(in Polish) Pedagogics
General data
Course ID: | WMCM-NU-PED-SEM-1-1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogics |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | English |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) - przekazanie informacji na temat pedagogiki, jako nauki (jej miejsca w systemie nauk, przedmiotu i zakresu, związku z innymi naukami) - zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja) - przedstawienie głównych środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły - omówienie symptomatyki wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci) - omówienie symptomatyki wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD) - zapoznanie z funkcjonowaniem w roli ucznia – dziecka przewlekle chorego - przedstawienie terminologii, celów, koncepcji i modeli współczesnej edukacji zdrowotnej - zapoznanie z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi w edukacji zdrowotnej - zapoznanie z metodyką edukacji zdrowotnej - przedstawienie roli i zadań pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej |
Full description: |
(in Polish) Pogłębiona wiedza nt: - przekazanie informacji na temat pedagogiki, jako nauki (jej miejsca w systemie nauk, przedmiotu i zakresu, związku z innymi naukami) - zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja) - przedstawienie głównych środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły - omówienie symptomatyki wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci) - omówienie symptomatyki wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD) - zapoznanie z funkcjonowaniem w roli ucznia – dziecka przewlekle chorego - przedstawienie terminologii, celów, koncepcji i modeli współczesnej edukacji zdrowotnej - zapoznanie z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi w edukacji zdrowotnej - zapoznanie z metodyką edukacji zdrowotnej - przedstawienie roli i zadań pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej - wdrożenie do konstruowania programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996 2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 3. Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010 4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993 5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2003 6. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1997 7. Pawluk-Skrzypek A., Jurewicz M., Dziecko przewlekle chore w systemie kształcenia i wychowania – percepcja studentów kierunku pedagogika, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2013, nr 12, s. 148 – 159 8. Pawluk-Skrzypek A., Olszewska E. Rodzicielstwo w cieniu autyzmu, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 18, s. 148-162 9. Pawluk-Skrzypek A., Witek A., Lewandowska-Kidoń T., Percepcja otyłego rówieśnika a przekonania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2012, nr 18(4), s. 276 – 280 10. Wolańczyk T., Komender J., (Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2015 11. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza B.W16. Student/studentka objaśnia podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki, jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania) B.W17. Student/studentka wykazuje znajomość procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej; B.W18. Student zna problematykę metodyki edukacji zdrowotnej w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych Umiejętności B.U5. Student/studentka analizuje postawy ludzkie, proces ich kształtowania i zmiany B.U19. Student/studentka opracowuje projekty pielęgniarskich działań prozdrowotnych w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.