Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Archives of Oral History

General data

Course ID: WNHS-AZD-AHM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Archives of Oral History
Name in Polish: Archiwa historii mówionej
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

history

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

Źródła biograficzne w koncepcji źródła historycznego, rodzaje źródeł biograficznych, sposoby pozyskiwania, opisywania i klasyfikacji źródeł biograficznych; tworzenie archiwum historii mówionej, archiwa historii mówionej w Polsce i na świecie

Full description: (in Polish)

Celem jest zapoznanie studentów z rozwojem i aktualnym stanem metody biograficznej w historii (i socjologii) oraz przedstawienie głównych archiwów historii mówionej w Polsce i na świecie. Po wykładzie studenci powinni umieć opisać zasady funkcjonowania archiwów historii mówionej, sposoby pozyskiwania, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów zgodnie z aktualną wiedzą i praktyką. Studenci będą umieli zaplanować stworzenie własnego projektu z dziedziny historii mówionej.

Bibliography: (in Polish)

Engelking Barbara, Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji biograficznych, Warszawa 1994

Filipkowski Piotr, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2010

Goy Jospeh, Neosocjologia, „historia oralna”, czyli archiwa oralne historii [w:] Historyka, t. 12 1982

Helling Ingeborg, Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990

Kaźmierska Kaja, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej: analiza narracji kresowych, PAN 1999

Kaźmierska Kaja, Metoda biograficzna w socjologii, Kraków 2012.

Kurkowska-Budzan Marta, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009;

Kurkowska-Budzan Marta, Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych, Kraków 2003.

Labuda Gerard, Systematyka źródeł historycznych, [w:] „Studia Źródłoznawcze” nr 1, Warszawa 1957

Lewandowska Izabela, Historycy wobec oral history. Przegląd polskiej literatury naukowej, [w:] Historia. Archiwistyka. Informacja naukowa. Prace dedykowane prof. Bohdanowi Ryszewskiemu, red. M. Świgoń, Olsztyn 2009

Lewandowska Izabela, Źródła oralne w warsztacie badawczym historyka dziejów najnowszych i w edukacji historycznej [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne III. Źródła w edukacji historycznej, red.S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006.

Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008

Traba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Olsztyn 2006

Wrzosek Wojciech, Losy źródła historycznego (refleksje na marginesie idei R. G. Collingwooda) [w:] Świat historii. Prace z metodologii historii i historii historiografii dedykowane Jerzemu Topolskiemu z okazji siedemdziesięciolecia urodzin, red. W. Wrzosek, Poznań 1998.

Anna Wylegała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Wydawnictwo Naukowe UMK, 2014

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: zdefiniowanie archiwum historii mówionej, źródła biograficznego i jego miejsca w metodologii badań humanistycznych; znajomość polskich archiwów historii mówionej

umiejętności: tworzenie, opisywanie i klasyfikowanie oraz przechowywanie materiałów biograficznych. Praktyka archiwistyczna i obowiązujące prawo.

kompetencje społeczne: umiejętność stworzenia nagrania relacji biograficznej świadka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda dydaktyczna wykładowo-warsztatowa. Sposoby weryfikacji – aktywność, prezentacja efektów wykonanego projektu, projekt kończący.

Na ocenę bardzo dobrą: student umie zdefiniować podstawowe pojęcia, zna różnice między ujęciem historycznym a socjologicznym, umie wymienić kilka archiwów historii mówionej, jest autorem co najmniej jednej sekcji projektu końcowego i bierze czynny udział w jego prezentacji

Na ocenę dobrą: student umie zdefiniować pojęcie relacja biograficzna, umie wymienić trudności związane z wykorzystaniem materiału biograficznego przez historyków, jest autorem jednej sekcji w projekcie końcowym i bierze udział w jego prezentacji

Na ocenę dostateczną: student umie zdefiniować pojęcie "relacja biograficzna", jest współautorem co najmniej jednej sekcji projektu końcowego

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Monika Ciosek
Group instructors: Monika Ciosek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Obecność na zajęciach 30 godzin

przygotowanie własnej części projektu końcowego 10 godzin

konsultacja z pozostałymi członkami grupy projektowej 7 godzin

przygotowanie prezentacji projektu końcowego 5 godzin

konsultacje 3 godziny

55 godzin = 3 punkty ECTS, w tym praca samodzielna 19 godzin


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Źródła biograficzne w koncepcji źródła historycznego, rodzaje źródeł biograficznych, sposoby pozyskiwania, opisywania i klasyfikacji źródeł biograficznych; tworzenie archiwum historii mówionej, archiwa historii mówionej w Polsce i na świecie

Full description: (in Polish)

Celem jest zapoznanie studentów z rozwojem i aktualnym stanem metody biograficznej w historii (i socjologii) oraz przedstawienie głównych archiwów historii mówionej w Polsce i na świecie. Po wykładzie studenci powinni umieć opisać zasady funkcjonowania archiwów historii mówionej, sposoby pozyskiwania, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów zgodnie z aktualną wiedzą i praktyką. Studenci będą umieli zaplanować stworzenie własnego projektu z dziedziny historii mówionej.

Bibliography: (in Polish)

Engelking Barbara, Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji biograficznych, Warszawa 1994

Filipkowski Piotr, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2010

Goy Jospeh, Neosocjologia, „historia oralna”, czyli archiwa oralne historii [w:] Historyka, t. 12 1982

Helling Ingeborg, Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990

Kaźmierska Kaja, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej: analiza narracji kresowych, PAN 1999

Kaźmierska Kaja, Metoda biograficzna w socjologii, Kraków 2012.

Kurkowska-Budzan Marta, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009;

Kurkowska-Budzan Marta, Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych, Kraków 2003.

Labuda Gerard, Systematyka źródeł historycznych, [w:] „Studia Źródłoznawcze” nr 1, Warszawa 1957

Lewandowska Izabela, Historycy wobec oral history. Przegląd polskiej literatury naukowej, [w:] Historia. Archiwistyka. Informacja naukowa. Prace dedykowane prof. Bohdanowi Ryszewskiemu, red. M. Świgoń, Olsztyn 2009

Lewandowska Izabela, Źródła oralne w warsztacie badawczym historyka dziejów najnowszych i w edukacji historycznej [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne III. Źródła w edukacji historycznej, red.S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006.

Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008

Traba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Olsztyn 2006

Wrzosek Wojciech, Losy źródła historycznego (refleksje na marginesie idei R. G. Collingwooda) [w:] Świat historii. Prace z metodologii historii i historii historiografii dedykowane Jerzemu Topolskiemu z okazji siedemdziesięciolecia urodzin, red. W. Wrzosek, Poznań 1998.

Anna Wylegała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Wydawnictwo Naukowe UMK, 2014

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)