Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Statystyka w badaniach biomedycznych

General data

Course ID: WMCM-LE-SwBB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Statystyka w badaniach biomedycznych
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

medical science

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza z zakresu matematyki na poziomie podstawowym szkoły średniej.

Short description: (in Polish)

W ramach przedmiotu "Statystyka w badaniach biomedycznych" studenci zostaną zapoznani z podstawami metodologii badań naukowych oraz z wybranymi metodami i narzędziami statystycznymi wykorzystywanymi w badaniach biomedycznych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot odbywa się w semestrze letnim. Obejmuje 40h dydaktycznych wykładów, prowadzonych trybie stacjonarnym oraz 20h dydaktycznych ćwiczeń, prowadzonych zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.

W ramach ćwiczeń wykorzystywane będą następujące narzędzia: pakiet MS Excel, oprogramowanie SPSS.

Program wykładów:

- Podstawy EBM 1: formułowanie pytania badawczego (metoda PICO); rodzaje badań klinicznych; fazy badań klinicznych;

- Podstawy EBM 2: Istotność kliniczna

- Podstawy EBM 3: Parametry trafności diagnostycznej; krzywa ROC

- Podstawy EBM 4: analiza krytyczna publikacji (wybrane schematy badawcze); badania oryginalne, przeglądy systematyczne i metaanalizy; obsługa baz artykułów medycznych na przykładzie PubMeda; klasy zaleceń i poziomy wiarygodności danych; piramida EBM; błędy systematyczne

- Podstawy statystyki 1: Czym zajmuje się statystyka?; Populacja a próba; Pojęcie parametru, statystyki i estymatora; podstawowe statystyki opisowe;

- Podstawy statystyki 2: Prawdopodobieństwo – przypomnienie; zmienna losowa i jej rozkład; rodzaje i typy zmiennych; sposoby prezentacji rozkładu jednej zmiennej; rozkład normalny

- Podstawy statystyki 3: Klasyfikacja Rola-Typ; sposoby prezentacji rozkładu 2 zmiennych

- Podstawy statystyki 4: Próbkowanie; parametry a statystyki; estymacja punktowa: przykłady estymatorów – średnia z próby i p z daszkiem; statystyka jako zmienna losowa; estymacja przedziałowa; przedziały ufności

- Podstawy statystyki 5: Testowanie hipotez statystycznych; błędy I i II rodzaju; poziom istotności statystycznej; moc testu; p-wartość; testy dla pojedynczych prób: testy zgodności z rozkładem normalnym; test proporcji, test t-Studenta

- Podstawy statystyki 6: Testy dla 2 lub więcej prób: testy parametryczne i nieparametryczne (t-Student, ANOVA, UMW, K-W, chi2), korelacje

Program ćwiczeń:

- Ocena istotności klinicznej – zadania obliczeniowe

Bezwzględne/względne zmniejszenie/zwiększenie ryzyka (ARI/ARR, RRI/RRR), ryzyko względne (RR), iloraz szans (OR), liczba konieczna do leczenia/”skrzywdzenia”(NNT/NNH)

- Parametry trafności testów diagnostycznych – zadania obliczeniowe

Wyniki fałszywie/prawdziwie negatywne/pozytywne (F/T N/P), czułość, swoistość, dodatnia/ujemna wartość predykcyjna

- Techniki efektywnego przeszukiwania baz artykułów biomedycznych, na przykładzie PubMeda

- Przelotne spotkanie z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel

Wczytywanie plików .xlsx i .csv, dodawanie, usuwanie kolumn, tworzenie nowych kolumn na podstawie istniejących, liczenie podstawowych statystyk opisowych, rysowanie wykresów, przydatne skróty klawiszowe

- Wprowadzenie do programu SPSS

Instalacja i uruchomienie programu, wczytywanie i przygotowanie plików, omówienie podstawowych funkcjonalności programu, statystyka opisowa w SPSS

- Identyfikacja zmiennych w problemach badawczych. Metody wizualizacji pojedynczych zmiennych oraz par zmiennych w programie SPSS. Korelacja

- Metody badania zgodności z rozkładem normalnym przy użyciu programu SPSS. Dobór testów parametrycznych/nieparametrycznych w przypadku zmiennych ilościowych.

- Porównywanie proporcji i średnich (median) z ustaloną wartością oraz między grupami niepowiązanymi – testy t-Studenta, Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa i ANOVA

- Porównywanie proporcji i średnich między grupami powiązanymi

- Test niezależności chi-kwadrat

Bibliography: (in Polish)

1. M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie pojęcia i zagadnienia wymienione w opisie przedmiotu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie zarówno części wykładowej, jak i ćwiczeniowej. Obecność na wykładach jest obowiążkowa. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.

Zaliczenie części wykładowej polega na wykonaniu w kilkuosobowej grupie projektu, a następnie jego indywidualnej "obronie", w formie odpowiedzi na kilka pytań wykładowcy. Maksymalna liczba punktów do zdobycia za projekt wynosi 40. Szczegółowe wymagania dotyczące projektu zostaną opublikowane w zespole przedmiotu na MS Teams.

Zaliczenie części ćwiczeniowej polega na wykonywaniu punktowanych zestawów zadań. W ramach ćwiczeń zostanie udostępnionych 6 zestawów punktowanych, każdy po 5 pkt. Termin oddania zadań wyznacza osoba prowadząca ćwiczenia w danej grupie.

Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest zdobycie min. 21/40 pkt z projektu, a ćwiczeń - min. 18/30 pkt z punktowanych zestawów zadań.

Suma punktów uzyskanych z części wykładowej i ćwiczeniowej zostanie przeliczona na ocenę z przedmiotu wg. poniższych kryteriów:

>=64 pkt - ocena bardzo dobra (5.0)

[59-64) pkt - ocena dobra plus (4.5)

[55,59) pkt - ocena dobra (4.0)

[49,55) pkt - ocena dostateczna plus (3.5)

[39,49) pkt - ocena dostateczna (3.0)

<39 pkt - ocena niedostateczna (2.0)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours more information
Lectures, 40 hours more information
Coordinators: Antonina Ślubowska
Group instructors: Antoni Grzanka, Karolina Gumiężna, Magdalena Zwolińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 2 ECTS

Praca własna związana z wykonywaniem zestawów zadań punktowanych z ćwiczeń - 0,75 ECTS

Praca w grupach w ramach przygotowywania projektu - 1,25 ECTS



Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W ramach przedmiotu "Statystyka w badaniach biomedycznych" studenci zostaną zapoznani z podstawami metodologii badań naukowych oraz z wybranymi metodami i narzędziami statystycznymi wykorzystywanymi w badaniach biomedycznych.

Przedmiot odbywa się w semestrze letnim. Obejmuje 40h dydaktycznych wykładów, prowadzonych trybie stacjonarnym oraz 20h dydaktycznych ćwiczeń, prowadzonych zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.

W ramach ćwiczeń wykorzystywane będą następujące narzędzia: pakiet MS Excel, oprogramowanie SPSS.

Full description: (in Polish)

Program wykładów:

- Podstawy EBM 1: formułowanie pytania badawczego (metoda PICO); rodzaje badań klinicznych; fazy badań klinicznych;

- Podstawy EBM 2: Istotność kliniczna

- Podstawy EBM 3: Parametry trafności diagnostycznej; krzywa ROC

- Podstawy EBM 4: analiza krytyczna publikacji (wybrane schematy badawcze); badania oryginalne, przeglądy systematyczne i metaanalizy; obsługa baz artykułów medycznych na przykładzie PubMeda; klasy zaleceń i poziomy wiarygodności danych; piramida EBM; błędy systematyczne

- Podstawy statystyki 1: Czym zajmuje się statystyka?; Populacja a próba; Pojęcie parametru, statystyki i estymatora; podstawowe statystyki opisowe;

- Podstawy statystyki 2: Prawdopodobieństwo – przypomnienie; zmienna losowa i jej rozkład; rodzaje i typy zmiennych; sposoby prezentacji rozkładu jednej zmiennej; rozkład normalny

- Podstawy statystyki 3: Klasyfikacja Rola-Typ; sposoby prezentacji rozkładu 2 zmiennych

- Podstawy statystyki 4: Próbkowanie; parametry a statystyki; estymacja punktowa: przykłady estymatorów – średnia z próby i p z daszkiem; statystyka jako zmienna losowa; estymacja przedziałowa; przedziały ufności

- Podstawy statystyki 5: Testowanie hipotez statystycznych; błędy I i II rodzaju; poziom istotności statystycznej; moc testu; p-wartość; testy dla pojedynczych prób: testy zgodności z rozkładem normalnym; test proporcji, test t-Studenta

- Podstawy statystyki 6: Testy dla 2 lub więcej prób: testy parametryczne i nieparametryczne (t-Student, ANOVA, UMW, K-W, chi2), korelacje

Program ćwiczeń:

- Ocena istotności klinicznej – zadania obliczeniowe

Bezwzględne/względne zmniejszenie/zwiększenie ryzyka (ARI/ARR, RRI/RRR), ryzyko względne (RR), iloraz szans (OR), liczba konieczna do leczenia/”skrzywdzenia”(NNT/NNH)

- Parametry trafności testów diagnostycznych – zadania obliczeniowe

Wyniki fałszywie/prawdziwie negatywne/pozytywne (F/T N/P), czułość, swoistość, dodatnia/ujemna wartość predykcyjna

- Techniki efektywnego przeszukiwania baz artykułów biomedycznych, na przykładzie PubMeda

- Przelotne spotkanie z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel

Wczytywanie plików .xlsx i .csv, dodawanie, usuwanie kolumn, tworzenie nowych kolumn na podstawie istniejących, liczenie podstawowych statystyk opisowych, rysowanie wykresów, przydatne skróty klawiszowe

- Wprowadzenie do programu SPSS

Instalacja i uruchomienie programu, wczytywanie i przygotowanie plików, omówienie podstawowych funkcjonalności programu, statystyka opisowa w SPSS

- Identyfikacja zmiennych w problemach badawczych. Metody wizualizacji pojedynczych zmiennych oraz par zmiennych w programie SPSS. Korelacja

- Metody badania zgodności z rozkładem normalnym przy użyciu programu SPSS. Dobór testów parametrycznych/nieparametrycznych w przypadku zmiennych ilościowych.

- Porównywanie proporcji i średnich (median) z ustaloną wartością oraz między grupami niepowiązanymi – testy t-Studenta, Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa i ANOVA

- Porównywanie proporcji i średnich między grupami powiązanymi

- Test niezależności chi-kwadrat

Bibliography: (in Polish)

1. M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-15 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours more information
Lectures, 40 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)