Ćwiczenia terenowe w archiwach, bibliotekach oraz instytucjach zajmujących się ochroną i
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-CTerMgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe w archiwach, bibliotekach oraz instytucjach zajmujących się ochroną i |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD2_W06 AZD2_W30 AZD2-U20 AZD2_K02 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu archiwistyki oraz zarządzania dokumentacją. |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń terenowych jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem oraz działalnością wybranych bibliotek oraz archiwów. W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnych najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie ćwiczeń terenowych studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej na zajęciach wiedzy. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń terenowych studenci będą mieli możliwość zapoznać się z zasobem bibliotecznym oraz archiwalnym najważniejszych instytucji w kraju. W trakcie zwiedzania wybranych instytucji bibliotecznych oraz archiwalnych studenci poznają ich historię, zasób, zasady działania i organizacji, a także zasady udostępniania zbiorów. W trakcie ćwiczeń studenci będę mieli możliwość praktycznego wykorzystani zdobytej na zajęciach wiedzy. |
Literatura: |
Studenci dobierają literaturę, na podstawie której przygotowują się do dyskusji na temat zwiedzanych obiektów: Literatura pomocnicza: 1. Archiwum Akt Nowych w Warszawie, oprac. E. Kołodziej, Warszawa 2009. 2. Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie : informator o zasobie archiwalnym: opracowanie zbiorowe, red. D. Lewandowska, Warszawa 1992. 3. Biblioteka na Koszykowej 1907-1997: zbiór prac poświęconych Bibliotece Publicznej m. st. Warszawy - Bibliotece Głównej, red. Marta Parnowsk, Warszawa 1990. 4. Czapelski M., Gmachy Sejmu i Senatu, Warszawa 2014. 5. Drozdowski M. M., Zahorski A., Historia Warszawy, Warszawa 2004. 6. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971. 7. Kłossowski A., Biblioteka Narodowa w Warszawie : zbiory i działalność, Warszawa 1990. 8. Lorentz S., Przewodnik po muzeach i zbiorach w Polsce, Warszawa 1982. 9. Rękopisy w zbiorach kościelnych, oprac. T. Makowski, Warszawa 2014. 10. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, oprc. D. Kamolowa, Warszawa 1988. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AZD2_W06: Ma specjalistyczną i uporządkowaną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu zarządzania dokumentacją. AZD2_W30: Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze dla historyka wydawnictwa naukowe. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce i poza jej granicami oraz profil ich zasobów. AZD2-U20: Potrafi planować i organizować swoją pracę z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studiów oraz w formie samokształcenia się, a także organizować pracę większego zespołu. AZD2_K02: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także kierować pracą grupy. Ponadto student: EK 1: student zna najważniejsze wydarzenia polityczne, a także przemiany społeczno-kulturowe, które miały wpływ na historię oraz zasób zwiedzanych obiektów. EK 2: student zna i posługuje się fachową terminologią z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją w trakcie prezentacji oraz dyskusji nad wybranymi instytucjami. EK 3: student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wybranego obiektu, a także umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym oraz poprawnie wyszukać i opracować informacje na temat historii i zasobu wybranej biblioteki lub archiwum. EK 4: student potrafi kierować, współdziałać oraz pracować w zespole Punkty 2,5 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć oraz napisanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń - 30 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia (na ocenę końcową składa się) 1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa 2. Przygotowanie sprawozdania 3. Aktywność na zajęciach Obecność: • Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie ćwiczeń terenowych uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność wymaga usprawiedliwienia oraz zaliczenia materiału na dyżurze. Sprawozdania: • Po zakończeniu ćwiczeń terenowych student zobowiązany jest przygotować sprawozdanie uwzględniające wytyczne prowadzącego ćwiczenia. Sprawozdanie powinno zostać przygotowane w formie pisemnej. Do sprawozdania powinna zostać dołączona bibliografia. Przedłożenie sprawozdania jest warunkiem koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń terenowych. Aktywność • Zadawanie pytań do prelegentów, udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW_TER
CW_TER
CW_TER
WT CW_TER
CW_TER
CW_TER
CW_TER
CW_TER
ŚR CZ CW_TER
CW_TER
CW_TER
CW_TER
CW_TER
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Oksana Nashchochyn | |
Prowadzący grup: | Oksana Nashchochyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2 ECTS: 1. Udział w zajęciach 2. Przygotowanie do zajęć oraz napisanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.