Ethics of the nursing profession
General data
Course ID: | WMCM-PG-EZP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ethics of the nursing profession |
Name in Polish: | Etyka zawodu pielęgniarki |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
OR
1.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | ów |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot etyka zawodu pielęgniarki jest realizowany w formie wykładów. Należy do przedmiotów z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej. Jego celem jest uświadomienie studentom i studentom powinności etycznych jakie pielęgniarki i położne mają wobec: pacjentek i pacjentów oraz ich rodzin, członków wspólnoty zawodowej, innych współpracowników oraz społeczeństwa. Przekazywane treści wskazują etyczne podstawy wykonywania zawodu pielęgniarki, sposoby stosowania podstawowych zasad etycznych oraz ich rozumienia, hierarchizacji i interpretacji. |
Full description: |
(in Polish) Nauczanie w zakresie etyki zawodu pielęgniarki ma na celu przekazanie wiedzy w zakresie podstaw etyki zawodu pielęgniarki oraz nabycie umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami etycznymi towarzyszącymi pracy pielęgniarki. 1. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i studentek z nieempiryczną dziedziną wiedzy jaką jest etyka zawodu pielęgniarki. Studentki i studenci dowiedzą się o teoriach etycznych mających zastosowanie w opiece zdrowotnej. Zrozumieją które zasady etyczne powinny obowiązywać w relacjach pielęgniarka-inna pielęgniarka oraz pielęgniarka pacjent lub inne podmioty uczestniczące w opiece zdrowotnej. Nabędą umiejętności stosowania podstawowych zasad etycznych, ich rozumienia, hierarchizacji oraz interpretacji. Będą doskonaliły swoje postawy zawodowe i etyczne dzięki umiejętności całościowego analizowania kwestii opieki zdrowotnej, czyli łączenia empirycznej wiedzy zawodowej z umiejętnościami pielęgniarskimi i etyką zawodu pielęgniarki. 2. Założenia - nauczanie etyki zawodu pielęgniarki ma uświadomić osoby studiujące jakie różnice występują pomiędzy fachową wiedzą empiryczną a racjonalnie motywowaną wiedzą etyczną. Dlaczego etyka zawodowa nie da się zastąpić przepisami prawa i jakie ograniczenia w tworzeniu przepisów prawa mogą wynikać ze zróżnicowania światopoglądowego ludzi. Studentki i studenci dowiedzą się jak radzić sobie z trudnymi decyzjami etycznymi, na czym polega umiejętność rozwiązywania dylematów moralnych oraz jaką rolę w pracy zawodowej pielęgniarki i położnej odgrywa etyczny kodeks zawodowy. 3. Program zajęć: Zajęcia obejmują dziesięć dwugodzinnych wykładów, których tematyka dotyczy: różnic poznawczych jakie charakteryzują etykę zawodu pielęgniarki oraz wiedzę empiryczną; zróżnicowania światopoglądowego i jego wpływu na stanowienie prawa medycznego; klauzuli sumienia; najważniejszych teorii etycznych z punktu widzenia potrzeb pielęgniarek i położnych; informowania pacjenta, rodziny pacjenta, uczestnika badania naukowego; etycznych aspektów relacji pielęgniarka-pacjent, położna-pacjentka, pięgniarka/położna-inny pracownik opieki zdrowotnej, pielęgniarka/położna-społeczeństwo; roli pielęgniarki w etycznym sprawowaniu opieki paliatywnej i u kresu życia; etycznych wyzwań towarzyszących początkom ludzkiego życia; poznania, znaczenia i rozumienia kodeksu etyki zawodowej pielęgniarek; etycznych dylematów towarzyszących różnym systemom opieki zdrowotnej a przede wszystkim publicznej opiece zdrowotnej; roli pielęgniarek/położnych w komisjach etycznych i w badaniach naukowych prowadzonych z udziałem ludzi. 4. Obecność na zajęciach jest konieczna dla zdobycia wiedzy niezbędnej do zaliczenia przedmiotu. Żaden z dostepnych podręczników nie obejmuje całości tematyki przedstawianej na wykładach. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Wrońska I. Mariański J. Etyka w pracy pielęgniarskiej. Wydawnictwo Czelej, 2002 2. Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarek i Położnych, https://nipip.pl/prawo/samorzadowe/krajowy-zjazd-pielegniarek-i-poloznych/kodeks-etyki-zawodowej-pielegniarki-i-poloznej-rzeczypospolitej-polskiej/ 3. Wrońska I. Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki, CEM 1997 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. 1. Czarkowski M. Aspekty światopoglądowe sprzeciwu sumienia. w: Sinkiewicz W., Grabowski R. Medyczne, etyczne i prawne aspekty sprzeciwu sumienia w praktyce medycznej. Dom Wydawniczy Margrafsen, Bydgoszcz, 2015, str. 141-156 https://www.bil.org.pl/images/Komisje/Komisja.Bioetyczna/2017_05_30_Medyczne_etyczne_i_prawne_aspekty_sprzeciwu_sumienia_w_praktyce_medycznej.pdf 2. Najintymniejsze zlecenie dotyczące życia. O projekcie powołania pełnomocnika medycznego z dr. hab. med. Markiem Czarkowskim, przewodniczącym Ośrodka Bioetyki NRL, rozmawia Monika Stelmach https://podyplomie.pl/medical-tribune/25065,najintymniejsze-zlecenie-dotyczace-zycia 3. Czarkowski M. Etyczno-medyczne aspekty początków ludzkiego życia. Studia bydgoskie, 2015, 9: 129-151. http://studiabydgoskie.diecezja.bydgoszcz.pl/?p=1120 4. Czarkowski M. Dylematy bioetyczno-medyczne zapłodnienia in vitro w: Sinkiewicz W., Grabowski R. Początek ludzkiego życia – bioetyczne wyzwania i zagrożenia, Dom Wydawniczy Margrafsen, Bydgoszcz, 2016, str. 41-68. https://www.bil.org.pl/images/Komisje/Komisja.Bioetyczna/2017_05_30_Poczatek_ludzkiego_zycia_bioetyczne_wyzwania_i_zagrozenia.pdf 5. Czarkowski M. Zasady prowadzenia badań naukowych z udziałem ludzi, w: Różyńska J., Hańska W. Bioetyka, Lex Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013, str. 438-452. 6. Czarkowski M.: Kliniczne konsultacje etyczne w Polsce – potrzeby i ograniczenia. Med. Prakt., 2017; 11: 124–129 https://www.mp.pl/etyka/podstawy_etyki_lekarskiej/175177,kliniczne-konsultacje-etyczne-w-polsce-potrzeby-i-ograniczenia 7. Benjamin A., Curtis J Ethics in Nursing. Oxford Univ. Press. 2010 8. Konstańczak S., Etyka pielęgniarska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010, s. 260 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza - student/ka zna i rozumie: 1. główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych; 2. zasady etyczne pracy w zespole, prawidłowe relacje pielegniarka-pacjent, pielegniarka-bliscy pacjenta, pielegniarka-pracownicy opieki zdrowotnej (w tym inne pielęgniarki), pielegniarka-społeczeństwo; 3. wzorce zawodowych postaw etycznych 4. kodeks etyki zawodowej Umiejętności - student/ka potrafi: 1. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych 2. rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych, wskazywać na czym polega spór etyczny lub konflikt interesów 3. rozwiązywać dylematy etyczne i moralne; Kompetencje społeczne - student/ka jest gotów/owa: 1. kierować się dobrem pacjenta, szanować godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazywać zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacjach z pacjentem i jego rodziną; 2. przestrzegać praw pacjentki/ta 3. samodzielnie i rzetelnie wykonywać zawód zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegać wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem 4. ponosić odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe 5. zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu 6. przewidywać i uwzględniać czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta 7. dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywać samooceny braków i potrzeb edukacyjnych Nakład pracy studenta/studentki: Udział w wykładach: 20 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie przedmiotu polega na uzyskaniu pozytywnej oceny na teście pisemnym z zakresu informacji przekazywanych podczas wykładów. Egzamin testowy jest przeprowadzany po zakończeniu wykładów w zimowej sesji egzaminacyjnej. Osoby, które nie uzyskają pozytywnej oceny w I terminie zdają inny test w terminie II. Osoby które nie uzyskają pozytywnej oceny w terminie I i II zdają ustny egzamin komisyjny odpowiadając na trzy wylosowane pytania z puli 50 pytań. KRYTERIA OCENIANIA Kryteria oceny na stopień z egzaminu testowego: Ocena bardzo dobra - 91-100% prawidłowych odpowiedzi Ocena dobra plus - 81-90% prawidłowych odpowiedzi Ocena dobra - 71-80% prawidłowych odpowiedzi Ocena dostateczny plus - 61-70% prawidłowych odpowiedzi Ocena dostateczna - 50-60% prawidłowych odpowiedzi Ocena niedostateczna <50% prawidłowych odpowiedzi |
Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Czarkowski | |
Group instructors: | Marek Czarkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
(in Polish) Samokształcenie - credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Nauczanie w zakresie etyki zawodu pielęgniarki ma na celu: 1. przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw etyki zawodu pielęgniarki - co będzie realizowane przede wszystkim podczas wykładów oraz 2. nabycie praktycznych umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami etycznymi w ramach zajęć seminaryjnych oraz pracy własnej Aby w pełni skorzystać z zajęć konieczne jest uczestniczenie nie tylko w seminariach ale także w słuchanie wykładów, które przygotowują słuchaczy do zajęć seminaryjnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana jest obecność na wszystkich wykładach, ponieważ żaden podręcznik nie zawiera kompletu istotnych z punktu widzenia zawodu pilelęgniarki/położnej informacji. LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Wrońska I. Mariański J. Etyka w pracy pielęgniarskiej. Wydawnictwo Czelej, 2002 2. Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarek i Położnych, https://nipip.pl/prawo/samorzadowe/krajowy-zjazd-pielegniarek-i-poloznych/kodeks-etyki-zawodowej-pielegniarki-i-poloznej-rzeczypospolitej-polskiej/ 3. Wrońska I. Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki, CEM 1997 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Benjamin A., Curtis J Ethics in Nursing. Oxford Univ. Press. 2010 2. Konstańczak S., Etyka pielęgniarska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010, s. 260 |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Czarkowski | |
Group instructors: | Marek Czarkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
(in Polish) Samokształcenie - credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 20 hours
|
|
Coordinators: | Marek Czarkowski | |
Group instructors: | Marek Czarkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 pkt ECTS Zajęcia obejmują udział w wykładach i 10 godzin pracy własnej polegającej na utrwaleniu wiadomości przekazanych w trakcie wykładów i z literatury uzupełniającej. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (future)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 20 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.