Health promotion
General data
Course ID: | WMCM-PG-PZ-zpra |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Health promotion |
Name in Polish: | Promocja zdrowia |
Organizational unit: | Faculty of Medicine. Collegium Medicum |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot pozwala przygotować studenta do identyfikowania potrzeb z zakresu promocji zdrowia (PZ) i edukacji zdrowotnej, planowania i podejmowania skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach oraz dokonywania ewaluacji podjętych działań. |
Full description: |
(in Polish) Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do identyfikowania potrzeb z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, planowania i podejmowania skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach oraz dokonywania ewaluacji podjętych działań. Poznanie różnic pomiędzy promocją zdrowia a profilaktyką i edukacją zdrowotną oraz implikacji praktycznych z nich wynikających. Charakterystyka obszarów działania i metod stosowanych w promocji zdrowia oraz identyfikacja strategii promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, narodowym i międzynarodowym. Wykształcenie umiejętności budowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w oparciu o właściwie dobrany model promocji zdrowia oraz metody i techniki edukacji zdrowotnej oraz konstruowania i wdrażania indywidualnych programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej stosownie do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych jednostki i rodziny, współdziałając z indywidualnymi osobami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa. Przygotowanie do realizacji programów edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w obszarze opieki nad człowiekiem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym, niepełnosprawnym |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz lektur podstawowych: • Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Tom 1-Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2010 • Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Tom 2 – Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2010. • Woynarowska B.Edukacja zdrowotna - podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013 • Cianciara Dorota: Zarys współczesnej promocji zdrowia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010 • Charzyńska-Gula L. Zrozumieć promocję zdrowia. Przewodnik do zajęć. Wyd. Mak-Med., Lublin, 2010. Wykaz lektur uzupełniających: • Edukacja zdrowotna / Ewa Syrek, Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz. - Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, cop. 2009 • Karski J.B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. WydawnictwoFachowe CeDeWu.pl, Warszawa 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: • zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej; • zasady konstruowania programów promocji zdrowia; • strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: • oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów; • rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia; • dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych; • uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia; • opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia praktyczne: zaliczenie z oceną. Ocena stopnia realizacji efektów kształcenia w ramach zajęć praktycznych składa się z dwóch części: prezentacyjnej oraz praktycznej. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest: 1) przygotowanie i omówienie wybranej tematyki, dotyczącej promocji zdrowia. Ocenie podlega sposób prezentacji zagadnienia, adekwatny dobór literatury, jej twórczy sposób wykorzystania, umiejętność prowadzenia dialogu ze słuchaczami. 2) wykonanie zadania indywidualnego, sprawdzającego przygotowanie teoretyczne oraz praktyczne umiejętności w zakresie promocji zdrowia. Na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%) |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2020/21" (past)
Time span: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Type of class: | ||
Coordinators: | Emilia Majsiak | |
Group instructors: | Emilia Majsiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
(in Polish) Zajęcia praktyczne - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) informacje zawarto w karcie: Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Full description: |
(in Polish) informacje zawarto w karcie: Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Bibliography: |
(in Polish) informacje zawarto w karcie: Podstawowe informacje o przedmiocie |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Type of class: | ||
Coordinators: | Agnieszka Bałanda-Bałdyga | |
Group instructors: | Agnieszka Bałanda-Bałdyga, Aleksandra Cieślikowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
(in Polish) Zajęcia praktyczne - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.