Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

ANATOMY

General data

Course ID: WMCM-NU-AN-1-1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: ANATOMY
Name in Polish: Anatomy
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: English
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zapoznanie suchaczy z podstawami biochemii, w tym biochemii klinicznej, z uwzgldnieniem zasad pobierania, przechowywania i transportu materiau na badania biochemiczne oraz interpretacji podstawowych wynikw badan. Przekazanie wiedzy na temat wskazan do wykonania okreslonych badan diagnostycznych i umiejetnosci umozliwiających wzstawianie skierowan na określone badania diagnostyczne.

Full description: (in Polish)

Wykład

1. Budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu.

2. Budowa i funkcje układu krążenia.

3. Budowa i funkcje układu nerwowego.

4. Budowa i funkcje układu oddechowego.

5. Budowa i funkcje narządów układu moczowo – płciowego.

6. 8. Układ wewnątrzwydzielniczy.

Wykład:

Metoda informacyjna realizowana poprzez wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej opartej na prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem dużej liczby schematów, ilustracji czy filmów dotyczących omawianego zagadnienia.

Metoda wykładu problemowego dotyczącego omawianych zagadnień, podczas którego nawiązywany jest stały kontakt wykładowcy ze słuchaczami, czego wyrazem jest ich stałe aktywne podążanie za tokiem myślenia wykładowcy, odpowiadanie na pytania dotyczące omawianego problemu jak też odwołujące się do już posiadanej wiedzy przekazanej w toku nauczania przedmiotu.

Metoda wykładu konwersatoryjnego, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami.

Ćwiczenia

Ćwiczenia typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), ćwiczenia typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności, metody podające: z instruktażem (przekazanie w krótkim czasie nowych informacji z instruktażem, dotyczącym sposobu wykonania ćwiczenia), metoda sytuacyjna, metoda przypadków. Ćwiczenia z użyciem plansz, fantomów, symulatorów w pracowni umiejętności praktycznych. Komputerowa analiza obrazów wybranych preparatów ciała ludzkiego.

Samokształcenie

Formy samokształcenia:

zgodnie z wytycznymi koordynatora przedmiotu, wybrane spośród niżej wymienionych:

- przygotowanie pracy poglądowej

- przygotowanie referatu

- przygotowanie prezentacji multimedialnej

oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury; powtarzanie materiału, prace domowe itd.)

7. Układ odpornościowy.

8. Budowa i topografia narządów zmysłów

9. Budowa i funkcje struktur, tworzących układ pokarmowy.

Ćwiczenia

1. Budowa kości, rodzaje połączeń.

2. Mięśnie.

3. Układ chłonny – budowa i funkcje.

4. Unaczynienie tętnicze, żylne i limfatyczne.

5. Układ krążenia: serce, naczynia krwionośne, krążenie mózgowe.

6. Krew – skład, rola poszczególnych elementów.

7. Układ nerwowy: ośrodkowy i obwodowy, wegetatywny i autonomiczny.

8. Górne i dolne drogi oddechowe.

9. Jama brzuszna: narządy, stosunki topograficzne.

11. Układ pokarmowy: topografia i funkcje narządów

12. Układ wydzielania dokrewnego.

13. Układ moczowo – płciowy. Narządy płciowe męskie i żeńskie.

14. Narządy zmysłów.

Samokształcenie: samodzielne pogłębianie wiedzy w zakresie tematyki, omawianej na wykładach i ćwiczeniach, wykonanie zadań zleconych przez prowadzącego, powtarzanie materiału, przygotowanie do zaliczenia/ egzaminu.

Bibliography: (in Polish)

1. Gray Anatomia Podręcznik dla studentów tom 1 Rok 2016. Autor: R.L. Drake, A.W. Vogl, A.W.M. Mitchell, Wydanie: III, Redakcja: M. Bruska, B. Ciszek, P. Kowiański, W. Woźniak; ISBN: 978-83-65373-59-5. WYDAWCA: ELSEVIER URBAN & PARTNER.

2. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka. Tom I-V, PZWL, Warszawa 2005.

3. Maciejewski R, Torres K.(red.): Anatomia czynnościowa. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, fizjoterapii,ratownictwa medycznego, analityki medycznej i dietetyki. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007.

4. Gołąb B., Traczyk W.: Anatomia i fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów wydziałów farmacji, zdrowia publicznego, pielęgniarstwa, biologii, studiów kosmetycznych i innych. Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Szkolenia Jaktorów. Łódź .

5. Anatomy of Research for Nurses. Hedges, Christine-Williams, Barbara-Sigma Theta Tau International. Sigma Theta Tau International 2014

6. Physiology and anatomy for nurses and healthcare practitioners : a homeostatic approach3rd ed. Clancy, John. Hodder Arnold 2009

7. The human body in health and illness 5th edition. Herlihy, Barbara Elsevier 2014.

8. Handbook of General Anatomy Paperback – 31 Jan 2015 by Chaurasia B. D (Author), Krishna Garg (Editor). CBS Publishing; 5th edition (31 January 2015). ISBN-13: 978-8123926209

9. Human Anatomy: Regional and Applied Dissection and Clinical set of Volume 3 and 4 Paperback – Jan 2016 by Krishna Garg (Author)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. charakteryzuje specyfike i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju.

2. roznicuje budowe aminokwasow, nukleozydow, monosacharydow, kwasow karboksylowych i ich pochodnych, wchodzacych w sklad makroczasteczek obecnych w komorkach, macierzy zewnatrz komorkowej i plynach ustrojowych, roznicuje witaminy.

3. zna rodzaje badan dignostycznych i posiada wiedze w zakresie ich zlecania

4. opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako calosci w sytuacji zaburzenia jego homeostazy.

5. powiazuje obrazy uszkodzen tkankowych i narzadowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badan diagnostycznych.

6. potrafi rozpoznawac wskazania do wykonania okreslonych badan diagnostycznych i posiada umiejetnosci umozliwiajace wystawianie skierowan na okreslone badania doagnostyczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

X uzyskanie zaliczenia z seminarium

X uzyskanie zaliczenia z samokształcenia

Warunek zaliczenia przedmiotu:

Wykład:

egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:

50 – 60 % - dostateczny

61 – 70 % - dostateczny plus

71 – 80 % - dobry

81 – 90 % - dobry plus

91 – 100 % - bardzo dobry

Egzamin praktyczny ustny z zagadnień programowych wykładów i ćwiczeń w formie 3 losowo wybranych z puli 50 pytań z punktowanymi odpowiedziami. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie odpowiedzi, pozwalających na uzyskanie co najmniej 51% punktów.

Końcowa ocena jest średnią arytmetyczną z części pisemnej i ustnej egzaminu.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.

Uzyskanie pozytywnej oceny warunkują:

obecność na co najmniej 90% wszystkich zajęć oraz pozytywna ocena z kolokwiów cząstkowych w formie testowej, przeprowadzanych po każdym ćwiczeniu, obejmujących pytania z zakresu materiału z poprzednich ćwiczeń; student otrzymuje ocenę z kolokwium wg następujących progów punktowych:

51 – 60 % - dostateczny

61 – 70 % - dostateczny plus

71 – 80 % - dobry

81 – 90 % - dobry plus

91 – 100 % - bardzo dobry

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

Samokształcenie:

zaliczenie bez oceny.

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat i uzyskanie oceny pozytywnej. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.

Kryteria oceny pracy pisemnej/ prezentacji/ innych materiałów:

1. Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy pielęgniarskiej.

2. Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów.

3.Logiczny układ treści, plan pracy, osobista refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów w przypadku eseju polemicznego.

4. Dobór literatury i poprawny jej zapis.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)