Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology

General data

Course ID: WMCM-PG-PS-sem
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology
Name in Polish: Psychologia
Organizational unit: Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a902c4ef5d17f476ab1cc54298eb4c71d%40thread.tacv2/Seminarium?groupId=b55129b9-e32d-4e94-af8d-9f2ad2601b5f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 0.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przekazaniu studentom pielęgniarstwa podstawowej wiedzy z zakresu psychologii, a dokładniej zagadnień, których znajomość może pomóc w praktyce zawodowej, w tym w szczególności zagadnień z zakresu psychologii rozwoju człowieka, psychologii klinicznej (psychopatologii dziecka i dorosłego), zdrowia, psychologii komunikacji i radzenia sobie ze stresem. Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz seminariów z elementami warsztatowymi.

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu to poznanie faz rozwoju człowieka, symptomatologii podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i dorosłych, stylów i strategii radzenia sobie ze stresem, zasad sprzyjających skutecznej i współczującej komunikacji; wykształcenie umiejętności wstępnej oceny trudności psychologicznych doświadczanych przez pacjenta i ewentualnej potrzeby konsultacji z psychologiem, a także udzielenia wsparcia w sytuacji trudnej i empatycznej komunikacji z pacjentem.

Bibliography:

Basic readings:

1. Bętkowska-Korpała, B., Gierowski J.K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

2. Doliński, D., Strelau, J. (2015). Psychologia akademicka. Gdańsk: GWP.

3. Kwiatkowska, A., Krajewska-Kułak, E., Panek, W. (2013). Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. PZWL.

4. Maslach, C., Leiter, M.P. (2011). Prawda o wypaleniu zawodowym.Warszawa: PWN.

5. Rosenberg, M. (2016). Porozumienie bez przemocy. O języku życia.

Warszawa: Czarna Owca.

6. Sapolsky, R.M. (2018). Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia

stresu. Warszawa: PWN.

7. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tomy I-V. w szczególności Tom I Człowiek i środowisko. Warszawa: PWN.

Further readings:

8. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

9. Formański, J. (1998). Psychologia. Podręcznik dla szkół medycznych. PZWL.

10. Juczyński, Z. (2012). NPPPZ. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. (2012). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

11. Juczyński, Z., Ogińska-Bulik, N. (2009). NPSR. Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

12. Majda, A., Ogórek-Tęcza, B., Zalewska-Puchała, J. (red.) (2010). Pielęgniarstwo transkulturowe. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL.

13. Makara-Studzińska, M. (2012). Komunikacja z pacjentem. Czelej.

14. Steciwko, A., Barański, J. (red.) (2013). Relacja lekarz-pacjent. Zrozumienie i współpraca. Elsevier Urban & Partner

15. Sujak, E. (2006). ABC psychologii komunikacji.WAM.

16. Wolańczyk, T., Komender, J. (2015) Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

• zna podstawy psychologii w zakresie zachowania i rozwoju człowieka, uwarunkowań jego prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania;

• wymienia etapy i prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka;

• różnicuje pojęcia dewiacji i zaburzenia ze szczególnym uwzględnieniem patologii dziecięcej

• omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych;

• różnicuje pojęcie emocji i motywacji oraz zna pojęcie osobowości i jej zaburzeń;

• charakteryzuje istotę i strukturę zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji;

• definiuje modele i style komunikacji interpersonalnej;

• zna techniki redukowania lęku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania, działania i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego;

UMIEJĘTNOŚCI

• różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne;

• potrafi ocenić wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny pacjenta;

• potrafi ocenić funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba) oraz stosować elementarne formy pomocy psychologicznej;

• identyfikuje błędy i bariery w procesie komunikowania się;

• wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej;

• tworzy warunki do prawidłowej komunikacji z pacjentem i członkami zespołu opieki;

• wskazuje i stosuje właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne;

• stosuje mechanizmy zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego;

• potrafi zaproponować działania zapobiegające dyskryminacji i rasizmowi oraz dewiacjom i patologiom wśród dzieci i młodzieży;

Uczestnictwo w wykładzie 30 h = 1 ECTS

Uczestnictwo w seminarium 20 h = 0,5 ECTS

Samokształcenie (samodzielne lektury, przygotowanie prezentacji na seminarium lub eseju) 10 h = 0,5 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedstawienie podczas zajęć prezentacji dotyczącej wybranego tematu; praca podczas seminariów (zadania służące wzbudzeniu refleksji i przygotowaniu do dyskusji); aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.

ocena niedostateczna (ndst.: 2) - Student nie posiada wiedzy, umiejętności ani kompetencji w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia

ocena dostateczna (dst.: 3) - Student posiada niewielką wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia

ocena dobra (db.: 4) - Student posiada wystarczającą wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia

ocena bardzo dobra (bdb.: 5) - Student posiada pełną wiedzę umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 20 hours more information
Coordinators: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Group instructors: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Seminar - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)