Psychology
General data
Course ID: | WMCM-PG-PS-sem |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology |
Name in Polish: | Psychologia |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a902c4ef5d17f476ab1cc54298eb4c71d%40thread.tacv2/Seminarium?groupId=b55129b9-e32d-4e94-af8d-9f2ad2601b5f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0.50
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przekazaniu studentom pielęgniarstwa podstawowej wiedzy z zakresu psychologii, a dokładniej zagadnień, których znajomość może pomóc w praktyce zawodowej, w tym w szczególności zagadnień z zakresu psychologii rozwoju człowieka, psychologii klinicznej (psychopatologii dziecka i dorosłego), zdrowia, psychologii komunikacji i radzenia sobie ze stresem. Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz seminariów z elementami warsztatowymi. |
Full description: |
(in Polish) Cele przedmiotu to poznanie faz rozwoju człowieka, symptomatologii podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i dorosłych, stylów i strategii radzenia sobie ze stresem, zasad sprzyjających skutecznej i współczującej komunikacji; wykształcenie umiejętności wstępnej oceny trudności psychologicznych doświadczanych przez pacjenta i ewentualnej potrzeby konsultacji z psychologiem, a także udzielenia wsparcia w sytuacji trudnej i empatycznej komunikacji z pacjentem. |
Bibliography: |
Basic readings: 1. Bętkowska-Korpała, B., Gierowski J.K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. Kraków: Wydawnictwo UJ. 2. Doliński, D., Strelau, J. (2015). Psychologia akademicka. Gdańsk: GWP. 3. Kwiatkowska, A., Krajewska-Kułak, E., Panek, W. (2013). Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. PZWL. 4. Maslach, C., Leiter, M.P. (2011). Prawda o wypaleniu zawodowym.Warszawa: PWN. 5. Rosenberg, M. (2016). Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Warszawa: Czarna Owca. 6. Sapolsky, R.M. (2018). Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu. Warszawa: PWN. 7. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tomy I-V. w szczególności Tom I Człowiek i środowisko. Warszawa: PWN. Further readings: 8. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 9. Formański, J. (1998). Psychologia. Podręcznik dla szkół medycznych. PZWL. 10. Juczyński, Z. (2012). NPPPZ. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. (2012). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 11. Juczyński, Z., Ogińska-Bulik, N. (2009). NPSR. Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 12. Majda, A., Ogórek-Tęcza, B., Zalewska-Puchała, J. (red.) (2010). Pielęgniarstwo transkulturowe. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL. 13. Makara-Studzińska, M. (2012). Komunikacja z pacjentem. Czelej. 14. Steciwko, A., Barański, J. (red.) (2013). Relacja lekarz-pacjent. Zrozumienie i współpraca. Elsevier Urban & Partner 15. Sujak, E. (2006). ABC psychologii komunikacji.WAM. 16. Wolańczyk, T., Komender, J. (2015) Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA • zna podstawy psychologii w zakresie zachowania i rozwoju człowieka, uwarunkowań jego prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania; • wymienia etapy i prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka; • różnicuje pojęcia dewiacji i zaburzenia ze szczególnym uwzględnieniem patologii dziecięcej • omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; • różnicuje pojęcie emocji i motywacji oraz zna pojęcie osobowości i jej zaburzeń; • charakteryzuje istotę i strukturę zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji; • definiuje modele i style komunikacji interpersonalnej; • zna techniki redukowania lęku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania, działania i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego; UMIEJĘTNOŚCI • różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; • potrafi ocenić wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny pacjenta; • potrafi ocenić funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba) oraz stosować elementarne formy pomocy psychologicznej; • identyfikuje błędy i bariery w procesie komunikowania się; • wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej; • tworzy warunki do prawidłowej komunikacji z pacjentem i członkami zespołu opieki; • wskazuje i stosuje właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne; • stosuje mechanizmy zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego; • potrafi zaproponować działania zapobiegające dyskryminacji i rasizmowi oraz dewiacjom i patologiom wśród dzieci i młodzieży; Uczestnictwo w wykładzie 30 h = 1 ECTS Uczestnictwo w seminarium 20 h = 0,5 ECTS Samokształcenie (samodzielne lektury, przygotowanie prezentacji na seminarium lub eseju) 10 h = 0,5 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedstawienie podczas zajęć prezentacji dotyczącej wybranego tematu; praca podczas seminariów (zadania służące wzbudzeniu refleksji i przygotowaniu do dyskusji); aktywny udział w dyskusji podczas zajęć. ocena niedostateczna (ndst.: 2) - Student nie posiada wiedzy, umiejętności ani kompetencji w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia ocena dostateczna (dst.: 3) - Student posiada niewielką wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia ocena dobra (db.: 4) - Student posiada wystarczającą wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia ocena bardzo dobra (bdb.: 5) - Student posiada pełną wiedzę umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM
SEM
|
Type of class: |
Seminar, 20 hours
|
|
Coordinators: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Group instructors: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.