Fundamentals of nursing
General data
Course ID: | WMCM-PG-PP-ćw-uzup |
Erasmus code / ISCED: |
12.6
|
Course title: | Fundamentals of nursing |
Name in Polish: | Podstawy Pielęgniarstwa |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych działań pielęgniarskich w zakresie profesjonalnej opieki nad osobą zdrową i chorą. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka ćwiczeń: 1. Omówienie zasad BHP, procedur i regulaminu obowiązującego w Pracowni Umiejętności Pielęgniarskich. Zapoznanie z programem i regulaminem oraz warunkami zaliczenia ćwiczeń z Podstaw Pielęgniarstwa. 2. Komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną i członkami zespołu interdyscyplinarnego. 3. Higieniczne mycie i dezynfekcja rąk- powtórzenie. 4. Przygotowanie łóżka dla pacjenta, ścielenie łóżka pustego.- powtórzenie 5. Zmiana pościeli na łóżku pacjenta leżącego. 6. Toaleta ciała pacjenta leżącego. 7. Kąpiel noworodka, niemowlęcia, dziecka. 8. Profilaktyka przeciwodleżynowa, nacieranie, oklepywanie pleców, bierne i czynne ćwiczenia, gimnastyka oddechowa. 9. Istota, rodzaje i zastosowanie zabiegów przeciwzapalnych i baniek leczniczych. 10. Zasady aseptyki i antyseptyki. Rodzaje środków dezynfekujących. 11. Zgłębnikowanie żołądka, pojenie i karmienie za pomocą zgłębnika, odbarczanie zalegającej treści.- powtórzenie. 12. Zabiegi dorektalne, rodzaje i zastosowanie. 13. Założenie, utrzymanie i usunięcie cewnika do pęcherza moczowego. Płukanie pęcherza moczowego. 14. Pielęgnacja stomii u pacjenta, zakładanie i wymiana worka stomijnego- powtórzenie. 15. Zasady podawania leków różnymi drogami. 16. Obliczanie dawek leków. 17. Podawanie leków doustnie i doodbytniczo. 18. Podawanie leków drogą układu oddechowego. Tlenoterapia. 19. Wstrzyknięcia śródskórne. 20. Wstrzyknięcia podskórne, zasady podawania insuliny. Oznaczanie poziomu glikemii za pomocą glukometru. 21. Podawanie leków domięśniowo. 22. Założenie i usunięcie venflonu. 23. Przygotowanie i podanie leków i wlewów kroplowych drogą dożylną. 24. Podanie leków dożylnie z wykorzystaniem pompy infuzyjnej. 25. Oznaczenie ciał ketonowych, glukozy i cholesterolu we krwi z wykorzystaniem testów paskowych. 25. Przygotowanie wózka opatrunkowego. Zmiana opatrunków na ranach czystych i zakażonych. 26. Chirurgiczne mycie rąk, Zakładanie jałowych rękawiczek i fartucha operacyjnego. 27. Przygotowanie zestawu i asystowanie lekarzowi przy: trepanobiopsji, paracentezie, punkcji lędźwiowej, nakłuciu opłucnej. 28. Rola pielęgniarki w zapobieganiu zakażeniom wewnątrzszpitalnym. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. (red). Podstawy pielęgniarstwa. Założenia teoretyczne. Wybrane działania pielęgniarskie. Tom I i II, PZWL 2017 2. Ciechaniewicz W.(red): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Podręcznik dla studiów medycznych. Tom I i II. PZWL. Warszawa 2014 3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A., Podstawy pielęgniarstwa Tom I i II. PZWL. Warszawa 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E., Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. PZWL. Warszawa 2014 2. Zahradniczek K., Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2017. 3. Krupienicz A., Podstawy pielęgniarstwa- repetytorium przedegzaminacyjne, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student potrafi: - stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; -gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; - ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; - monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; -dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; - wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; - prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; - przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; - podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; - wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; - wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; - zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego; - wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); - wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; - wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; - wykonywać zabiegi higieniczne; - pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; - oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; - wykonywać zabiegi doodbytnicze; - zakładać cewnik do pęcherza moczowego,monitorować diurezę i usuwać cewnik; - zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; - prowadzić dokumentację medyczną |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Zaliczenie składa się z 2 części, z zaliczeń cząstkowych poszczególnych procedur na każdych zajęciach, oraz zaliczenia końcowego polegającego na ocenie wykonania wybranych procedur z jednoczesną weryfikacją wiedzy w tym zakresie. 2. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zdobycie minimum 60% punktów z obu części zaliczenia. PROGI OCEN Poniżej 60% nieostateczna (2,0)- za nieprzestrzeganie podstawowych zasad w czasie wykonywania procedury w czasie zaliczenia końcowego Od 60 % dostateczna (3,0) Od 69% dość dobry (3,5) Od 78% dobry (4,0) Od 87% ponad dobry (4,5) Od 95% bdb.(5,0) Zakres zaliczenia w obszarze wiedzy: - znajomość wskazań do wykonania danej procedury pielęgniarskiej, - znajomość przeciwskazań do wykonania danej procedury pielęgniarskiej, - znajomość sprzętu wchodzącego w skład zestawu do wykonania danej czynności, - znajomość zasad wykonania procedury, - znajomość algorytmu wykonania procedury pielęgniarskiej, - znajomość możliwych powikłań i niebezpieczeństw związanych z wykonaniem danej procedury Zakres zaliczenia w obszarze umiejętności: - praktyczne wykonanie poszczególnych procedur pielęgniarskich 3. Ocena końcowa stanowi średnią ocen z poszczególnych części zaliczenia. 4. Do zaliczenia końcowego mogą być dopuszczone tylko te osoby, które mają zaliczone wszystkie ćwiczenia. 5. Każdy student może podchodzić do zaliczenia w 2-teminach. 6. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. 7. Studenci na ćwiczenia zobowiązani są do zapoznania się i nauczenia obowiązującego tematu na podstawie obowiązującej literatury. 8. Przygotowanie studentów do ćwiczeń jest weryfikowana poprzez zadawanie pytań w trakcie ćwiczeń. 9. Podstawą zaliczenia danego ćwiczenia jest wykazanie się wiedzą z tematu ćwiczeń oraz prawidłowe wykonanie procedury pielęgniarskiej. 10. Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć ćwiczeniowych może polegać na odpowiedzi ustnej lub pisemnej na ćwiczeniach. 11. Zaliczenia odbywają się w sposób stacjonarny, chyba, że obowiązujące rozporządzenia będą stanowiły inaczej. |
Practical placement: |
(in Polish) Zaliczenie praktyk nie jest częścią składową ćwiczeń, stanowi podstawę do zaliczenia przedmiotu. |
Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Classes, 50 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Strzelecka | |
Group instructors: | Izabela Strzelecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych działań pielęgniarskich w zakresie profesjonalnej opieki nad osobą zdrową i chorą. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka ćwiczeń: 1. Omówienie zasad BHP, procedur i regulaminu obowiązującego w Pracowni Umiejętności Pielęgniarskich. Zapoznanie z programem i regulaminem oraz warunkami zaliczenia ćwiczeń z Podstaw Pielęgniarstwa. 2. Komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną i członkami zespołu interdyscyplinarnego. 3. Higieniczne mycie i dezynfekcja rąk- powtórzenie. 4. Przygotowanie łóżka dla pacjenta, ścielenie łóżka pustego.- powtórzenie 5. Zmiana pościeli na łóżku pacjenta leżącego. 6. Toaleta ciała pacjenta leżącego. 7. Kąpiel noworodka, niemowlęcia, dziecka. 8. Profilaktyka przeciwodleżynowa, nacieranie, oklepywanie pleców, bierne i czynne ćwiczenia, gimnastyka oddechowa. 9. Istota, rodzaje i zastosowanie zabiegów przeciwzapalnych i baniek leczniczych. 10. Zasady aseptyki i antyseptyki. Rodzaje środków dezynfekujących. 11. Zgłębnikowanie żołądka, pojenie i karmienie za pomocą zgłębnika, odbarczanie zalegającej treści.- powtórzenie. 12. Zabiegi dorektalne, rodzaje i zastosowanie. 13. Założenie, utrzymanie i usunięcie cewnika do pęcherza moczowego. Płukanie pęcherza moczowego. 14. Pielęgnacja stomii u pacjenta, zakładanie i wymiana worka stomijnego- powtórzenie. 15. Zasady podawania leków różnymi drogami. 16. Obliczanie dawek leków. 17. Podawanie leków doustnie i doodbytniczo. 18. Podawanie leków drogą układu oddechowego. Tlenoterapia. 19. Wstrzyknięcia śródskórne. 20. Wstrzyknięcia podskórne, zasady podawania insuliny. Oznaczanie poziomu glikemii za pomocą glukometru. 21. Podawanie leków domięśniowo. 22. Założenie i usunięcie venflonu. 23. Przygotowanie i podanie leków i wlewów kroplowych drogą dożylną. 24. Podanie leków dożylnie z wykorzystaniem pompy infuzyjnej. 25. Oznaczenie ciał ketonowych, glukozy i cholesterolu we krwi z wykorzystaniem testów paskowych. 25. Przygotowanie wózka opatrunkowego. Zmiana opatrunków na ranach czystych i zakażonych. 26. Chirurgiczne mycie rąk, Zakładanie jałowych rękawiczek i fartucha operacyjnego. 27. Przygotowanie zestawu i asystowanie lekarzowi przy: trepanobiopsji, paracentezie, punkcji lędźwiowej, nakłuciu opłucnej. 28. Rola pielęgniarki w zapobieganiu zakażeniom wewnątrzszpitalnym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. (red). Podstawy pielęgniarstwa. Założenia teoretyczne. Wybrane działania pielęgniarskie. Tom I i II, PZWL 2017 2. Ciechaniewicz W.(red): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Podręcznik dla studiów medycznych. Tom I i II. PZWL. Warszawa 2014 3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A., Podstawy pielęgniarstwa Tom I i II. PZWL. Warszawa 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E., Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. PZWL. Warszawa 2014 2. Zahradniczek K., Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2017. 3. Krupienicz A., Podstawy pielęgniarstwa- repetytorium przedegzaminacyjne, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.