Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogics

General data

Course ID: WMCM-NU-PED-SEM-1-1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogics
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: English
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

- przekazanie informacji na temat pedagogiki, jako nauki (jej miejsca w systemie nauk, przedmiotu i zakresu, związku z innymi naukami)

- zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja)

- przedstawienie głównych środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły

- omówienie symptomatyki wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci)

- omówienie symptomatyki wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD)

- zapoznanie z funkcjonowaniem w roli ucznia – dziecka przewlekle chorego

- przedstawienie terminologii, celów, koncepcji i modeli współczesnej edukacji zdrowotnej

- zapoznanie z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi w edukacji zdrowotnej

- zapoznanie z metodyką edukacji zdrowotnej

- przedstawienie roli i zadań pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej

Full description: (in Polish)

Pogłębiona wiedza nt:

- przekazanie informacji na temat pedagogiki, jako nauki (jej miejsca w systemie nauk, przedmiotu i zakresu, związku z innymi naukami)

- zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja)

- przedstawienie głównych środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły

- omówienie symptomatyki wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci)

- omówienie symptomatyki wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD)

- zapoznanie z funkcjonowaniem w roli ucznia – dziecka przewlekle chorego

- przedstawienie terminologii, celów, koncepcji i modeli współczesnej edukacji zdrowotnej

- zapoznanie z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi w edukacji zdrowotnej

- zapoznanie z metodyką edukacji zdrowotnej

- przedstawienie roli i zadań pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej

- wdrożenie do konstruowania programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach

Bibliography: (in Polish)

1. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996

2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

3. Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010

4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993

5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2003

6. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1997

7. Pawluk-Skrzypek A., Jurewicz M., Dziecko przewlekle chore w systemie kształcenia i wychowania – percepcja studentów kierunku pedagogika, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2013, nr 12, s. 148 – 159

8. Pawluk-Skrzypek A., Olszewska E. Rodzicielstwo w cieniu autyzmu, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 18, s. 148-162

9. Pawluk-Skrzypek A., Witek A., Lewandowska-Kidoń T., Percepcja otyłego rówieśnika a przekonania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2012, nr 18(4), s. 276 – 280

10. Wolańczyk T., Komender J., (Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2015

11. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

B.W16. Student/studentka objaśnia podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki, jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania)

B.W17. Student/studentka wykazuje znajomość procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej;

B.W18. Student zna problematykę metodyki edukacji zdrowotnej

w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych

Umiejętności

B.U5. Student/studentka analizuje postawy ludzkie, proces ich kształtowania i zmiany

B.U19. Student/studentka opracowuje projekty pielęgniarskich działań prozdrowotnych w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)