata Podymniak-Grzeszykowska, Joanna Ryżko, Ewa Sajak-Złota, Małgorzata Skomska-Pawliszak, Anna Smorczewska-Kiljan, Anna Świercz, Agnieszka Urzykowska, Mirela Wadecka, Małgorzata Wajda-Cuszlag, Jerzy Wakuliński, Anna Wiernicka, Joanna Wiktorowicz, Karolina Wiśniewska, Marta Wysocka-Mincewicz, Dorota Żmudzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

WMKL_E.W1

zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;

WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;

WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:

1) krzywicy, tężyczki, drgawek,

2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,

3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego,

4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,

5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,

6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,

7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,

8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych,

9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,

10) zespołów genetycznych,

11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia

układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;

WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;

WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;

WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych;

WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych;

Umiejętności

WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;

WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;

WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;

WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;

WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;

WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe;

WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci;

WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta;

WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;

WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;

WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;

WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;

WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);

WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień;

WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych,

6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,

8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca

9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;

WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki;

WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne;

WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;

Kompetencje społeczne

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu

z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych

i kulturowych;

• kierowania się dobrem pacjenta;

przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

Szczegółowe formy weryfikacji

WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,

Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),

Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne

WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38

Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)

- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja

Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku

Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych i rehabilitacyjnych.

Literatura:

1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022

2. Tom Lissauer, Will Carrol (Andrzej Milanowski red. Wydania polskie) Pediatria, wydanie 5, Edra Urban&Partner, 2018.

3. Pediatria, M.KUlus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020

4. Dobrzańska A., Ryżo J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.

1. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010.

2. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009.

3. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1,

4. Pediatria redakcja naukowa W.Kawalec, R.Grenda, M.Kulus, wydanie II, 2018

5. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.

6. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska .2012

7. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014

8. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok

9. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN

10. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018

11. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z).

12. M. Hertl "Pediatryczna diagnostyka różnicowa"

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 35 godzin więcej informacji
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)