(in Polish) Pediatria
General data
Course ID: | WMCM-LE-PED-5 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pediatria |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | medical science |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) zaliczenie zajęć z anatomii, fizjologii |
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych i rehabilitacyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki Ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022 2. Pediatria w praktyce lekarza POZ Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P. Standardy Medyczne Warszawa 2022 (LEK) 3. Poradnik dyżuranta – pediatria, Standardy Medyczne, red. Piotr Buda, Ryszard Grenda, Warszawa 2021 (strony 19-216) 4. Pediatria – poradnik kliniczny pod redakcją Piotra Albrechta, wydanie II polskie, Elsevier, 2021. (LEK) 5. Pediatria - Tom Lissauer, Will Carroll; wydanie 5, tytuł oryginalny ,,Illustrated Textbook of Paediatrics’’, redakcja wydania polskiego: prof. dr hab. n. med. Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner Wrocław 2019. (LEK) 6. Rekomendacje postępowania w zakażeniach bakteryjnych ośrodkowego układu nerwowego. Rekomendacje diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczne, 2011. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/Rekomendacje-ukl-nerwowy_2011.pdf (LEK) 7. Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego, 2016. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/RekomendacjeA42009.pdf (LEK) 8. Program Szczepień Ochronnych na dany (egzamin w sesji jesiennej) lub poprzedni (egzamin w sesji wiosennej) rok kalendarzowy. (LEK) 9. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nefrologii Dziecięcej (PTNFD) dotyczące postępowania z dzieckiem z zakażeniem układu moczowego, 2021 https://ptnfd.org/site/resource/1323,zalecenia-zum_2021.pdf (LEK) Literatura dodatkowa 1. ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 (LEK) 2. Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 (LEK) 3. Pediatria, M.Kulus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020 4. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r. 5. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010 6. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009. 7. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1, 8. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska 2012 9. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014 10. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok 11. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN 12. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018 13. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z). 14. M. Hertl „Pediatryczna diagnostyka różnicowa” |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Odniesienie do efektów uczenia się określonych w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WMKL_E.W1 zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: 1) krzywicy, tężyczki, drgawek, 2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, 3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego, 4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, 5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, 6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, 7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, 8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, 9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, 10) zespołów genetycznych, 11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego; WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci; WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach; WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych; WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych; Umiejętności WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe; WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych; WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe; WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci; WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta; WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi; WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień; WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, 6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne; WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta; Kompetencje społeczne W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: • nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; • kierowania się dobrem pacjenta; przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; Szczegółowe formy weryfikacji WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4, Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.), Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38 Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem) - realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 35 hours
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - credit Seminar - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.