Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Archeologia i sztuka wczesnochrześcijańskiego Wschodu - wykład

General data

Course ID: WNHS-AR-ASWw
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Archeologia i sztuka wczesnochrześcijańskiego Wschodu - wykład
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 OR 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone sztuce i archeologii Bizancjum i prowincji cesarstwa wschodniowrzymskiego do okresu podboju

arabskiego (wyjątek - Nubia - do pocz. XIV w.)

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone sztuce i archeologii Bizancjum i prowincji cesarstwa wschodniorzymskiego, od pojawienia się pierwszych zabytków wiązanych z chrześcijaństwem do okresu podboju arabskiego (wyjątek - Nubia - do pocz. XIV w.). Omówienie architektury typowej dla Konstantynopola i poszczególnych prowincji oraz plastyki i drobnej plastyki.

2 ECTS:

udział w wykładach: 1 (30 godz)

przygotowanie do egzaminu 1 (30 godz.)

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century, K. Weitzmann (red.), Nowy York 1979

2. Jastrzębowska E., Sztuka Wczesnochrześcijańska, Krakó 2008

3. Konstantynopol-Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyjskim Leszka M., Wolińska T. (red.), Łódź 2011

Literatura uzupełniająca:

Żurek, M., Zarys historii ruchu monastycznego na terenie Oazy Fajum na tle ogólnej sytuacji chrześcijan w późnoantycznym i średniowiecznym Egipcie, [w:] M. Bednarzak-Libera i J. Gmitruk (red.), Dzieje – Wojsko – Edukacja. Księga jubileuszowa prof. H. Hermanna w 70 rocznicę urodzin, s. 47-66. Warszawa-Siedlce 2010

Żurek M., Christian Settlement at Failaka-Qusur Site (Kuwait): excavations 2011 and 2013. Polish Archaeology in the Mediterranean 24 (1), 2015: 529-546

Żurek M., Chrześcijańska osada Qusur na wyspie Fajlaka (Kuwejt), Saeculum christianum 28 (2), 2021, ss. 5-17

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i

konserwatorstwa, geologii i geografii; ma porządkowaną wiedzę z zakresu archeologii Europy i basenu M. Śródziemnego;

ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich

obróbki i zastosowania; ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem

kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie

Opis ECTS:

udział w wykładzie - 30 godz.

przygotowanie do egzaminu - 60 godz.

Liczba ECTS - 3: 90 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach, egzamin (51% możliwych do zdobycia punktów)

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Magdalena Żurek
Group instructors: Magdalena Żurek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 ECTS:

udział w wykładach: 1 (30 godz)

przygotowanie do egzaminu 1 (30 godz.)

Type of subject:

obligatory

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone sztuce i archeologii Bizancjum i prowincji cesarstwa wschodniorzymskiego, od pojawienia się pierwszych zabytków wiązanych z chrześcijaństwem do okresu podboju arabskiego.

Full description: (in Polish)

Student zna złożona sytuację kulturową na terenach dawnego Imperium Rzymskiego w IV-VII w., zna i rozumie podstawową terminologię

dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, nazywa porządki architektoniczne i ich elementy;

charakteryzuje budowle użyteczności publicznej omawianego okresu; wymienia i opisuje główne stanowiska archeologii

wczesnochrześcijańskiej; charakteryzuje architekturę i plastykę wczesnochrześcijańską i zna kryteria jej datowania; charakteryzuje

"odmiany regionalne" sztuki wczesnochrześcijańskiej i jest świadom ich przyczyn, posiada uporządkowana podstawową wiedzę dotycząca

archeologii wczesnochrześcijańskiej na terytorium Imperium Rzymskiego.

Student rozpoznaje porządki architektoniczne, typy budowli użyteczności publicznej, czyta plany miast antycznych; wyprowadza wnioski

na podstawie publikowanych raportów wykopaliskowych; potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną opatrzoną prawidłowym

aparatem; potrafi prezentować wyniki swojej pracy w formie krótkiego ustnego referatu.

Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, zachowuje krytycyzm wobec prezentowanych tez naukowych;

rozpoznaje podstawowe zabytki omawianego okresu, ma świadomość, że stan wiedzy o przedmiocie ulega zmianom.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century, K. Weitzmann (red.), Nowy York 1979

2. Jastrzębowska E., Sztuka Wczesnochrześcijańska, Krakó 2008

3. Konstantynopol-Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyjskim Leszka M., Wolińska T. (red.), Łódź 2011

Literatura uzupełniająca:

Żurek, M., Zarys historii ruchu monastycznego na terenie Oazy Fajum na tle ogólnej sytuacji chrześcijan w późnoantycznym i średniowiecznym Egipcie, [w:] M. Bednarzak-Libera i J. Gmitruk (red.), Dzieje – Wojsko – Edukacja. Księga jubileuszowa prof. H. Hermanna w 70 rocznicę urodzin, s. 47-66. Warszawa-Siedlce 2010

Żurek M., Christian Settlement at Failaka-Qusur Site (Kuwait): excavations 2011 and 2013. Polish Archaeology in the Mediterranean 24 (1), 2015: 529-546

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Magdalena Żurek
Group instructors: Magdalena Żurek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 ECTS:

udział w wykładach: 1 (30 godz)

przygotowanie do egzaminu 1 (30 godz.)

Type of subject:

obligatory

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone sztuce i archeologii Bizancjum i prowincji cesarstwa wschodniorzymskiego, od pojawienia się pierwszych zabytków wiązanych z chrześcijaństwem do okresu podboju arabskiego.

Full description: (in Polish)

Student zna złożona sytuację kulturową na terenach dawnego Imperium Rzymskiego w IV-VII w., zna i rozumie podstawową terminologię

dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, nazywa porządki architektoniczne i ich elementy;

charakteryzuje budowle użyteczności publicznej omawianego okresu; wymienia i opisuje główne stanowiska archeologii

wczesnochrześcijańskiej; charakteryzuje architekturę i plastykę wczesnochrześcijańską i zna kryteria jej datowania; charakteryzuje

"odmiany regionalne" sztuki wczesnochrześcijańskiej i jest świadom ich przyczyn, posiada uporządkowana podstawową wiedzę dotycząca

archeologii wczesnochrześcijańskiej na terytorium Imperium Rzymskiego.

Student rozpoznaje porządki architektoniczne, typy budowli użyteczności publicznej, czyta plany miast antycznych; wyprowadza wnioski

na podstawie publikowanych raportów wykopaliskowych; potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną opatrzoną prawidłowym

aparatem; potrafi prezentować wyniki swojej pracy w formie krótkiego ustnego referatu.

Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, zachowuje krytycyzm wobec prezentowanych tez naukowych;

rozpoznaje podstawowe zabytki omawianego okresu, ma świadomość, że stan wiedzy o przedmiocie ulega zmianom.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century, K. Weitzmann (red.), Nowy York 1979

2. Jastrzębowska E., Sztuka Wczesnochrześcijańska, Krakó 2008

3. Konstantynopol-Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyjskim Leszka M., Wolińska T. (red.), Łódź 2011

Literatura uzupełniająca:

Żurek, M., Zarys historii ruchu monastycznego na terenie Oazy Fajum na tle ogólnej sytuacji chrześcijan w późnoantycznym i średniowiecznym Egipcie, [w:] M. Bednarzak-Libera i J. Gmitruk (red.), Dzieje – Wojsko – Edukacja. Księga jubileuszowa prof. H. Hermanna w 70 rocznicę urodzin, s. 47-66. Warszawa-Siedlce 2010

Żurek M., Christian Settlement at Failaka-Qusur Site (Kuwait): excavations 2011 and 2013. Polish Archaeology in the Mediterranean 24 (1), 2015: 529-546

Żurek M., Chrześcijańska osada Qusur na wyspie Fajlaka (Kuwejt), Saeculum christianum 28 (2), 2021, ss. 5-17

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Magdalena Żurek
Group instructors: Magdalena Żurek
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOfdRcqeF9ETzLf7kl2ssRfmEb-U2r8H9oiJQVCoHgwQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa7495d4-3ca5-4292-892f-3242031c09ae&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 2 ECTS:

udział w wykładach: 1 (30 godz)

przygotowanie do egzaminu 1 (30 godz.)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone sztuce i archeologii Bizancjum i prowincji cesarstwa wschodniorzymskiego, od pojawienia się pierwszych zabytków wiązanych z chrześcijaństwem do okresu podboju arabskiego.

Full description: (in Polish)

Student zna złożona sytuację kulturową na terenach dawnego Imperium Rzymskiego w IV-VII w., zna i rozumie podstawową terminologię

dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, nazywa porządki architektoniczne i ich elementy;

charakteryzuje budowle użyteczności publicznej omawianego okresu; wymienia i opisuje główne stanowiska archeologii

wczesnochrześcijańskiej; charakteryzuje architekturę i plastykę wczesnochrześcijańską i zna kryteria jej datowania; charakteryzuje

"odmiany regionalne" sztuki wczesnochrześcijańskiej i jest świadom ich przyczyn, posiada uporządkowana podstawową wiedzę dotycząca

archeologii wczesnochrześcijańskiej na terytorium Imperium Rzymskiego.

Student rozpoznaje porządki architektoniczne, typy budowli użyteczności publicznej, czyta plany miast antycznych; wyprowadza wnioski

na podstawie publikowanych raportów wykopaliskowych; potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną opatrzoną prawidłowym

aparatem; potrafi prezentować wyniki swojej pracy w formie krótkiego ustnego referatu.

Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, zachowuje krytycyzm wobec prezentowanych tez naukowych;

rozpoznaje podstawowe zabytki omawianego okresu, ma świadomość, że stan wiedzy o przedmiocie ulega zmianom.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century, K. Weitzmann (red.), Nowy York 1979

2. Jastrzębowska E., Sztuka Wczesnochrześcijańska, Krakó 2008

3. Konstantynopol-Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyjskim Leszka M., Wolińska T. (red.), Łódź 2011

Literatura uzupełniająca:

Żurek, M., Zarys historii ruchu monastycznego na terenie Oazy Fajum na tle ogólnej sytuacji chrześcijan w późnoantycznym i średniowiecznym Egipcie, [w:] M. Bednarzak-Libera i J. Gmitruk (red.), Dzieje – Wojsko – Edukacja. Księga jubileuszowa prof. H. Hermanna w 70 rocznicę urodzin, s. 47-66. Warszawa-Siedlce 2010

Żurek M., Christian Settlement at Failaka-Qusur Site (Kuwait): excavations 2011 and 2013. Polish Archaeology in the Mediterranean 24 (1), 2015: 529-546

Żurek M., Chrześcijańska osada Qusur na wyspie Fajlaka (Kuwejt), Saeculum christianum 28 (2), 2021, ss. 5-17

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)