Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The basics of Philosophy

General data

Course ID: WMCM-PG-PF-fak
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The basics of Philosophy
Name in Polish: Podstawy filozofii
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

WMKL_D.W02 WMKL_D.W07 WMKL_D.W21

Short description: (in Polish)

Zasadniczym celem zajęć jest wprowadzenie studentów w obszar zagadnień filozoficznych oraz zaprezentowanie sposobów prowadzenia badań filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla medycyny. Studenci mają uzyskać umiejętność rozpoznania problemu filozoficznego, podstawowej terminologii filozoficznej oraz zdobyć orientację w podstawowych zagadnieniach metodologicznych, ontologicznych (metafizycznych), epistemologicznych (teoriopoznawczych), antropologicznych i etycznych.

Full description: (in Polish)

Każdy z wyszczególnionych tematów będzie obejmował 1-2 spotkań w ramach prowadzonych zajęć.

1. O istocie filozofowania i znaczeniu filozofii dla człowieka, czyli o tym, po co nam filozofia.

2. O nauce, czyli czym ona jest i co ją charakteryzuje.

3. O poznaniu rzeczywistości, czyli o tym, skąd i jak wiemy to, co wiemy.

4. O naturze świata, czyli o tym, czym jest to, co nas otacza?

5. O człowieku, czyli o tym, kim faktycznie jesteśmy lub myślimy, że jesteśmy?

6. Czy człowiek to tylko ciało, czyli argumentacja za istnieniem duszy ludzkiej.

7. O wyjątkowości człowieka, czyli na czym polega godność człowieka.

8. O Absolucie, o jego naturze i istnieniu

9. O wartościach, czyli o tym, jak działamy i dlaczego postępujemy tak, a nie inaczej.

10. O filozofii w medycynie, czyli o tym, czy medyk może i powinien być filozofem.

Bibliography: (in Polish)

•P. Lenartowicz, J. Koszteyn, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych, WAM, Kraków 2002

• M. Kiwka, A, B, C filozofii, Alta2, Wrocław 2001

• U. Nicola, Filozofia, Świat Książki, Warszawa 2006.

• J. Gaarder, Świat Zofii, J. Santorski, Warszawa 1991.

• J. Pilikowski, Podróż w świat filozofii, WAM, Kraków 2008.

Literatura szczegółowa:

• J. Tatoń, Filozofia w medycynie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.

Podręczniki dostępne jako e-booki http://www.wydawnictwokul.lublin.pl/sklep/index.php

Antropologia, Wydawnictwo KUL 2010

Epistemologia, Wydawnictwo KUL 2015

Etyka, Wydawnictwo KUL 2016

Metafizyka, Wydawnictwo KUL 2017

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student po zakończeniu zajęć powinien:

− posiadać podstawową znajomość głównych zagadnień filozoficznych;

− udoskonalić umiejętności analityczne, poprawne rozumowanie i argumentację;

− krytycznie i rzeczowo analizować współczesne stanowiska intelektualne;

− umieć rozpoznawać filozoficzne i kulturowe źródła współczesnych stanowisk w medycynie.

1 ECTS = ok. 30 godzin pracy studenta, w tym: 15 godzin – aktywne uczestnictwo w zajęciach i 15 godzin – przygotowanie eseju filozoficznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia przedmiotu:

− aktywna obecność na zajęciach (on-line MS Teams),

− napisanie eseju filozoficznego na wybrany temat.

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena za obecność na zajęciach wg skali:

10-9 obecności - 5

8 obecności - 4,5

7 obecności - 4

6 obecności - 3,5

5 obecności - 3

4-0 obecności – 2 (niezależnie od tego, czy został spełniony drugi warunek)

2. Ocena za esej filozoficzny (ok. 5 stron) na określony i wybrany przez siebie problem z zakresu tematów zajęć – według skali:

jasno postawiony problem i jego wyjaśnienie, wyszczególnione i omówione założenia oraz poprawna argumentacja – 5

zrozumienie problemu – 4

referat problemu 3.

Ocena jest obniżana o 0,5 stopnia za braki (błędy językowe i stylistyczne, źle zrobione przypisy, powierzchowność wypowiedzi itp.).

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jan Krokos, Paweł Mazanka
Group instructors: Jan Krokos, Paweł Mazanka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zasadniczym celem zajęć jest wprowadzenie studentów w obszar zagadnień filozoficznych oraz zaprezentowanie sposobów prowadzenia badań filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla medycyny. Studenci mają uzyskać umiejętność rozpoznania problemu filozoficznego, podstawowej terminologii filozoficznej oraz zdobyć orientację w podstawowych zagadnieniach metodologicznych, ontologicznych (metafizycznych), epistemologicznych (teoriopoznawczych), antropologicznych i etycznych.

Full description: (in Polish)

Każdy z wyszczególnionych tematów będzie obejmował 2-3 spotkania w ramach prowadzonych zajęć.

1. O istocie filozofowania i znaczeniu filozofii dla człowieka, czyli o tym, po co nam filozofia?

2. O naturze świata, czyli o tym, czym jest to, co nas otacza, i jaka jest jego struktura?

3. O poznaniu rzeczywistości, czyli o tym, skąd i jak wiemy to, co wiemy?

4. O człowieku, czyli o tym, kim faktycznie jesteśmy lub myślimy, że jesteśmy?

5. O tym, jak działamy i dlaczego postępujemy tak, a nie inaczej?

6. O filozofii w medycynie, czyli o tym, czy medykowi filozofia jest potrzebna?

Bibliography: (in Polish)

•P. Lenartowicz, J. Koszteyn, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych, WAM, Kraków 2002

• M. Kiwka, A, B, C filozofii, Alta2, Wrocław 2001

• U. Nicola, Filozofia, Świat Książki, Warszawa 2006.

• J. Gaarder, Świat Zofii, J. Santorski, Warszawa 1991.

• J. Pilikowski, Podróż w świat filozofii, WAM, Kraków 2008.

Literatura szczegółowa:

• J. Tatoń, Filozofia w medycynie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.

Podręczniki dostępne jako e-booki http://www.wydawnictwokul.lublin.pl/sklep/index.php

Antropologia, Wydawnictwo KUL 2010

Epistemologia, Wydawnictwo KUL 2015

Etyka, Wydawnictwo KUL 2016

Metafizyka, Wydawnictwo KUL 2017

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)