(in Polish) Historia Kościoła w czasach najnowszych
General data
Course ID: | WNHS-AZD-HKCNw |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia Kościoła w czasach najnowszych |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety do wyboru dla 3 roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość historii Polski i historii powszechnej na poziomie średnim. |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów ze stosunkiem Kościoła katolickiego wobec systemów totalitarnych XX w., jego sytuacją w krajach opanowanych przez te systemy; pontyfikatami Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Jana Pawła II, stosunkiem Kościoła i Stolicy Apostolskiej do konfliktów militarnych XX w. Studenci poznają główne nurty nauczania Soboru Watykańskiego II oraz ich recepcję w świecie. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju. 2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku. 3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym. 4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej. 5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego. 6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę. 7. Polityka neutralności Piusa XII. 8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej. 9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego. 10. Pontyfikat Jana XIII. 11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI. 12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie). |
Bibliography: |
(in Polish) Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000. Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006. Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979. Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996. Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006. Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988. Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna najważniejszą faktografię historii Kościoła w czasach najnowszych. Przyswoił wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju relacji kościelno-państwowych w czasach najnowszych. Wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wytworzonego w XX w. przez Kościół na poziomie lokalnym jak i globalnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu bardzo dobrym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W stopniu bardzo dobrym wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Wykazuje bardzo dobrze umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada głęboko ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Ocena dobra (4): student w stopniu dobrym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu dobrym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W stopniu dobrym wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Dobrze wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu dostatecznym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Dostatecznie wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Dostatecznie wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada dostateczną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Waldemar Gliński | |
Group instructors: | Waldemar Gliński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych. 40 godzin: przygotowanie się do zajęć konwersatoryjnych - indywidualna lektura zadanych tekstów oraz przygotowanie referatu. 50 godzin: przygotowanie się do testu zaliczeniowego. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów ze stosunkiem Kościoła katolickiego wobec systemów totalitarnych XX w., jego sytuacją w krajach opanowanych przez te systemy; pontyfikatami Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Jana Pawła II, stosunkiem Kościoła i Stolicy Apostolskiej do konfliktów militarnych XX w. Studenci poznają główne nurty nauczania Soboru Watykańskiego II oraz ich recepcję w świecie. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju. 2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku. 3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym. 4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej. 5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego. 6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę. 7. Polityka neutralności Piusa XII. 8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej. 9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego. 10. Pontyfikat Jana XIII. 11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI. 12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie). |
|
Bibliography: |
(in Polish) Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000. Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006. Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979. Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996. Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006. Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988. Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Waldemar Gliński | |
Group instructors: | Waldemar Gliński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych. 40 godzin: przygotowanie się do zajęć konwersatoryjnych - indywidualna lektura zadanych tekstów oraz przygotowanie referatu. 50 godzin: przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów ze stosunkiem Kościoła katolickiego wobec systemów totalitarnych XX w., jego sytuacją w krajach opanowanych przez te systemy; pontyfikatami Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Jana Pawła II, stosunkiem Kościoła i Stolicy Apostolskiej do konfliktów militarnych XX w. Studenci poznają główne nurty nauczania Soboru Watykańskiego II oraz ich recepcję w świecie. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju. 2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku. 3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym. 4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej. 5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego. 6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę. 7. Polityka neutralności Piusa XII. 8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej. 9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego. 10. Pontyfikat Jana XIII. 11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI. 12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie). |
|
Bibliography: |
(in Polish) Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000. Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006. Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979. Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996. Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006. Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988. Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.