Ćwiczenia terenowe w archiwach, bibliotekach oraz instytucjach zajmujących się ochroną i zarządzaniem dokumentacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-CTArch |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe w archiwach, bibliotekach oraz instytucjach zajmujących się ochroną i zarządzaniem dokumentacją |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD1_U01 AZD1_U12 AZD1_U13 AZD1_U20 AZD1_K02 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu archiwistyki. |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń terenowych jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem oraz działalnością wybranych bibliotek oraz archiwów. W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnych najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie ćwiczeń terenowych studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej na zajęciach wiedzy. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnym najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie zwiedzania wybranych instytucji bibliotecznych oraz archiwalnych studenci poznają ich historię, zasób, zasady działania i organizacji, a także zasady udostępniania zbiorów. W trakcie ćwiczeń studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystani zdobytej na zajęciach wiedzy. |
Literatura: |
Studenci dobierają literaturę, na podstawie której przygotowują się do dyskusji na temat zwiedzanych obiektów: Literatura: 1. Czapelski M., Gmachy Sejmu i Senatu, Warszawa 2014. 2. Drozdowski M. M., Zahorski A., Historia Warszawy, Warszawa 2004. 3. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971. 4. Lorentz S., Przewodnik po muzeach i zbiorach w Polsce, Warszawa 1982. 5. Rękopisy w zbiorach kościelnych, oprac. T. Makowski, Warszawa 2014. 6. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, oprc. D. Kamolowa, Warszawa 1988. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AZD1_U01 - Potrafi zastosować podstawową terminologię z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w wypowiedzi ustnej AZD1_U12 - Potrafi porozumiewać się ze z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych AZD1_U13 - Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych pojęć z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją AZD1_U20 - Potrafi planować i organizować swoją pracę z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studiów oraz w formie samokształcenia się AZD1_K02 - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ponadto student: EK 1: student zna najważniejsze wydarzenia polityczne, a także przemiany społeczno-kulturowe, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów. EK 2: student zna i posługuje się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami. EK 3: student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym oraz poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum. EK 4: student potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole Punkty 2,5 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć oraz napisanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń - 30 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 2 (ndst.): EK 1: student nie zna najważniejszych wydarzeń politycznych, a także przemian społeczno-kulturowych, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów. EK 2: student nie zna i nie potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami. EK 3: student nie posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także nie umie przygotować tekstu naukowego z aparatem badawczym oraz poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum. EK 4: student nie potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole na ocenę 3 (dst.): EK 1: student w stopniu podstawowym zna najważniejsze wydarzenia polityczne, a także przemiany społeczno-kulturowe, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów. EK 2: student w stopniu podstawowym zna i posługuje się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami. EK 3: student w stopniu podstawowym posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym oraz w miarę poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum. EK 4: student w stopniu podstawowym potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole na ocenę 4 (db.): EK 1: student zna w stopniu dobrym najważniejsze wydarzenia polityczne, a także przemiany społeczno-kulturowe, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów. EK 2: student w stopniu dobrym zna i posługuje się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami. EK 3: student w stopniu dobrym posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym oraz poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum. EK 4: student w stopniu dobrym potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole na ocenę 5 (bdb.): EK 1: student w stopniu bardzo dobrym zna najważniejsze wydarzenia polityczne, a także przemiany społeczno-kulturowe, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów. EK 2: student w stopniu bardzo dobrym zna i posługuje się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami. EK 3: student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym oraz poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum. EK 4: student w stopniu bardzo dobrym potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń terenowych jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem oraz działalnością wybranych bibliotek oraz archiwów. W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnych najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie ćwiczeń terenowych studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej na zajęciach wiedzy. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu archiwistyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Oksana Nashchochyn | |
Prowadzący grup: | Oksana Nashchochyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2,5 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć oraz napisanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń - 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń terenowych jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem oraz działalnością wybranych bibliotek oraz archiwów. W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnych najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie ćwiczeń terenowych studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej na zajęciach wiedzy. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu archiwistyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2,5 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć oraz napisanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń - 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń terenowych jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem oraz działalnością wybranych bibliotek oraz archiwów. W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnych najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie ćwiczeń terenowych studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej na zajęciach wiedzy. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu archiwistyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.