(in Polish) Statystyka w badaniach biomedycznych
General data
Course ID: | WMCM-LEN-SwBB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Statystyka w badaniach biomedycznych |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | medical science |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu matematyki na poziomie podstawowym szkoły średniej. |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu "Statystyka w badaniach biomedycznych" studenci zostaną zapoznani z podstawami metodologii badań naukowych oraz z wybranymi metodami i narzędziami statystycznymi wykorzystywanymi w badaniach biomedycznych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot odbywa się w semestrze letnim. Obejmuje 40h dydaktycznych wykładów, prowadzonych trybie stacjonarnym oraz 20h dydaktycznych ćwiczeń, prowadzonych zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams. W ramach ćwiczeń wykorzystywane będą następujące narzędzia: pakiet MS Excel, oprogramowanie SPSS. Program wykładów: - Podstawy EBM 1: formułowanie pytania badawczego (metoda PICO); rodzaje badań klinicznych; fazy badań klinicznych; - Podstawy EBM 2: Istotność kliniczna - Podstawy EBM 3: Parametry trafności diagnostycznej; krzywa ROC - Podstawy EBM 4: analiza krytyczna publikacji (wybrane schematy badawcze); badania oryginalne, przeglądy systematyczne i metaanalizy; obsługa baz artykułów medycznych na przykładzie PubMeda; klasy zaleceń i poziomy wiarygodności danych; piramida EBM; błędy systematyczne - Podstawy statystyki 1: Czym zajmuje się statystyka?; Populacja a próba; Pojęcie parametru, statystyki i estymatora; podstawowe statystyki opisowe; - Podstawy statystyki 2: Prawdopodobieństwo – przypomnienie; zmienna losowa i jej rozkład; rodzaje i typy zmiennych; sposoby prezentacji rozkładu jednej zmiennej; rozkład normalny - Podstawy statystyki 3: Klasyfikacja Rola-Typ; sposoby prezentacji rozkładu 2 zmiennych - Podstawy statystyki 4: Próbkowanie; parametry a statystyki; estymacja punktowa: przykłady estymatorów – średnia z próby i p z daszkiem; statystyka jako zmienna losowa; estymacja przedziałowa; przedziały ufności - Podstawy statystyki 5: Testowanie hipotez statystycznych; błędy I i II rodzaju; poziom istotności statystycznej; moc testu; p-wartość; testy dla pojedynczych prób: testy zgodności z rozkładem normalnym; test proporcji, test t-Studenta - Podstawy statystyki 6: Testy dla 2 lub więcej prób: testy parametryczne i nieparametryczne (t-Student, ANOVA, UMW, K-W, chi2), korelacje Program ćwiczeń: - Ocena istotności klinicznej – zadania obliczeniowe Bezwzględne/względne zmniejszenie/zwiększenie ryzyka (ARI/ARR, RRI/RRR), ryzyko względne (RR), iloraz szans (OR), liczba konieczna do leczenia/”skrzywdzenia”(NNT/NNH) - Parametry trafności testów diagnostycznych – zadania obliczeniowe Wyniki fałszywie/prawdziwie negatywne/pozytywne (F/T N/P), czułość, swoistość, dodatnia/ujemna wartość predykcyjna - Techniki efektywnego przeszukiwania baz artykułów biomedycznych, na przykładzie PubMeda - Przelotne spotkanie z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel Wczytywanie plików .xlsx i .csv, dodawanie, usuwanie kolumn, tworzenie nowych kolumn na podstawie istniejących, liczenie podstawowych statystyk opisowych, rysowanie wykresów, przydatne skróty klawiszowe - Wprowadzenie do programu SPSS Instalacja i uruchomienie programu, wczytywanie i przygotowanie plików, omówienie podstawowych funkcjonalności programu, statystyka opisowa w SPSS - Identyfikacja zmiennych w problemach badawczych. Metody wizualizacji pojedynczych zmiennych oraz par zmiennych w programie SPSS. Korelacja - Metody badania zgodności z rozkładem normalnym przy użyciu programu SPSS. Dobór testów parametrycznych/nieparametrycznych w przypadku zmiennych ilościowych. - Porównywanie proporcji i średnich (median) z ustaloną wartością oraz między grupami niepowiązanymi – testy t-Studenta, Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa i ANOVA - Porównywanie proporcji i średnich między grupami powiązanymi - Test niezależności chi-kwadrat |
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie pojęcia i zagadnienia wymienione w opisie przedmiotu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie zarówno części wykładowej, jak i ćwiczeniowej. Obecność na wykładach jest obowiążkowa. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Zaliczenie części wykładowej polega na wykonaniu w kilkuosobowej grupie projektu, a następnie jego indywidualnej "obronie", w formie odpowiedzi na kilka pytań wykładowcy. Maksymalna liczba punktów do zdobycia za projekt wynosi 40. Szczegółowe wymagania dotyczące projektu zostaną opublikowane w zespole przedmiotu na MS Teams. Zaliczenie części ćwiczeniowej polega na wykonywaniu punktowanych zestawów zadań. W ramach ćwiczeń zostanie udostępnionych 6 zestawów punktowanych, każdy po 5 pkt. Termin oddania zadań wyznacza osoba prowadząca ćwiczenia w danej grupie. Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest zdobycie min. 21/40 pkt z projektu, a ćwiczeń - min. 18/30 pkt z punktowanych zestawów zadań. Suma punktów uzyskanych z części wykładowej i ćwiczeniowej zostanie przeliczona na ocenę z przedmiotu wg. poniższych kryteriów: >=64 pkt - ocena bardzo dobra (5.0) [59-64) pkt - ocena dobra plus (4.5) [55,59) pkt - ocena dobra (4.0) [49,55) pkt - ocena dostateczna plus (3.5) [39,49) pkt - ocena dostateczna (3.0) <39 pkt - ocena niedostateczna (2.0) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
CW
CW
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 20 hours
Lectures, 40 hours
|
|
Coordinators: | Antonina Ślubowska | |
Group instructors: | Antoni Grzanka, Magdalena Zwolińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 2 ECTS Praca własna związana z wykonywaniem zestawów zadań punktowanych z ćwiczeń - 0,75 ECTS Praca w grupach w ramach przygotowywania projektu - 1,25 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu "Statystyka w badaniach biomedycznych" studenci zostaną zapoznani z podstawami metodologii badań naukowych oraz z wybranymi metodami i narzędziami statystycznymi wykorzystywanymi w badaniach biomedycznych. Przedmiot odbywa się w semestrze letnim. Obejmuje 40h dydaktycznych wykładów, prowadzonych trybie stacjonarnym oraz 20h dydaktycznych ćwiczeń, prowadzonych zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams. W ramach ćwiczeń wykorzystywane będą następujące narzędzia: pakiet MS Excel, oprogramowanie SPSS. |
|
Full description: |
(in Polish) Program wykładów: - Podstawy EBM 1: formułowanie pytania badawczego (metoda PICO); rodzaje badań klinicznych; fazy badań klinicznych; - Podstawy EBM 2: Istotność kliniczna - Podstawy EBM 3: Parametry trafności diagnostycznej; krzywa ROC - Podstawy EBM 4: analiza krytyczna publikacji (wybrane schematy badawcze); badania oryginalne, przeglądy systematyczne i metaanalizy; obsługa baz artykułów medycznych na przykładzie PubMeda; klasy zaleceń i poziomy wiarygodności danych; piramida EBM; błędy systematyczne - Podstawy statystyki 1: Czym zajmuje się statystyka?; Populacja a próba; Pojęcie parametru, statystyki i estymatora; podstawowe statystyki opisowe; - Podstawy statystyki 2: Prawdopodobieństwo – przypomnienie; zmienna losowa i jej rozkład; rodzaje i typy zmiennych; sposoby prezentacji rozkładu jednej zmiennej; rozkład normalny - Podstawy statystyki 3: Klasyfikacja Rola-Typ; sposoby prezentacji rozkładu 2 zmiennych - Podstawy statystyki 4: Próbkowanie; parametry a statystyki; estymacja punktowa: przykłady estymatorów – średnia z próby i p z daszkiem; statystyka jako zmienna losowa; estymacja przedziałowa; przedziały ufności - Podstawy statystyki 5: Testowanie hipotez statystycznych; błędy I i II rodzaju; poziom istotności statystycznej; moc testu; p-wartość; testy dla pojedynczych prób: testy zgodności z rozkładem normalnym; test proporcji, test t-Studenta - Podstawy statystyki 6: Testy dla 2 lub więcej prób: testy parametryczne i nieparametryczne (t-Student, ANOVA, UMW, K-W, chi2), korelacje Program ćwiczeń: - Ocena istotności klinicznej – zadania obliczeniowe Bezwzględne/względne zmniejszenie/zwiększenie ryzyka (ARI/ARR, RRI/RRR), ryzyko względne (RR), iloraz szans (OR), liczba konieczna do leczenia/”skrzywdzenia”(NNT/NNH) - Parametry trafności testów diagnostycznych – zadania obliczeniowe Wyniki fałszywie/prawdziwie negatywne/pozytywne (F/T N/P), czułość, swoistość, dodatnia/ujemna wartość predykcyjna - Techniki efektywnego przeszukiwania baz artykułów biomedycznych, na przykładzie PubMeda - Przelotne spotkanie z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel Wczytywanie plików .xlsx i .csv, dodawanie, usuwanie kolumn, tworzenie nowych kolumn na podstawie istniejących, liczenie podstawowych statystyk opisowych, rysowanie wykresów, przydatne skróty klawiszowe - Wprowadzenie do programu SPSS Instalacja i uruchomienie programu, wczytywanie i przygotowanie plików, omówienie podstawowych funkcjonalności programu, statystyka opisowa w SPSS - Identyfikacja zmiennych w problemach badawczych. Metody wizualizacji pojedynczych zmiennych oraz par zmiennych w programie SPSS. Korelacja - Metody badania zgodności z rozkładem normalnym przy użyciu programu SPSS. Dobór testów parametrycznych/nieparametrycznych w przypadku zmiennych ilościowych. - Porównywanie proporcji i średnich (median) z ustaloną wartością oraz między grupami niepowiązanymi – testy t-Studenta, Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa i ANOVA - Porównywanie proporcji i średnich między grupami powiązanymi - Test niezależności chi-kwadrat |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022 |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 20 hours
Lectures, 40 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - credit Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.