(in Polish) Archeologia współczesności
General data
Course ID: | WNHS-AR-AW |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Archeologia współczesności |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Archeologia współczesności jest badaniem niedalekiej przeszłości, obejmującej okres od szeroko rozumianej rewolucji przemysłowej do czasów nam najbliższych, za pomocą metodyki i metodologii stosowanej w archeologii.Dzięki pozyskanym w ten sposób źródłom archeologicznym i z pomocą innych dyscyplin nauki, takich jak, etnoarcheologia, antropologia kulturowa, bądź socjologia, możliwe staje się zupełnie inne spojrzenie na wydarzenia znane ze źródeł historycznych. Studenci podczas zajęć są wprowadzani w specyfikę analizowania współczesnych wydarzeń i współczesnej kultury materialnej z wykorzystaniem metodyki archeologicznej. |
Full description: |
(in Polish) Archeologia współczesności jest badaniem niedalekiej przeszłości, obejmującej okres od szeroko rozumianej rewolucji przemysłowej do czasów nam najbliższych, za pomocą metodyki i metodologii stosowanej w archeologii.Dzięki pozyskanym w ten sposób źródłom archeologicznym i z pomocą innych dyscyplin nauki, takich jak, etnoarcheologia, antropologia kulturowa, bądź socjologia, możliwe staje się zupełnie inne spojrzenie na wydarzenia znane ze źródeł historycznych. Archeologia współczesności bada kulturę materialną i procesy wpływające na jej kształtowanie. Pozwala także na uchwycenie wielu wydarzeń i procesów historycznych, które nie pozostawiły po sobie dokumentów pisanych, czy też nie zostały zapamiętane przez lokalne społeczności. Są to wydarzenia, o których można mówić tylko i wyłącznie poprzez rzeczy - zagubione przedmioty i ich fragmenty. Studenci podczas zajęć są wprowadzani w specyfikę analizowania współczesnych wydarzeń i współczesnej kultury materialnej z wykorzystaniem metodyki archeologicznej. Ponadto prezentowane są różnego typu stanowiska archeologiczne charakterystyczne dla tego okresu oraz różne specjalizacje w obrębie archeologii współczesności. Udział w wykładach: 30 godz. Przygotowanie do zaliczania: 60 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) 1) R. Harrison, J. Schofield. 2010. After Modernity - Archaeological Approaches to the Contemporary Past, Nowy Jork 2) V. Buchli, G. Lucas. 2001. Archaeologies of the Contemporary Past, Londyn |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu archeologii Europy (w tym przypadku dotyczącą współczesności); zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych (związanych z okresem współczesności); rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń; ma podstawową wiedzę na temat zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach różnego typu, rodzajów więzi społecznej oraz relacji pomiędzy strukturami społecznymi UMIEJĘTNOŚCI: Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji. KOMPETENCJE: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Udział w wykładach: 30 godz. Przygotowanie do zaliczania: 60 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowej kartkówki lub pracy pisemnej) 2. prezentacja ustna na zadany temat 3. praca pisemna z aparatem na ten sam temat co prezentacja (min. 5 stron tekstu, czcionka Times New Roman 12) na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie archeologii współczesności. na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu archeologii współczesności, potrafi formułować opinie i dyskutować na zadany temat na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.