(in Polish) Biostatystyka z elementami informatyki
General data
Course ID: | WMCM-LEN-BInf-2-1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Biostatystyka z elementami informatyki |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | medical science |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu matematyki na poziomie podstawowym szkoły średniej. |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu "Biostatystyka z elementami informatyki" studenci zostaną zapoznani z podstawami metodologii badań naukowych oraz z wybranymi metodami i narzędziami statystycznymi wykorzystywanymi w badaniach biomedycznych. Program zajęć będzie uzupełniony o zagadnienia związane z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w medycynie. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot w roku akademickim 2022/2023 będzie realizowany zarówno w semestrze zimowym, jak i letnim. W każdym semestrze odbędzie się 18h seminariów 6x3h) i 10h ćwiczeń (5x2h). Na zajęciach wykorzystywane będą dwa narzędzia - pakiet MS Office oraz oprogramowanie SPSS, oba z darmowym dostępem dla studentów uczelni. Rozkład materiału: I semestr Seminaria: 1. Podstawy EBM - definicja, rodzaje badań klinicznych, istotność statystyczna i kliniczna 2. Analiza krytyczna publikacji - medyczne bazy danych, strategie efektywnego wyszukiwania w PubMedzie, struktura artykułu naukowego, wytyczne PRISMA i CONSORT, hierarchia schematów badawczych, parametry trafności testów diagnostycznych 3. Nowe technologie w medycynie - telemedycyna, VR i roboty medyczne, obrazowanie medyczne 4. Wstęp do biostatystyki - statystyka opisowa a wnioskowanie statystyczne, parametry i statystyki, zmienne objaśniane i objaśniające, zmienne kategoryczne i ilościowe oraz sposoby graficznej reprezentacji ich rozkładów, miary położenia, zróżnicowania i asymetrii, rozkład normalny a miary koncentracji rozkładu 5. Zmienne losowe - podstawy teorii prawdopodobieństwa (przypomnienie), pojęcie zmiennej losowej i jej rozkładu, dyskretne i ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa, wartość oczekiwana, dystrybuanta i gęstość, zmienne o rozkładzie normalnym 6. Zastosowanie narzędzi do tworzenia i korzystania z baz danych Ćwiczenia: 1. Podstawy EBM - obliczanie i interpretacja wielkości związanych z oceną wpływu ekspozycji na wystąpienie punktu końcowego oraz skuteczności interwencji: OR, RR, RRR, ARR, NNT 2. Parametry trafności testów diagnostycznych - czułość, swoistość, dodatnia i ujemna wartość predykcyjna, LR+/-, interpretacja krzywej ROC 3. Nowe technologie w medycynie - medyczne aplikacje mobilne, narzędzie służące do diagnostyki na odległość, system PACS 4. Graficzna prezentacja rozkładu zmiennej dyskretnej i ilościowej - tabele częstości, wykresy słupkowe i kołowe, histogram (MS Excel) 5. Wykresy mapowe i pudełkowe (MS Excel) II semestr: Seminaria: 1. Wnioskowanie statystyczne - estymacja parametrów, przedziały ufności, testowanie hipotez statystycznych, liczebność próby 2. Tablice 2x2 - badanie niezależności, RR i OR (tym razem z p-stwem warunkowym), ocena metod diagnostycznych; test zgodności chi-kwadrat, test proporcji, test McNemara, krzywa ROC 3. Testy weryfikujące typ rozkładu cechy, testy 2-próbkowe dotyczące średnich (parametryczne i nieparametryczne); test Shapiro-Wilka, test t-Studenta, test Wilcoxona-Manna-Whitneya 4. Korelacja i regresja 5. Analiza wariancji - ANOVA 6. Prezentacja i omówienie projektów Ćwiczenia: 1. Obsługa programu SPSS - eksploracyjna analiza danych 2. Testy statystyczne 1, krzywe ROC 3. Testy statystyczne 2 4. Regresja liniowa 5. Konsultacje projektowe |
Bibliography: |
(in Polish) M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie zagadnienia wymienione w opisie przedmiotu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wszystkich seminariach i ćwiczeniach. Wszystkie nieobecności można odrobić. W ocenie pod uwagę brana jest przede wszystkim aktywność na zajęciach oraz wyniki pracy własnej studenta. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM
CW
CW
CW
CW
SEM
CW
CW
FR SEM
|
Type of class: |
Classes, 10 hours
Seminar, 18 hours
|
|
Coordinators: | Antonina Ślubowska | |
Group instructors: | Bartłomiej Michalak, Antonina Ślubowska, Krzysztof Świtała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
credit
Classes - credit Seminar - credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) W ciągu roku: - uczestnictwo w seminariach i ćwiczeniach - 56h - praca własna studenta: odrabianie prac domowych oraz przygotowanie do zajęć i testu zaliczeniowego (I semestr), przygotowanie projektu zaliczeniowego (II semestr) - 56h W sumie 4,5 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu "Biostatystyka z elementami informatyki" studenci zostaną zapoznani z podstawami metodologii badań naukowych oraz z wybranymi metodami i narzędziami statystycznymi wykorzystywanymi w badaniach biomedycznych. Program zajęć będzie uzupełniony o zagadnienia związane z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w medycynie. |
|
Full description: |
(in Polish) W semestrze zimowym odbędzie się 18h seminariów i 10h ćwiczeń Rozkład materiału: Seminaria: 1. Podstawy EBM - definicja, rodzaje badań klinicznych, istotność statystyczna i kliniczna 2. Analiza krytyczna publikacji - medyczne bazy danych, strategie efektywnego wyszukiwania w PubMedzie, struktura artykułu naukowego, wytyczne PRISMA i CONSORT, hierarchia schematów badawczych, parametry trafności testów diagnostycznych 3. Nowe technologie w medycynie - telemedycyna, VR i roboty medyczne, obrazowanie medyczne 4. Wstęp do biostatystyki - statystyka opisowa a wnioskowanie statystyczne, parametry i statystyki, zmienne objaśniane i objaśniające, zmienne kategoryczne i ilościowe oraz sposoby graficznej reprezentacji ich rozkładów, miary położenia, zróżnicowania i asymetrii, rozkład normalny a miary koncentracji rozkładu 5. Zmienne losowe - podstawy teorii prawdopodobieństwa (przypomnienie), pojęcie zmiennej losowej i jej rozkładu, dyskretne i ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa, wartość oczekiwana, dystrybuanta i gęstość, zmienne o rozkładzie normalnym 6. Zastosowanie narzędzi do tworzenia i korzystania z baz danych Ćwiczenia: 1. Podstawy EBM - obliczanie i interpretacja wielkości związanych z oceną wpływu ekspozycji na wystąpienie punktu końcowego oraz skuteczności interwencji: OR, RR, RRR, ARR, NNT 2. Parametry trafności testów diagnostycznych - czułość, swoistość, dodatnia i ujemna wartość predykcyjna, LR+/-, interpretacja krzywej ROC 3. Nowe technologie w medycynie - medyczne aplikacje mobilne, narzędzie służące do diagnostyki na odległość, system PACS 4. Graficzna prezentacja rozkładu zmiennej dyskretnej i ilościowej - tabele częstości, wykresy słupkowe i kołowe, histogram (MS Excel) 5. Wykresy mapowe i pudełkowe (MS Excel) |
|
Bibliography: |
(in Polish) M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zajęcia będą się odbywać w trybie zdalnym, za pośrednictwem platformy MS Teams. Dotyczy to zarówno ćwiczeń, jak i seminariów. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Będzie możliwość odrabiania nieobecności. W każdym przypadku student proszony jest o wysłanie prośby o odrobienie zajęć na adres a.slubowska@uksw.edu.pl. Do zaliczenia ćwiczeń potrzebne jest zdobycie min. 4 pkt za prace domowe w semestrze oraz min. 16 pkt na 24 z testu zaliczeniowego z 10 pierwszych zajęć, który odbędzie się na ostatnim seminarium. Do punktów z testu doliczane są punkty z aktywności (max. 10) i z prac domowych (max. 10). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.