Archives of Oral History
General data
Course ID: | WNHS-AZD-AHM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Archives of Oral History |
Name in Polish: | Archiwa historii mówionej |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | history |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Źródła biograficzne w koncepcji źródła historycznego, rodzaje źródeł biograficznych, sposoby pozyskiwania, opisywania i klasyfikacji źródeł biograficznych; tworzenie archiwum historii mówionej, archiwa historii mówionej w Polsce i na świecie |
Full description: |
(in Polish) Celem jest zapoznanie studentów z rozwojem i aktualnym stanem metody biograficznej w historii (i socjologii) oraz przedstawienie głównych archiwów historii mówionej w Polsce i na świecie. Po wykładzie studenci powinni umieć opisać zasady funkcjonowania archiwów historii mówionej, sposoby pozyskiwania, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów zgodnie z aktualną wiedzą i praktyką. Studenci będą umieli zaplanować stworzenie własnego projektu z dziedziny historii mówionej. |
Bibliography: |
(in Polish) Engelking Barbara, Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji biograficznych, Warszawa 1994 Filipkowski Piotr, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2010 Goy Jospeh, Neosocjologia, „historia oralna”, czyli archiwa oralne historii [w:] Historyka, t. 12 1982 Helling Ingeborg, Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990 Kaźmierska Kaja, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej: analiza narracji kresowych, PAN 1999 Kaźmierska Kaja, Metoda biograficzna w socjologii, Kraków 2012. Kurkowska-Budzan Marta, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009; Kurkowska-Budzan Marta, Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych, Kraków 2003. Labuda Gerard, Systematyka źródeł historycznych, [w:] „Studia Źródłoznawcze” nr 1, Warszawa 1957 Lewandowska Izabela, Historycy wobec oral history. Przegląd polskiej literatury naukowej, [w:] Historia. Archiwistyka. Informacja naukowa. Prace dedykowane prof. Bohdanowi Ryszewskiemu, red. M. Świgoń, Olsztyn 2009 Lewandowska Izabela, Źródła oralne w warsztacie badawczym historyka dziejów najnowszych i w edukacji historycznej [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne III. Źródła w edukacji historycznej, red.S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006. Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008 Traba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Olsztyn 2006 Wrzosek Wojciech, Losy źródła historycznego (refleksje na marginesie idei R. G. Collingwooda) [w:] Świat historii. Prace z metodologii historii i historii historiografii dedykowane Jerzemu Topolskiemu z okazji siedemdziesięciolecia urodzin, red. W. Wrzosek, Poznań 1998. Anna Wylegała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Wydawnictwo Naukowe UMK, 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: zdefiniowanie archiwum historii mówionej, źródła biograficznego i jego miejsca w metodologii badań humanistycznych; znajomość polskich archiwów historii mówionej umiejętności: tworzenie, opisywanie i klasyfikowanie oraz przechowywanie materiałów biograficznych. Praktyka archiwistyczna i obowiązujące prawo. kompetencje społeczne: umiejętność stworzenia nagrania relacji biograficznej świadka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda dydaktyczna wykładowo-warsztatowa. Sposoby weryfikacji – aktywność, prezentacja efektów wykonanego projektu, projekt kończący. Na ocenę bardzo dobrą: student umie zdefiniować podstawowe pojęcia, zna różnice między ujęciem historycznym a socjologicznym, umie wymienić kilka archiwów historii mówionej, jest autorem co najmniej jednej sekcji projektu końcowego i bierze czynny udział w jego prezentacji Na ocenę dobrą: student umie zdefiniować pojęcie relacja biograficzna, umie wymienić trudności związane z wykorzystaniem materiału biograficznego przez historyków, jest autorem jednej sekcji w projekcie końcowym i bierze udział w jego prezentacji Na ocenę dostateczną: student umie zdefiniować pojęcie "relacja biograficzna", jest współautorem co najmniej jednej sekcji projektu końcowego |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Monika Ciosek | |
Group instructors: | Monika Ciosek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Obecność na zajęciach 30 godzin przygotowanie własnej części projektu końcowego 10 godzin konsultacja z pozostałymi członkami grupy projektowej 7 godzin przygotowanie prezentacji projektu końcowego 5 godzin konsultacje 3 godziny 55 godzin = 3 punkty ECTS, w tym praca samodzielna 19 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Źródła biograficzne w koncepcji źródła historycznego, rodzaje źródeł biograficznych, sposoby pozyskiwania, opisywania i klasyfikacji źródeł biograficznych; tworzenie archiwum historii mówionej, archiwa historii mówionej w Polsce i na świecie |
|
Full description: |
(in Polish) Celem jest zapoznanie studentów z rozwojem i aktualnym stanem metody biograficznej w historii (i socjologii) oraz przedstawienie głównych archiwów historii mówionej w Polsce i na świecie. Po wykładzie studenci powinni umieć opisać zasady funkcjonowania archiwów historii mówionej, sposoby pozyskiwania, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów zgodnie z aktualną wiedzą i praktyką. Studenci będą umieli zaplanować stworzenie własnego projektu z dziedziny historii mówionej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Engelking Barbara, Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji biograficznych, Warszawa 1994 Filipkowski Piotr, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2010 Goy Jospeh, Neosocjologia, „historia oralna”, czyli archiwa oralne historii [w:] Historyka, t. 12 1982 Helling Ingeborg, Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990 Kaźmierska Kaja, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej: analiza narracji kresowych, PAN 1999 Kaźmierska Kaja, Metoda biograficzna w socjologii, Kraków 2012. Kurkowska-Budzan Marta, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009; Kurkowska-Budzan Marta, Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych, Kraków 2003. Labuda Gerard, Systematyka źródeł historycznych, [w:] „Studia Źródłoznawcze” nr 1, Warszawa 1957 Lewandowska Izabela, Historycy wobec oral history. Przegląd polskiej literatury naukowej, [w:] Historia. Archiwistyka. Informacja naukowa. Prace dedykowane prof. Bohdanowi Ryszewskiemu, red. M. Świgoń, Olsztyn 2009 Lewandowska Izabela, Źródła oralne w warsztacie badawczym historyka dziejów najnowszych i w edukacji historycznej [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne III. Źródła w edukacji historycznej, red.S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006. Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008 Traba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Olsztyn 2006 Wrzosek Wojciech, Losy źródła historycznego (refleksje na marginesie idei R. G. Collingwooda) [w:] Świat historii. Prace z metodologii historii i historii historiografii dedykowane Jerzemu Topolskiemu z okazji siedemdziesięciolecia urodzin, red. W. Wrzosek, Poznań 1998. Anna Wylegała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Wydawnictwo Naukowe UMK, 2014 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.