Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Antropologia fizyczna

General data

Course ID: WNHS-AR-AFw
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Antropologia fizyczna
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

archeology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W05; K_W07; K_W10; K_U01; K_U03; K_K01

Preliminary Requirements:

Basic knowledge of biology.

Short description:

The subject is to present elements of anthropology with particular emphasis on anthropogenesis.

Full description:

1) The terms and specifics of anthropology. Morphological, archeological and anthropological research molecular method. (2h)

2) The clarity of the concepts of evolution, evolution, the theory of (e) evolution. (2h)

3) 'Ape-man' nature of human. (2h)

4) Outline of the taxonomy of modern primates. (2h)

5) The specificity of the order Primates. (2h)

6) Space - age and characteristics of the oldest forms from Africa - Australopithecines. (2h)

9) Space - age and characteristics of Homo habilis and Homo erectus. (2h)

10) Space - age and characteristics of Homo neanderthalensis. (2h)

11) In the search of the definition of Homo sapiens. (2h)

12) Concepts of "Out of Africa2"s and "Multiregional" human evolution. (2h)

13) Neolithic Revolution - the social and cultural trends in the transformation of our species. (2h)

14) Historical and methodological base of creationism with evolution of the conflict. (2h)

15) Share of anthropology in the modern knowledge.(2h)

Bibliography:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

knowledge: student has knowledge about statistical hypotheses, analysis, conclusions and reasoning, understand the ecology of the place of socio-economic life, knows the consequences (positive and negative) of human pressure on biodiversity.

skills: performs and describes simple research tasks individually and collectively; apply the principles of scientific workshop or project, alone and in a team.

competencies: appreciates the role of environmental education and health care.

Assessment methods and assessment criteria:

Final written test, questions closed, single choice.

Table ratings

insufficient 0-50%

sufficient 51% -70%

good 71-85%

very good 86-100%

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Jacek Tomczyk
Group instructors: Jacek Tomczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Short description:

The subject is to present elements of anthropology with particular emphasis on anthropogenesis.

Full description:

1) The terms and specifics of anthropology. Morphological, archeological and anthropological research molecular method. (2h)

2) The clarity of the concepts of evolution, evolution, the theory of (e) evolution. (2h)

3) 'Ape-man' nature of human. (2h)

4) Outline of the taxonomy of modern primates. (2h)

5) The specificity of the order Primates. (2h)

6) Space - age and characteristics of the oldest forms from Africa - Australopithecines. (2h)

9) Space - age and characteristics of Homo habilis and Homo erectus. (2h)

10) Space - age and characteristics of Homo neanderthalensis. (2h)

11) In the search of the definition of Homo sapiens. (2h)

12) Concepts of "Out of Africa2"s and "Multiregional" human evolution. (2h)

13) Neolithic Revolution - the social and cultural trends in the transformation of our species. (2h)

14) Historical and methodological base of creationism with evolution of the conflict. (2h)

15) Share of anthropology in the modern knowledge.(2h)

Bibliography:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Jacek Tomczyk
Group instructors: Jacek Tomczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Short description:

The subject is to present elements of anthropology with particular emphasis on anthropogenesis.

Full description:

1) The terms and specifics of anthropology. Morphological, archeological and anthropological research molecular method. (2h)

2) The clarity of the concepts of evolution, evolution, the theory of (e) evolution. (2h)

3) 'Ape-man' nature of human. (2h)

4) Outline of the taxonomy of modern primates. (2h)

5) The specificity of the order Primates. (2h)

6) Space - age and characteristics of the oldest forms from Africa - Australopithecines. (2h)

9) Space - age and characteristics of Homo habilis and Homo erectus. (2h)

10) Space - age and characteristics of Homo neanderthalensis. (2h)

11) In the search of the definition of Homo sapiens. (2h)

12) Concepts of "Out of Africa2"s and "Multiregional" human evolution. (2h)

13) Neolithic Revolution - the social and cultural trends in the transformation of our species. (2h)

14) Historical and methodological base of creationism with evolution of the conflict. (2h)

15) Share of anthropology in the modern knowledge.(2h)

Bibliography:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Jacek Tomczyk
Group instructors: Jacek Tomczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The subject is to present elements of anthropology with particular emphasis on anthropogenesis.

Full description:

1) The terms and specifics of anthropology. Morphological, archeological and anthropological research molecular method. (2h)

2) The clarity of the concepts of evolution, evolution, the theory of (e) evolution. (2h)

3) 'Ape-man' nature of human. (2h)

4) Outline of the taxonomy of modern primates. (2h)

5) The specificity of the order Primates. (2h)

6) Space - age and characteristics of the oldest forms from Africa - Australopithecines. (2h)

9) Space - age and characteristics of Homo habilis and Homo erectus. (2h)

10) Space - age and characteristics of Homo neanderthalensis. (2h)

11) In the search of the definition of Homo sapiens. (2h)

12) Concepts of "Out of Africa2"s and "Multiregional" human evolution. (2h)

13) Neolithic Revolution - the social and cultural trends in the transformation of our species. (2h)

14) Historical and methodological base of creationism with evolution of the conflict. (2h)

15) Share of anthropology in the modern knowledge.(2h)

Bibliography:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)