Psychologia medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-PM-sem |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia medyczna |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WMKL_D.W06 WMKL_D.W12 WMKL_D.W15 WMKL_D.W18 WMKL_D.W19 WMKL_D.U02 WMKL_D.U10 WMKL_D.U11 WMKL_D.U12 |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aspektami psychologicznego funkcjonowania osób chorych przewlekle. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie czynnikom psychologicznym, medycznym i społecznym, które są istotne w procesie adaptacji do życia z chorobą przewlekłą. Dalsza część zajęć poświęcona będzie aspektom klinicznym, w tym objawom psychopatologicznym występującym w przebiegu chorób somatycznych. W trakcie zajęć odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym poświęcone m.in. komunikacji z pacjentem czy komunikacji diagnozy. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aspektami psychologicznego funkcjonowania osób chorych przewlekle. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie czynnikom psychologicznym, medycznym i społecznym, które są istotne w procesie adaptacji do życia z chorobą przewlekłą. Dalsza część zajęć poświęcona będzie aspektom klinicznym, w tym objawom psychopatologicznym występującym w przebiegu chorób somatycznych. W trakcie zajęć odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym poświęcone m.in. komunikacji z pacjentem czy komunikacji diagnozy. Poniżej lista tematów omawianych w trakcie zajęć: Zajęcia 1: Zajęcia organizacyjne Zajęcia 2: Stres i radzenie sobie ze stresem choroby Zajęcia 3: Modele adaptacji do choroby przewlekłej Zajęcia 4: Rola czynników psychospołecznych (zasobów i przekonań) w procesie adaptacji do chorób przewlekłych Zajęcia 5: Negatywne wskaźniki adaptacji do choroby przewlekłej: objawy depresyjne Zajęcia 6: Negatywne wskaźniki adaptacji do choroby przewlekłej: objawy lękowe Zajęcia 7: Compliance - co może odpowiadać za lepszą współpracę lekarz – pacjent? Zajęcia 8: Zaburzenia funkcjonowania poznawczego w wybranych chorobach przewlekłych Zajęcia 9: Zaburzenia psychotyczne w przebiegu chorób przewlekłych Zajęcia 10: Uzależnienia Zajęcia 11: Zaburzenia somatyzacyjne Zajęcia 12: Komunikacja z pacjentem Zajęcia 13: Terminalne fazy choroby oraz psychoonkologia Zajęcia 14: Powtórzenie Zajęcia 15: Kolokwium |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Jakubowska-Winecka, A. i Włodarczyk, D.(2007). Psychologia w Praktyce Medycznej. • Pużyński, S., & Wciórka, J. (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius. • Pużyński, S., Wciórka, J., Vesalius, U. W. M., & i Neurologii, I. P. (Eds.). (2008). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius. Fundacja Zdrowia Publicznego. • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. Literatura uzupełniająca: Maes, S., Leventhal, H., & Ridder, D. (1996). Coping with chronic diseases.. Handbook of Coping: Theory, Research, Applications. Wytrychiewicz, K., Pankowski, D., Janowski, K., Benoit, C. E., Bargiel‐Matusiewicz, K., Pisula, E., & Walicka, M. (2020). The role of beliefs about the impact of illness on fertility and close relationships for psychopathological symptoms in women treated for hypothyroidism. Journal of Clinical Psychology, 76(12), 2314-2328. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma wiedzę na temat znaczenia psychiki człowieka dla zdrowia somatycznego Identyfikuje problemy wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej Rozpoznaje psychospołeczne czynniki ryzyka zdrowotnego Charakteryzuje mechanizmy wywołujące, objawy i skutki stresu Potrafi zidentyfikować objawy psychopatologiczne współwystępujące z chorobami somatycznymi Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości i uzasadnić decyzję o sposobie dalszego postępowania Potrafi rozpoznać psychospołeczne czynniki ryzyka dla zdrowia Potrafi komunikować się z osobami chorymi somatycznie i niepełnosprawnymi Potrafi rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń psychicznych Zna znaczenie profesjonalnego postępowania przestrzegania zasad etyki zawodowej, holistycznego podejścia do pacjenta Dostrzega czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta Posiada umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności Udział w seminarium - 30 godz. Praca własna- 5 godz. - przygotowanie się do zajęć, zaliczeń Sumaryczne obciążenie studenta pracą - 35 godz. = 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie prezentacji na wybrany temat (lista tematów wraz z miejscem na zapisanie się będzie udostępniona w Teams). Osoba, która przygotowała i zaprezentowała podczas zajęć: ocena dst Osoba, która przygotuje prezentacje może dostać wyższą ocenę poprzez przystąpienie do kolokwium (ostatnie zajęcia). Kolokwium składać się będzie z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Progi procentowe w przypadku kolokwium wyglądają następująco: 60-70% - 3+ (dst+) 71 - 80% - 4 (db) 81-90% - 4+ (db+) >90% - 5 (bdb) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.