Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

HISTORY OF MEDICINE

General data

Course ID: WMCM-LEN-HM-sem
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: HISTORY OF MEDICINE
Name in Polish: Historia medycyny
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a40f2895f70c14fc88e37d7e6bd190ccd%40thread.tacv2/conversations?groupId=8bfac2a9-695a-438d-ad17-58e9b8dbe70f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia seminaryjne będą uzupełnieniem wykładów z historii medycyny o dodatkowe treści.

Do realizacji tego celu będą służyły przygotowane przez studentów prezentacje w oparciu o zachowane i dostępne teksty źródłowe. Warunkiem pokazu przygotowanych przez studentów materiałów będzie akceptacja prezentacji i zawartych w niej treści przez prowadzącego zajęcia podczas konsultacji.

Full description: (in Polish)

1.Zagadnienia wprowadzające w historię medycyny. "...wiedzieć więcej na coraz węższy temat." Dzieje historii medycyny jako przedmiotu nauczania. Metodologia historii medycyny.

2. Zdrowie i choroba. Ewolucja pojęć od starożytności do współczesnych definicji.

3. Od epidemii do pandemii. Świadomość epidemiologiczna. Zapobieganie i leczenie chorób epidemicznych do końca XIX wieku.

4. Bóstwo, mag, lekarz. Rozwój i ewolucja sztuki medycznej.

5. Kiedy lekarz, to lekarz, kiedy chirurg, to chirurg. Zjednoczenie medycyny wewnętrznej i chirurgii. Leczenie operacyjne.

6. Higiena i jej znaczenie od starożytności do współczesności. Profilaktyka i promocja zdrowia na przestrzeni dziejów.

7. Paleodemografia i jej znaczenia w poznaniu warunków życia człowieka w starożytnych cywilizacjach. Rudolf Ludwig Karl Virchow i jego wkład w rozwój paleodemografii. Osteoporoza.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa jak do wykładu. Dodatkowo na każdych zajęciach będzie podawana literatura do indywidualnych wystąpień i dyskusji studentów stosownie do planowanego, wyznaczonego konkretną datą tematu. Teksty źródłowe będą podawane indywidualnie do każdego tematu prezentacji podczas konsultacji.

1. A.Rybińska, ZAGADNIENIE METODOLOGII BADAŃ W NAUKACH HISTORYCZNYCH I MEDYCZNYCH – PROBLEM INTERDYSCYPLINARNOŚCI, „STUDIA Z HISTORII SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ” t. 15. 2015, s. 177- 186, www: http://repozytorium.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/17365/11-177_186-Rybi%C5%84ska.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2. file:///C:/Users/HP/Downloads/11-177_186-Rybi%20ska.pdf

3. POLSKA SZKOŁA FILOZOFII MEDYCYNY. PRZEDSTAWICIELE I WYBRANE TEKSTY ŹRÓDŁOWE, pod redakcją M. Musielaka i J. Zamojskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2010 www: http://www.old.amp.edu.pl/_nowa/pol/files/20_1234_dokument1.pdf

4. https://khm.cm-uj.krakow.pl/sylwetki-historykow-medycyny/

5. ZARYS HISTORII NAUCZANIA MEDYCYNY W POLSCE DO ROKU 1939, pod redakcją A. Śródki. Kraków, 2012

6. Gawrychowski, J.Skalski,S. Gawrychowski. HISTORIA MEDYCYNY.TRADYCJE FILOZOFICZNE W POLSKIEJ MEDYCYNIE, „KARDIOCHIRURGIA I TORAKOCHIRURGIA POLSKA/POLISH JOURNAL OF THORACIC AND CARDIOVASCULAR SURGERY”, vol.3,  2(2006) . (do popbrania na stronie): https://www.termedia.pl/Historia-medycyny-Tradycje-filozoficzne-w-polskiej-medycynie,40,6487,1,1.html

7. J. Domaradzki. O DEFINICJACH ZDROWIA I CHOROBY, „FOLIA MEDICA LODZIENSIA”, 2013, 40/1, s. 5-29

8. CZYSTOŚĆ I BRUD. HIGIENA NOWOŻYTNA (XV - XVIII W.), red. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2015

9. CZYSTOŚĆ I BRUD. HIGIENA W STAROŻYTNOŚCI, red. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2013

10. CZYSTOŚĆ I BRUD. HIGIENA W ŚREDNIOWIECZU, red. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2014

11. SZKICE Z HISTORII KULTURY CIAŁA, red. W. Korpalska, M. Zieliński, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2016

12. SZKICE Z HISTORII KULTURY CIAŁA, red. W, Korpalska, M. Zieliński, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz, 2016

13. CZŁOWIEK, NATURA, KULTURA – STUDIA Z HISTORII I ANTROPOLOGII MEDYCYNY I FARMACJI SPOŁECZNEJ, red. Bożena Płonka-Syroka, Wrocław 2009

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Ma wiedzę o medycynie ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji w tym: Mezopotamii, Egiptu, Grecji i Rzymu. Posiada wiedzę na temat charakterystycznych cech medycyny Bizancjum, arabskiej medycyny średniowiecznej (w tym arabskiej Hiszpanii), łacińskiej medycyny okresu średniowiecza.

Posiada wiedzę na temat renesansu medycyny starożytnej w okresie nowożytnym i najważniejszych odkryć w tej epoce.

Rozumie znaczenie przełomu bakteriologicznego w XIX wieku oraz okryć w medycynie na miarę nagrody Nobla do początków XXI wieku.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat epidemii i pandemii od starożytności do początków XXI wieku.

Uzasadnienie pkt. ECTS:

1. udział w zajęciach = 15 godz.

2. przygotowanie się do zajęć (samodzielna lektura wskazanej literatury = 8 godz.

3. przygotowanie prezentacji = 5 godz.

4. konsultacje: 2 godz.

Razem: 30 godz. : 30 godz. = 1 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność na seminariach. Wszystkie inne nieobecności student powinien zdać u prowadzącego zajęcia podczas konsultacji, których terminy będą podane na stronie Wydziału. W przypadku braku zaliczenia nieobecności student nie będzie dopuszczony do egzaminu z wykładu, co będzie skutkowało otrzymaniem oceny niedostatecznej.

Zaliczeniem zajęć będzie wystąpienie studenta z przygotowanym referatem (max. 40 min. Referat w formie wydruku student będzie zobowiązany przekazać prowadzącemu po zajęciach.

1. Ocena dostateczna (3) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny

2. Ocena dostateczna plus (3.5) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny plus bibliografia

3. Ocena dobra (4) - referat (prezentacja przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny oraz artykuły naukowe plus bibliografia

4. Ocena dobra plus (4,5) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny oraz artykuły naukowe plus bibliografia oraz stosowne przypisy do zawartych w prezentacji treści

5. Ocena bardzo dobra (5) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny. artykuły naukowe oraz teksty źródłowe plus bibliografia oraz stosowne przypisy do zawartych w prezentacji treści

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)