(in Polish) Pediatria
General data
Course ID: | WMCM-LE-PED-4 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pediatria |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu: podstaw anatomii i fizjologii człowieka oraz przedmiotów podstawowych wykładanych na poprzedzających zajęcia latach studiów, znajomość podstawowej terminologii medycznej. |
Short description: |
(in Polish) Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka chorego, odrębności morfologiczno-fizjologicznych w zakresie układów i narządów, rozwoju dziecka, żywienia, immunoprofilaktyki, przyczyn występowania najczęstszych objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w chorobach wieku dziecięcego. Student umie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń wieku dziecięcego, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie. Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci. |
Full description: |
(in Polish) Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka chorego, odrębności morfologiczno-fizjologicznych w zakresie układów i narządów, rozwoju dziecka, żywienia, immunoprofilaktyki, przyczyn występowania najczęstszych objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w chorobach wieku dziecięcego. Student umie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń wieku dziecięcego, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie. Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci. Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych i rehabilitacyjnych. Rok IV: lekarze zatrudnieni w Klinikach: 1. Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii 2. Endokrynologii i Diabetologii 3. Nefrologii, Transplantacji Nerek i Nadciśnienia Tętniczego 4. Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych Rok V: lekarze zatrudnieni w Klinikach: 1. Kardiologii 2. Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka 3. Neurologii i Epileptologii 4. Onkologii |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022 2. Tom Lissauer, Will Carrol (Andrzej Milanowski red. Wydania polskie) Pediatria, wydanie 5, Edra Urban&Partner, 2018. 3. Pediatria, M.KUlus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020 4. Dobrzańska A., Ryżo J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r. 1. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010. 2. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009. 3. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1, 4. Pediatria redakcja naukowa W.Kawalec, R.Grenda, M.Kulus, wydanie II, 2018 5. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r. 6. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska .2012 7. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014 8. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok 9. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN 10. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018 11. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z). 12. M. Hertl "Pediatryczna diagnostyka różnicowa" |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WMKL_E.W1 zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: 1) krzywicy, tężyczki, drgawek, 2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, 3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego, 4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, 5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, 6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, 7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, 8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, 9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, 10) zespołów genetycznych, 11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego; WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci; WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach; WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych; WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych; Umiejętności WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe; WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych; WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe; WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci; WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta; WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi; WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień; WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, 6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne; WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta; Kompetencje społeczne W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: • nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; • kierowania się dobrem pacjenta; przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; Szczegółowe formy weryfikacji WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4, Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.), Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38 Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem) - realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
TU SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
W SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
TH SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
FR SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 35 hours
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Chełstowska, Irena Jankowska | |
Group instructors: | Monika Bieniasz, Patrycja Dasiewicz, Dominika Gładysz, Milena Greczan, Maciej Jalowski, Agnieszka Janiec, Irena Jankowska, Magdalena Kaczor, Dominika Kaps-Kopiec, Maja Klaudel-Dreszler, Jakub Kmiotek, Justyna Lesiak, Marianna Lichosik, Magdalena Marszał, Agnieszka Mianowska, Elżbieta Moszczyńska, Magdalena Naorniakowska, Łukasz Obrycki, Katarzyna Pasternak-Pietrzak, Maria Pękała, Małgorzata Podymniak-Grzeszykowska, Joanna Ryżko, Ewa Sajak-Złota, Małgorzata Skomska-Pawliszak, Anna Smorczewska-Kiljan, Anna Świercz, Agnieszka Urzykowska, Mirela Wadecka, Małgorzata Wajda-Cuszlag, Jerzy Wakuliński, Anna Wiernicka, Joanna Wiktorowicz, Karolina Wiśniewska, Marta Wysocka-Mincewicz, Dorota Żmudzka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - credit Seminar - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) WMKL_E.W1 zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: 1) krzywicy, tężyczki, drgawek, 2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, 3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego, 4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, 5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, 6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, 7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, 8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, 9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, 10) zespołów genetycznych, 11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego; WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci; WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach; WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych; WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych; Umiejętności WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe; WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych; WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe; WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci; WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta; WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi; WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień; WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, 6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne; WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta; Kompetencje społeczne W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: • nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; • kierowania się dobrem pacjenta; przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; Szczegółowe formy weryfikacji WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4, Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.), Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38 Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem) - realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych i rehabilitacyjnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022 2. Tom Lissauer, Will Carrol (Andrzej Milanowski red. Wydania polskie) Pediatria, wydanie 5, Edra Urban&Partner, 2018. 3. Pediatria, M.KUlus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020 4. Dobrzańska A., Ryżo J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r. 1. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010. 2. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009. 3. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1, 4. Pediatria redakcja naukowa W.Kawalec, R.Grenda, M.Kulus, wydanie II, 2018 5. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r. 6. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska .2012 7. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014 8. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok 9. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN 10. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018 11. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z). 12. M. Hertl "Pediatryczna diagnostyka różnicowa" |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 35 hours
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - credit Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.