Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Komunikacja lekarz - pacjent

General data

Course ID: WMCM-LEN-KLP-sem
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Komunikacja lekarz - pacjent
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

medical science

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów kierunku lekarskiego z podstawami komunikacji z pacjentem (model partnerski), komunikacja w zespole terapeutycznym, komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, okazywanie empatii, komunikowanie trudnych diagnoz).

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie studentom podstawowych metod/modeli komunikacyjnych, pozwalających na satysfakcjonującą obie strony aktu komunikacji (lekarza i pacjenta) rozmowę diagnostyczo-terapeutyczną, wg wymogów współczesnej medycyny i wpływu mediów na wzajemne oczekiwania komunikacyjne.

W ramach zajęć omówione zostaną nastepujące tematy:

1. Określenie, czym jest zadowalająca obie strony aktu komunikacji rozmowa

2. Stereotypy i uprzedzenia a komunikacja w gabinecie lekarskim

3. Różnorodność kulturowo-społeczna rozumienia terminów "zdrowie" i "choroba" w relacji lekarz-pacjent

4. Zarządzanie czasem podczas komunikacji z pacjentem

5. Komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi

6. Komunikacja z pacjentem chorym terminalnie

7. Komunikacja w zespole terapeutycznym

Bibliography: (in Polish)

Materiały do lektury są przesyłane studentom drogą mailową przez prowadzącego zajęcia.

1. Barański J., Piątkowski W., Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2002

2. Nowina Konopka M., Feleszka W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Wydawnictwo Medycyny Praktycznej, Kraków 2018

3. Kulus M., Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M., Językowe, prawne i dydaktyczne aspekty porozumiewania się z pacjentem, Wydawnictwo PAN, Warszawa 2019

4. Stefaniak K., Władza i tożsamość w komunikacji lekarz-pacjent, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011

5. Chmielewska-Ignatowicz T., Komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem onkologicznym w życiu i w serialu - studium narracji, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź 2017

6. Goban-Klas T., Komunikowanie w ochronie zdrowia - interpersonalne, organizacyjne i medialne, WydawnistwoWolters Kluwer Business, Warszawa 2014

7. Ostrowska A., Jak rozmawiać z pacjentem? Anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2017

8. Myerscough P., Ford M., Jak rozmawiac z pacjetem. Psychologia dla lekarzy., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

WBKL_B.W33. - zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;

WBKL_D.W01. - zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;

WBKL_D.W03. - rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności

i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno- kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia;

WBKL_D.W04. - rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej

w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;

WBKL_D.W12. - zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu;

WBKL_D.W13. - zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania

i analizowania zagadnień moralno- medycznych;

WBKL_D.W16. - rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich;

WBKL_E.W28.- zna zasady postępowania paliatywnego z pacjentem

w stanie terminalnym;

UMIEJĘTNOŚCI

WBKL_D.U01. - uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające

z uwarunkowań społeczno-kulturowych;

WBKL_D.U02. - dostrzega i właściwie reaguje na oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych;

WBKL_D.U04. - potrafi budować pełną zaufania atmosferę podczas całego procesu leczenia;

WBKL_D.U05. - potrafi przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej;

WBKL_D.U06. - potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu

i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadomą zgodę;

WBKL_D.U07. - potrafi przekazywać pacjentowi i jego rodzinie informacje

o niekorzystnym rokowaniu;

WBKL_D.U08. - udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia;

WBKL_D.U10. - stosuje w podstawowym stopniu psychologiczne interwencje motywujące i wspierające;

WBKL_D.U11. - potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

WBKL_K02. - potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym;

WBKL_K03. - kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach online, przygotowanie samodzielnej pracy na zadany przez prowadzącego temat i publiczne go omówienie (projekt zespołowy).

Nakład pracy studenta:

5h - aktywność na zajęciach

9 h - przygotowanie projektu

1 h - prezentacja projektu

Ocenę dst (3) z zajęć otrzymuje student, który podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się podstawową znajomością stanu wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych.

W zakresie umiejętności wykaże się znajomością podstawowych modeli komunikacji z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej;

W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym.

Ocenę db (4) z zajęć otrzymuje student, który oprócz spełnienia wymogów na ocenę dst. (3) podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się znajomością głównych pojęć, teorii, zasady i reguł etyczne służących jako ogólne ramy właściwego interpretowania zachowania komunikacyjnego pacjentów

W zakresie umiejętności wykaże się dodatkowo umiejętnością przekazania pacjentowi i jego rodzinie informacji o niekorzystnym rokowaniu oraz umiejętnością udzielania porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia;

W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym oraz umiejętnością kierowania się dobrem chorego, stawiając potrzeby pacjenta na pierwszym miejscu;

Ocenę bdb(5) z zajęć otrzymuje student, który oprócz spełnienia wymogów na ocenę db (4) podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się znajomością znaczenia kulturowego pojęcia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych oraz znajomością konsekwencji społecznych choroby i niepełnosprawności oraz znajomością aktualnej koncepcji jakości życia uwarunkowanej stanem zdrowia.

W zakresie umiejętności wykaże się dodatkowo umiejętnością wykorzystania -w podstawowym stopniu - psychologicznych interwencji motywujących i wspierających oraz potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia.

W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym oraz umiejętnością kierowania się dobrem chorego, stawiając potrzeby pacjenta na pierwszym miejscu.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Marek Czarkowski, Dariusz Pater
Group instructors: Marek Czarkowski, Dariusz Pater
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)