Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Public health

General data

Course ID: WMCM-LE-ZP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0912) Medicine The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Public health
Name in Polish: Zdrowie publiczne
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3AUfSFm6NLpSrD4HH7Gk4ofmyaOtssNL84B7XL4i_3tmU1%40thread.tacv2/1645222065503?context=%7B%22Tid%22%3A%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2C%22Oid%22%3A%22c2e72430-8ee7-4941-8a88-fd8490b59b75%22%7D
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 OR 1.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

medical science

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

Celem cyklu wykładów i seminariów będzie przybliżenie specyfiki zawodu lekarza i roli społecznej z perspektywy zdrowia publicznego (ZP):

- Nabycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć z zakresu ZP: oceny stanu zdrowia populacji, metod organizacji ochrony zdrowia w Polsce i na świecie, oceny sytuacji epidemiologicznej.

- Zapoznanie się studentów z obowiązującym systemem ubezpieczeń zdrowotnych, zaznajomienie z prawami pacjenta i powinnościami pracowników ochrony zdrowia, rolą Państwowej Inspekcji Sanitarnej, obowiązującymi kluczowymi przepisami dla podmiotów leczniczych.

- Omówienie głównych metod badawczych w zdrowiu publicznym, w tym

edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

Full description: (in Polish)

Omawiane zagadnienia tematyczne:

W 1 i 2. Zdrowie publiczne – informacje podstawowe i narzędzia diagnozy zdrowia populacji.

T1. Geneza definicji zdrowia publicznego.

T2. Podstawowe funkcje i zadania zdrowia publicznego.

T3. Działania zdrowia publicznego na rzecz ochrony zdrowia (populacja vs jednostka).

T4. Metody pomiaru stanu zdrowia w populacji (mierniki)

T5. . Metody badań epidemiologicznych i ich ograniczenia

W 3 i 4. Narzędzia diagnozy systemu ochrony zdrowia.

T. 1. Mierniki stanu zdrowia wykorzystywane w ocenie polityki zdrowotnej

T2. Polityka lekowa i wybrane elementy ekonomiki zdrowia

T. 3. Instytucje i narzędzia procesu oceny technologii medycznych

W.5 i 6 Główne wyzwania demograficzne i problemy zdrowotne w Polsce i na świecie

T.1. Metodologia oraz wyniki Narodowego Spisu Ludności 2021 roku.

T. .2 Procesy zmian w demografii; dynamika zmian demograficznych.

T. 3. Konsekwencje procesów demograficzno - epidemiologicznych zmian w populacji

T. 4. Epidemiologia chorób niezakaźnych oraz ich czynników ryzyka

T. 5. Epidemiologia wybranych problemów chorób zakaźnych (COVID-19, zakażenia szpitalne).

W.5-6. Promocja, profilaktyka i prewencja, a ochrona zdrowia.

T1. Podstawowe pojęcia i definicje związane ze promocją zdrowia i profilaktyką chorób.

T.2. Narodowy Program Zdrowia w Polsce i inne programy ukierunkowane na czynniki ryzyka chorób.

T. 3. Program szczepień ochronnych.

T. 4. Metodyka tworzenia programów profilaktycznych w zdrowiu publicznym.

W. 7-8. Funkcje i instytucje systemu ochrony zdrowia.

T.1. Organizacja i finansowanie systemu ochrony zdrowia.

T. 2. Funkcje systemu ochrony zdrowia i jego zakres ( podstawowa opieka zdrowotna, opieka środowiskowa, AOS, szpital ogólny, specjalistyczny, wysokospecjalistyczny; pomoc doraźna i medycyna ratunkowa; opieka stomatologiczna).

T. 3. Struktura zasobów systemu ochrony zdrowia – zasoby materialne i zasoby ludzkie.

T. 4. System statystyki medycznej.

T. 5 Prawa pacjenta i monitorowanie jakości w ochronie zdrowia.

UWAGA: ZAKRES TEMATYCZNY KOMPLEMENTARNY Z ZAKRESEM SEMINARÓW.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021

2. Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021

3. Wojtyniak B, Goryński P (red.). Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania 2022. Wyd. NIZP-PZH, 2022. Do pobrania:

https://www.pzh.gov.pl/raport-sytuacja-zdrowotna-ludnosci-polski-i-jej-uwarunkowania/

Literatura uzupełniająca i inne źródła:

1. Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/

2. Jędrychowski W.: Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010

Aktualnie obowiązujące akty prawne:

1. Ustawa o zdrowiu publicznym z dnia 11 września 2015 r. (z późniejszymi zmianami)

2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (z późniejszymi zmianami).

3. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (z późniejszymi zmianami)

Oficjalne źródła internetowe:

1. https://szczepienia.pzh.gov.pl/ - aktualizowana wiedza o szczepieniach ochronnych, prowadzona przez NIZP PZH -PIB

2. https://profibaza.pzh.gov.pl/node/161 - ProfiBaza, baza wiedzy i informacji o programach zdrowia publicznego w Polsce

3. Baza danych projektu Map potrzeb zdrowotnych z wartościami DALY dla Polski: https://basiw.mz.gov.pl/index.html#/visualization?id=3363

4. Strona internetowa GIS https://www.gov.pl/web/gis

5. Strona internetowa ECDC - www.ecdc.europa.eu (bieżące, bezpłatne aktualności w dziedzinie chorób zakaźnych i zakażeń w tym zakażeń szpitalnych).

6. Strona internetowa WHO - www. who.int/en/ (bieżące, bezpłatne aktualności w dziedzinie chorób zakaźnych i zakażeń).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

1. Definiuje pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego.

2. Definiuje główne metody analiz epidemiologicznych, wskaźniki stanu zdrowia oraz zasady ich interpretacji.

Umiejętności:

1. Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi.

2. Pracuje skutecznie w grupie nad analizą i rozwiązaniem wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego.

Kompetencje społeczne:

1. Ma świadomość pełnionej roli społecznej i jej wpływu na stan zdrowia całego społeczeństwa.

2. Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca zaliczeniowa:

Termin "1"

Opracownie eseju ( 3 strony) ub prezentacji multimedialnej (8 slajdów) w grupach 3-5 osobowych i prezentacja przed wszytkimi studentami, z możliwością zadawania pytań.

Zakresy tematyczne do wyboru indywidualnego tematu pracy zaliczeniowej:

1. Wybierz jeden z istotnych problemów zdrowotnych Polaków i wskaż możliwości zapobiegania (np. palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, problemy zdrowia psychicznego, lub inne do dowolnego sfromułowania na podstawie danych epidemiologicznych). 

2. Zaproponuj działanie, które może przyczynić się do zwiększenia dbałości o zdrowie Polaków, szczególnie zgłaszanie się na badania profilaktyczne czy prozdrowotny styl życia. 

3. Wskaż w jaki praktyczny sposób można promować zdrowy styl życia pacjentów wykonując zawód lekarza?

Kryteria oceniania:

1. Diagnoza problemu na podstawie dostępnych danych epidemiologicznych - 0- 3 pkt

2. Precyzyjny opis propnowanej interwencji - 0-3 pkt.

3. Uzasadnienie propozycji - 0-3 pkt

4. Ocena mozliwości wdrożenia z uwaględnieniem ograniczeń systemu ochrony zdrowia - 0-3 pkt.

Skala ocen w oparciu o łączną:

11-12 bdb

10 - db+

9 - db

8 - dst+

7 - dst

0-6 ndst

Termin "2"

Egzamin ustny (3 pytania otwarte do omówienia problemowego)

W ramach zajęć seminaryjnych studenci uczestniczą w aktywnej dyskusji prezentowanych prolemów zdrowia publicznego oraz metod prowadzenia interwencji prewencyjnych.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 8 hours more information
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Anita Gębska-Kuczerowska
Group instructors: Anita Gębska-Kuczerowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3AUfSFm6NLpSrD4HH7Gk4ofmyaOtssNL84B7XL4i_3tmU1%40thread.tacv2/1645222065503?context=%7B%22Tid%22%3A%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2C%22Oid%22%3A%22c2e72430-8ee7-4941-8a88-fd8490b59b75%22%7D
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Seminar - credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zdrowie publiczne jest nauką bardzo rozległa, która korzysta ze zdobyczy wiedzy z innych obszarów takich jak: epidemiologia, demografia, ekonomia, prawo, psychologia, socjologia ....etc. W krótkim spotkaniu ze zdrowiem publicznym ma na celu zachęcić studenta do pogłębiania swojej wiedzy w zakresie zdrowia publicznego z uwagi na konieczność holistycznego podejścia do zdrowia.

Bibliography: (in Polish)

literatura główna uzupełniana o publikacje rekomendowane przez nauczyciela.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 13 hours more information
Seminar, 10 hours more information
Coordinators: Anita Gębska-Kuczerowska
Group instructors: Anita Gębska-Kuczerowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Seminar - credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 13 hours more information
Seminar, 10 hours more information
Coordinators: Grzegorz Juszczyk
Group instructors: Grzegorz Juszczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Seminar - credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-15 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 10 hours more information
Seminar, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Seminar - credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)