Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to archeology - exercises

General data

Course ID: WNHS-AR-WdA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to archeology - exercises
Name in Polish: Wstęp do archeologii - ćwiczenia
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

archeology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in:

- metody datowania absolutnego w archeologii: 14C, dendrochronologia;

- poszukiwania stanowisk archeologicznych: AZP, archeologia lotnicza, LiDAR;

- niedestrukcyjne badania stanowisk archeologicznych: metody geofizyczne;

- metody biologiczne w archeologii

- fizyczne i chemiczne metody badania zabytków archeologicznych

- analizy przestrzenne w archeologii: GIS

1 pkt ECTS:

-15 godz. udział w ćwiczeniach

-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji

SUMA: 30 godz = 1 ECTS.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon.

• Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

• Brzeziński, W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa: SNAP.

• Brzeziński, W. i Z. Kobyliński (red.) 1999. Wykrywacze metali a archeologia. Warszawa: SNAP.

• Dybova-Jachowicz, S. i A. Sadowska (red.) 2005. Palinologia. Kraków: Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN.

• Harris E.C. 1992. Zasady stratygrafii archeologicznej. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków.

• Kobyliński Z. 2005. Archeologia lotnicza w Polsce. Osiem dekad wzlotów i upadków. Warszawa: Państwowe Muzeum Archeologiczne.

• Kobyliński, Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka ratowniczych badań archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. Warszawa: SNAP.

• Lityńska-Zając, M. i K. Wasylikowa (red.) 2005. Przewodnik do badań geobotanicznych. Poznań: Sorus.

• Rabiega, K., P. Szkiłądź i K. Zdeb 2018. Modern digital technologies in the archaeological documentation on the example of urban fortifications and residential buildings, [w:] Proceedings of the International Symposium Heritage for Planet Earth® 2018, 228–232. Firenze: Fondazione Romualdo Del Bianco i Nardini Editore.

• Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.

• Welc, F., J. Nitychoruk, R. Solecki, K. Rabiega i J. Wysocki 2018. Results of integrated geoarcheological prospection of unique Iron Age hillfort located on Radomno Lake island in North-Eastern Poland. Studia Quaternaria 35 (1): 55–71.

• Welc, F., K. Rabiega, I. Brzostowska i A. Wagner 2022. From Field Survey to 3D Model – Application of Ground-Penetrating Radar for Studies of Historical Architecture: A Case Study of the Wyszyna Castle in Poland. International Journal of Conservation Science 13 (3): 793–804.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historycznokulturowym.

Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.

Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposób weryfikacji:

Studenci mają za zadanie samodzielnie opracować referaty w formie ustnej prezentacji oraz w formie pisemnej, które po wygłoszeniu na zajęciach zostaną poddane dyskusji i uzupełnione o prezentacje konkretnych przykładów źródeł archeologicznych i analizę innych tekstów z omawianych dziedzin.

Warunki zaliczenia:

aktywny udział w zajęciach (możliwe trzy nieobecności) oraz wygłoszenie prezentacji na zajęciach (ok. 15 min).

• Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie metod badawczych stosowanych w archeologii.

• Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowe umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie.

• Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu metod badawczych stosowanych w archeologii, wykazuje się umiejętnościami w wyszukiwaniu i analizowaniu źródeł archeologicznych, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną na dany temat w zakresie archeologicznych metod badawczych.

• Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w sferze metod badawczych stosowanych w archeologii oraz posiada umiejętności i kompetencje pozwalające aktywnie brać udział w dyskusji na ten temat.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Kamil Rabiega
Group instructors: Kamil Rabiega
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aw1s3bAerfvANU-dpHp1s9O4e7Co99M1BGp54roivhzw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b67b1e92-50e2-4288-ac3c-301788e9a31a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 pkt ECTS – 15 godz. udział w ćwiczeniach; 15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych nowoczesnych metod stosowanych dzisiaj w archeologii.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

• Metody datowania względnego i absolutnego (14C, dendrochronologia) w archeologii;

• Metody poszukiwania stanowisk archeologicznych: AZP, archeologia lotnicza, LiDAR;

• Tradycyjne metody badań archeologicznych: wykopaliska; archeologia podwodna;

• Niedestrukcyjne badania stanowisk archeologicznych: metody geofizyczne;

• Metody biologiczne i chemiczne w archeologii (makroszczątki, antrakologia, pyłki-skrobia-fitolity);

• Rodzaje stanowisk archeologicznych oraz klasyfikacja i typologia ruchomych znalezisk archeologicznych;

• Geografia w archeologii (aspekt przestrzenny znalezisk archeologicznych i pojęcie kultury archeologicznej);

• Zarys orientacji badawczych w archeologii.

Bibliography: (in Polish)

• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon.

• Brzeziński, W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa: SNAP.

• Brzeziński, W. i Z. Kobyliński (red.) 1999. Wykrywacze metali a archeologia. Warszawa: SNAP.

• Dybova-Jachowicz, S. i A. Sadowska (red.) 2005. Palinologia. Kraków: Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN.

• Harris E.C. 1992. Zasady stratygrafii archeologicznej. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków.

• Kobyliński Z. 2005. Archeologia lotnicza w Polsce. Osiem dekad wzlotów i upadków. Warszawa: Państwowe Muzeum Archeologiczne.

• Kobyliński, Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka ratowniczych badań archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. Warszawa: SNAP.

• Lityńska-Zając, M. i K. Wasylikowa (red.) 2005. Przewodnik do badań geobotanicznych. Poznań: Sorus.

• Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.

• Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Wymagania wstępne: (in Polish)

ćwiczenia I rok archeologii I stopnia

Bez wymagań wstępnych

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 15 places more information
Coordinators: Kamil Rabiega
Group instructors: Kamil Rabiega
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Short description: (in Polish)

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych nowoczesnych metod stosowanych dzisiaj w archeologii.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

• Metody datowania względnego i absolutnego (14C, dendrochronologia) w archeologii;

• Metody poszukiwania stanowisk archeologicznych: AZP, archeologia lotnicza, LiDAR;

• Tradycyjne metody badań archeologicznych: wykopaliska; archeologia podwodna;

• Niedestrukcyjne badania stanowisk archeologicznych: metody geofizyczne;

• Metody biologiczne i chemiczne w archeologii (makroszczątki, antrakologia, pyłki-skrobia-fitolity);

• Rodzaje stanowisk archeologicznych oraz klasyfikacja i typologia ruchomych znalezisk archeologicznych;

• Geografia w archeologii (aspekt przestrzenny znalezisk archeologicznych i pojęcie kultury archeologicznej);

• Zarys orientacji badawczych w archeologii.

Bibliography: (in Polish)

• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon.

• Brzeziński, W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa: SNAP.

• Brzeziński, W. i Z. Kobyliński (red.) 1999. Wykrywacze metali a archeologia. Warszawa: SNAP.

• Dybova-Jachowicz, S. i A. Sadowska (red.) 2005. Palinologia. Kraków: Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN.

• Harris E.C. 1992. Zasady stratygrafii archeologicznej. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków.

• Kobyliński Z. 2005. Archeologia lotnicza w Polsce. Osiem dekad wzlotów i upadków. Warszawa: Państwowe Muzeum Archeologiczne.

• Kobyliński, Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka ratowniczych badań archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. Warszawa: SNAP.

• Lityńska-Zając, M. i K. Wasylikowa (red.) 2005. Przewodnik do badań geobotanicznych. Poznań: Sorus.

• Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.

• Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Wymagania wstępne: (in Polish)

ćwiczenia I rok archeologii I stopnia

Bez wymagań wstępnych

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 15 places more information
Coordinators: Kamil Rabiega
Group instructors: Kamil Rabiega
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 pkt ECTS:

-15 godz. udział w ćwiczeniach

-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji

SUMA: 30 godz = 1 ECTS.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in:

- metody datowania absolutnego w archeologii: 14C, dendrochronologia;

- poszukiwania stanowisk archeologicznych: AZP, archeologia lotnicza, LiDAR;

- niedestrukcyjne badania stanowisk archeologicznych: metody geofizyczne;

- metody biologiczne w archeologii

- fizyczne i chemiczne metody badania zabytków archeologicznych

- analizy przestrzenne w archeologii: GIS

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon.

• Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

• Brzeziński, W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa: SNAP.

• Brzeziński, W. i Z. Kobyliński (red.) 1999. Wykrywacze metali a archeologia. Warszawa: SNAP.

• Dybova-Jachowicz, S. i A. Sadowska (red.) 2005. Palinologia. Kraków: Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN.

• Harris E.C. 1992. Zasady stratygrafii archeologicznej. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków.

• Kobyliński Z. 2005. Archeologia lotnicza w Polsce. Osiem dekad wzlotów i upadków. Warszawa: Państwowe Muzeum Archeologiczne.

• Kobyliński, Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka ratowniczych badań archeologicznych. Warszawa: SNAP.

• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. Warszawa: SNAP.

• Lityńska-Zając, M. i K. Wasylikowa (red.) 2005. Przewodnik do badań geobotanicznych. Poznań: Sorus.

• Rabiega, K., P. Szkiłądź i K. Zdeb 2018. Modern digital technologies in the archaeological documentation on the example of urban fortifications and residential buildings, [w:] Proceedings of the International Symposium Heritage for Planet Earth® 2018, 228–232. Firenze: Fondazione Romualdo Del Bianco i Nardini Editore.

• Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.

• Welc, F., J. Nitychoruk, R. Solecki, K. Rabiega i J. Wysocki 2018. Results of integrated geoarcheological prospection of unique Iron Age hillfort located on Radomno Lake island in North-Eastern Poland. Studia Quaternaria 35 (1): 55–71.

• Welc, F., K. Rabiega, I. Brzostowska i A. Wagner 2022. From Field Survey to 3D Model – Application of Ground-Penetrating Radar for Studies of Historical Architecture: A Case Study of the Wyszyna Castle in Poland. International Journal of Conservation Science 13 (3): 793–804.

Wymagania wstępne: (in Polish)

ćwiczenia I rok archeologii I stopnia

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)