Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy naukowej w archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-AR-MPN
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy naukowej w archeologii
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

archeologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

AR1_W01, AR1_W02, AR1_W04, AR1_W05, AR1_W06, AR1_W07, AR1_W08, AR1_W10

Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna na poziomie szkoły policealnej, wiedza o podstawach metodyki i metodologii archeologii na poziomie podstawowym, wiedza o własności intelektualnej i prawach autorskich. Umiejętność pisania poprawną polszczyzną.

Skrócony opis:

W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat metodyki pracy naukowej i „budowania” warsztatu badacza oraz rozwiną umiejętności doskonalenia tego warsztatu. Udział w zajęciach przygotowuje do pisania pracy licencjackiej oraz do uczestniczenia w życiu naukowym. Przedstawione zostaną podstawy pisarstwa naukowego, konstruowania pracy badawczej oraz wagi teorii i metod w ich przedstawianiu. Poruszone zostaną również tematy etyki w nauce oraz epistemologii współczesnej archeologii

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat metodyki pracy naukowej i „budowania” warsztatu badacza oraz rozwiną umiejętności doskonalenia tego warsztatu. Udział w zajęciach przygotowuje do pisania pracy licencjackiej oraz do uczestniczenia w życiu naukowym. Przedstawione zostaną podstawy pisarstwa naukowego, konstruowania pracy badawczej oraz wagi teorii i metod w ich przedstawianiu. Poruszone zostaną również tematy etyki w nauce oraz epistemologii współczesnej archeologii. Istotnym elementem zajęć jest również poznanie aparatu naukowego prac pisemnych. W trakcie zajęć student przygotowuje pracę pisemną, której tematyka poddawana jest dyskusji na forum grupy.

Literatura:

C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001

M. Krajewski. O Metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego. Uwagi podstawowe. 2010

J. Zieliński. Praca naukowa. Jastrzębia Góra 2006

J. M. Burdukiewicz, Proces badawczy w archeologii [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

J. M. Burdukiewicz, Rozumowanie [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

Z. Kobyliński, Sytuacja epistemologiczna archeologa a metodyka i metodologia badań archeologicznych. Wprowadzenie [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

W. Rączkowski, Metody w archeologii [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

Efekty kształcenia i opis ECTS:

P6U_W, P6S_WG, P6S_WK

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność na zajęciach (przedmiot obowiązkowy) - dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione;

- Propozycja i przedstawienie tematu pracy semestralnej na forum grupy;

- Krótka praca pisemna na zaproponowany temat z poprawnie zbudowanym aparatem naukowym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szubski
Prowadzący grup: Michał Szubski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szubski
Prowadzący grup: Michał Szubski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szubski
Prowadzący grup: Michał Szubski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat metodyki pracy naukowej i „budowania” warsztatu badacza oraz rozwiną umiejętności doskonalenia tego warsztatu. Udział w zajęciach przygotowuje do pisania pracy licencjackiej oraz do uczestniczenia w życiu naukowym. Przedstawione zostaną podstawy pisarstwa naukowego, konstruowania pracy badawczej oraz wagi teorii i metod w ich przedstawianiu. Poruszone zostaną również tematy etyki w nauce oraz epistemologii współczesnej archeologii

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat metodyki pracy naukowej i „budowania” warsztatu badacza oraz rozwiną umiejętności doskonalenia tego warsztatu. Udział w zajęciach przygotowuje do pisania pracy licencjackiej oraz do uczestniczenia w życiu naukowym. Przedstawione zostaną podstawy pisarstwa naukowego, konstruowania pracy badawczej oraz wagi teorii i metod w ich przedstawianiu. Poruszone zostaną również tematy etyki w nauce oraz epistemologii współczesnej archeologii. Istotnym elementem zajęć jest również poznanie aparatu naukowego prac pisemnych. W trakcie zajęć student przygotowuje pracę pisemną, której tematyka poddawana jest dyskusji na forum grupy.

Literatura:

C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001

M. Krajewski. O Metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego. Uwagi podstawowe. 2010

J. Zieliński. Praca naukowa. Jastrzębia Góra 2006

J. M. Burdukiewicz, Proces badawczy w archeologii [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

J. M. Burdukiewicz, Rozumowanie [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

Z. Kobyliński, Sytuacja epistemologiczna archeologa a metodyka i metodologia badań archeologicznych. Wprowadzenie [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

W. Rączkowski, Metody w archeologii [w:] S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.) Przeszłość Społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)