Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pediatria

General data

Course ID: WMCM-LE-PED-5
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pediatria
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

medical science

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) zaliczenie zajęć z anatomii, fizjologii

Full description: (in Polish)

Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dotyczących chorób wieku rozwojowego z uwzględnieniem ich: epidemiologii, przyczyn, objawów klinicznych, diagnostyki, różnicowania, leczenia, działań profilaktycznych

i rehabilitacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki Ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022

2. Pediatria w praktyce lekarza POZ Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P. Standardy Medyczne Warszawa 2022 (LEK)

3. Poradnik dyżuranta – pediatria, Standardy Medyczne, red. Piotr Buda, Ryszard Grenda, Warszawa 2021 (strony 19-216)

4. Pediatria – poradnik kliniczny pod redakcją Piotra Albrechta, wydanie II polskie, Elsevier, 2021. (LEK)

5. Pediatria - Tom Lissauer, Will Carroll; wydanie 5, tytuł oryginalny ,,Illustrated Textbook of Paediatrics’’, redakcja wydania polskiego: prof. dr hab. n. med. Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner Wrocław 2019. (LEK)

6. Rekomendacje postępowania w zakażeniach bakteryjnych ośrodkowego układu nerwowego. Rekomendacje diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczne, 2011. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/Rekomendacje-ukl-nerwowy_2011.pdf (LEK)

7. Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego, 2016. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/RekomendacjeA42009.pdf (LEK)

8. Program Szczepień Ochronnych na dany (egzamin w sesji jesiennej) lub poprzedni (egzamin w sesji wiosennej) rok kalendarzowy. (LEK)

9. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nefrologii Dziecięcej (PTNFD) dotyczące postępowania z dzieckiem z zakażeniem układu moczowego, 2021 https://ptnfd.org/site/resource/1323,zalecenia-zum_2021.pdf (LEK)

Literatura dodatkowa

1. ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 (LEK)

2. Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 (LEK)

3. Pediatria, M.Kulus, R.Grenda, W. Kawalec Wydawca: PZWL, Rok wydania: 2018, dodruk 2020

4. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.

5. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010

6. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009.

7. Pediatria tom 1-3 Jacek J. Pietrzyk, Przemko Kwinta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2018, wyd.1,

8. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska 2012

9. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014

10. Neonatologia: J. Szczapa; 2018 rok

11. Standardy opieki medycznej noworodkiem w Polsce 2021- wyd przez PTN

12. Neonatologia i opieka nad noworodkiem J. Świetliński 2018 

13. Nefrologia: Grenda R, Litwin M. Nefrologia dziecięca w praktyce (od A do Z).

14. M. Hertl „Pediatryczna diagnostyka różnicowa”

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Odniesienie do efektów uczenia się określonych w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

WMKL_E.W1

zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;

WMKL_E.W2 zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;

WMKL_E.W3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:

1) krzywicy, tężyczki, drgawek,

2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,

3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęk naczynioworuchowego,

4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,

5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,

6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,

7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,

8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych,

9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,

10) zespołów genetycznych,

11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia

układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;

WMKL_E.W4 zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci;

WMKL_E.W6 zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach;

WMKL_E.W34 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zespole nabytego niedoboru odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych;

WMKL_E.W37 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych;

Umiejętności

WMKL_E.U2, Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;

WMKL_E.U24 przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;

WMKL_E.U7 ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;

WMKL_E.U8 Ocenia stan noworodka w skali Agar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe;

WMKL_E.U9 zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych;

WMKL_E.U10 potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;

WMKL_E.U11 przeprowadza badania bilansowe;

WMKL_E.U12 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci;

WMKL_E.U13 ocenia i opisuje stan somatyczny pacjenta;

WMKL_E.U14 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;

WMKL_E.U16 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;

WMKL_E.U17 przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;

WMKL_E.U18 proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;

WMKL_E.U21, potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;

WMKL_E.U25, potrafi stosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);

WMKL_E.U27, potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień;

WMKL_E.U29 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych,

6) pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

7) cewnikowanie pęcherza moczowego u dziecka, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,

8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca

9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;

WMKL_E.U30, asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, nakłuciu lędźwiowym, biopsji cienkoigłowej, testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki;

WMKL_E.U32, potrafi planować konsultacje specjalistyczne;

WMKL_E.U38 potrafi prowadzi dokumentację medyczną pacjenta;

Kompetencje społeczne

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu

z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych

i kulturowych;

• kierowania się dobrem pacjenta;

przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

Szczegółowe formy weryfikacji

WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,

Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),

Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne

WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38

Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)

- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja

Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku

Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 35 hours more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Buda
Group instructors: Paulina Barańska, Katarzyna Bieganowska, Joanna Bothur-Nowacka, Agnieszka Brożyna, Monika Brzezinska, Katarzyna Chada-Borowiecka, Weronika Chołopiak, Aneta Czajńska-Deptuła, Justyna Czech-Kowalska, Anton Davydov, Katarzyna Dądela, Marzena Domańska, Monika Drogosiewicz, Dorota Dunin-Wąsowicz, Katarzyna Dzierżanowska-Fangrat, Paulina Figura, Katarzyna Gałecka, Agnieszka Gietka, Patrycja Goszczyńska, Kinga Gradowska, Olga Gryniewicz-Kwiatkowska, Agnieszka Grzyb, Dorota Jagiełłowicz, Agnieszka Janiec, Dominika Jedlińska-Pijanowska, Karolina Kautsch, Jakub Kmiotek, Elwira Kulicka, Magdalena Łukszo, Agnieszka Mianowska, Anna Niezgoda, Katarzyna Pierzchlewicz, Aleksandra Pietrzyk, Ewa Płodzień, Maria Posadowska, Katarzyna Pręgowska, Joanna Ryżko, Joanna Słowikowska, Anna Sowa, Anna Szadkowska, Agata Szczepkowska, Edyta Szymańska, Pamela Świec, Alicja Tomaszewska, Karolina Tomaszewska-Szuszkiewicz, Anna Turska-Kmieć, Karolina Wiśniewska, Magdalena Wolska-Kolmus, Agata Wójcik-Sęp, Marta Wysocka-Mincewicz, Lidia Ziółkowska, Małgorzata Żuk, Katarzyna Żyluk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Seminaria 12:25-14:50 (3 seminaria po 45 minut)

Ćwiczenia

9.45 – 12.00 (1 tydzień)

9-12 (2 tydzień)

Grupa 20 osób, cztery podgrupy (5 osobowe) – różne Kliniki

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 35 hours more information
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - credit
Seminar - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)