(in Polish) Podstawy stastyki dla archeologów
General data
Course ID: | WNHS-AR-PSA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy stastyki dla archeologów |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | archeology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza na poziomie szkoły ponadpodstawowej z zakresu matematyki; umiejętność podstawowej pracy w arkuszu kalkulacyjnym, wstępna wiedza na temat analizy artefaktów archeologicznych. |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie do statystyki i analizy ilościowej artefaktów archeologicznych. Na zajęciach przedstawione zostaną narzędzia statystyczne najczęściej wykorzystywane podczas prowadzenia badań archeologicznych. Student na zajęciach poznaje możliwości analiz ilościowych dużych zbiorów zabytków i prezentacji ich wyników w postaci tabelarycznej i graficznej. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przedstawienie narzędzi statystycznych wykorzystywanych w archeologii oraz sposobów przygotowania materiałów archeologicznych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej. Omawiane zagadnienia to: - zbieranie i porządkowanie danych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej, - tworzenie kategorii dla cech niemetrycznych, kodowanie - graficzne przedstawianie danych statystycznych, - określanie głównych miar tendencji centralnej i miar zróżnicowania, - próbkowanie, - rachunek prawdopodobieństwa, - porównywanie zbiorów. Udział w wykładach: 30 godz. Przygotowanie do zaliczania: 60 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Fletcher Mike, Lock Gary R.1995 Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań. Rajpold Wojciech. 2021. Statystyka w archeologii, czyli dlaczego nie trzeba bać się liczb. Materiały i Sprawozdania Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego. Tom 42: 113 - 140. Drennan Robert D. 2009 Statistics for Archaeologists, A Commonsense Approach, Second Edition, London. Hurst David T. 1978 The awful truth about statistics in archaeology, „American Antiquity”, Vol. 43 No 2, p. 231-244. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student posiada uporządkowaną wiedzę o statystyce w archeologii. Potrafi wybierać właściwe metody statystyczne i formułować wnioski na podstawie przetworzonych przez siebie danych. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi analizować i opracowywać zabiory danych za pomocą metod statystycznych. Potrafi porównywać materiał archeologiczny i weryfikować hipotezy posługując się odpowiednimi metodami statystycznymi. KOMPETENCJE: Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, umie dyskutować. Docenia możliwości jakie daje statystyka w archeologii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach 2. wykonywanie zadanych ćwiczeń w trakcie zajęć 3. jedno kolokwium zaliczeniowe Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie statystyki. Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach związanych z różnymi metodami statystycznymi, potrafi prawidłowo wybrać i zastosować metodę statystyczną dla danego materiału archeologicznego Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Michał Szubski | |
Group instructors: | Michał Szubski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Michał Szubski | |
Group instructors: | Michał Szubski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Michał Szubski | |
Group instructors: | Michał Szubski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie do statystyki i analizy ilościowej artefaktów archeologicznych. Na zajęciach przedstawione zostaną narzędzia statystyczne najczęściej wykorzystywane podczas prowadzenia badań archeologicznych. Student na zajęciach poznaje możliwości analiz ilościowych dużych zbiorów zabytków i prezentacji ich wyników w postaci tabelarycznej i graficznej. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przedstawienie narzędzi statystycznych wykorzystywanych w archeologii oraz sposobów przygotowania materiałów archeologicznych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej. Omawiane zagadnienia to: - zbieranie i porządkowanie danych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej, - tworzenie kategorii dla cech niemetrycznych, kodowanie - graficzne przedstawianie danych statystycznych, - określanie głównych miar tendencji centralnej i miar zróżnicowania, - próbkowanie, - rachunek prawdopodobieństwa, - porównywanie zbiorów. Udział w wykładach: 30 godz. Przygotowanie do zaliczania: 60 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) Fletcher Mike, Lock Gary R.1995 Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań. Rajpold Wojciech. 2021. Statystyka w archeologii, czyli dlaczego nie trzeba bać się liczb. Materiały i Sprawozdania Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego. Tom 42: 113 - 140. Drennan Robert D. 2009 Statistics for Archaeologists, A Commonsense Approach, Second Edition, London. Hurst David T. 1978 The awful truth about statistics in archaeology, „American Antiquity”, Vol. 43 No 2, p. 231-244. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.