Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Podstawy stastyki dla archeologów

General data

Course ID: WNHS-AR-PSA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Podstawy stastyki dla archeologów
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

archeology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza na poziomie szkoły ponadpodstawowej z zakresu matematyki; umiejętność podstawowej pracy w arkuszu kalkulacyjnym, wstępna wiedza na temat analizy artefaktów archeologicznych.

Short description: (in Polish)

Wprowadzenie do statystyki i analizy ilościowej artefaktów archeologicznych. Na zajęciach przedstawione zostaną narzędzia statystyczne najczęściej wykorzystywane podczas prowadzenia badań archeologicznych. Student na zajęciach poznaje możliwości analiz ilościowych dużych zbiorów zabytków i prezentacji ich wyników w postaci tabelarycznej i graficznej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przedstawienie narzędzi statystycznych wykorzystywanych w archeologii oraz sposobów przygotowania materiałów archeologicznych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej. Omawiane zagadnienia to:

- zbieranie i porządkowanie danych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej,

- tworzenie kategorii dla cech niemetrycznych, kodowanie

- graficzne przedstawianie danych statystycznych,

- określanie głównych miar tendencji centralnej i miar zróżnicowania,

- próbkowanie,

- rachunek prawdopodobieństwa,

- porównywanie zbiorów.

Udział w wykładach: 30 godz.

Przygotowanie do zaliczania: 60 godz.

Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Fletcher Mike, Lock Gary R.1995 Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań.

Rajpold Wojciech. 2021. Statystyka w archeologii, czyli dlaczego nie trzeba bać się liczb. Materiały i Sprawozdania Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego. Tom 42: 113 - 140.

Drennan Robert D. 2009 Statistics for Archaeologists, A Commonsense Approach, Second Edition, London.

Hurst David T. 1978 The awful truth about statistics in archaeology, „American Antiquity”, Vol. 43 No 2, p. 231-244.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

Student posiada uporządkowaną wiedzę o statystyce w archeologii. Potrafi wybierać właściwe metody statystyczne i formułować wnioski na podstawie przetworzonych przez siebie danych.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student potrafi analizować i opracowywać zabiory danych za pomocą metod statystycznych. Potrafi porównywać materiał archeologiczny i weryfikować hipotezy posługując się odpowiednimi metodami statystycznymi.

KOMPETENCJE:

Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, umie dyskutować. Docenia możliwości jakie daje statystyka w archeologii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia:

1. aktywny udział w zajęciach

2. wykonywanie zadanych ćwiczeń w trakcie zajęć

3. jedno kolokwium zaliczeniowe

Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie statystyki.

Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie

Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach związanych z różnymi metodami statystycznymi, potrafi prawidłowo wybrać i zastosować metodę statystyczną dla danego materiału archeologicznego

Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Michał Szubski
Group instructors: Michał Szubski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Michał Szubski
Group instructors: Michał Szubski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Michał Szubski
Group instructors: Michał Szubski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wprowadzenie do statystyki i analizy ilościowej artefaktów archeologicznych. Na zajęciach przedstawione zostaną narzędzia statystyczne najczęściej wykorzystywane podczas prowadzenia badań archeologicznych. Student na zajęciach poznaje możliwości analiz ilościowych dużych zbiorów zabytków i prezentacji ich wyników w postaci tabelarycznej i graficznej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przedstawienie narzędzi statystycznych wykorzystywanych w archeologii oraz sposobów przygotowania materiałów archeologicznych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej. Omawiane zagadnienia to:

- zbieranie i porządkowanie danych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej,

- tworzenie kategorii dla cech niemetrycznych, kodowanie

- graficzne przedstawianie danych statystycznych,

- określanie głównych miar tendencji centralnej i miar zróżnicowania,

- próbkowanie,

- rachunek prawdopodobieństwa,

- porównywanie zbiorów.

Udział w wykładach: 30 godz.

Przygotowanie do zaliczania: 60 godz.

Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Fletcher Mike, Lock Gary R.1995 Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań.

Rajpold Wojciech. 2021. Statystyka w archeologii, czyli dlaczego nie trzeba bać się liczb. Materiały i Sprawozdania Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego. Tom 42: 113 - 140.

Drennan Robert D. 2009 Statistics for Archaeologists, A Commonsense Approach, Second Edition, London.

Hurst David T. 1978 The awful truth about statistics in archaeology, „American Antiquity”, Vol. 43 No 2, p. 231-244.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)