Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Historia Kościoła w czasach najnowszych

General data

Course ID: WNHS-AZD-HKCNw
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Historia Kościoła w czasach najnowszych
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Fakultety do wyboru dla 3 roku
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość historii Polski i historii powszechnej na poziomie średnim.

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów ze stosunkiem Kościoła katolickiego wobec systemów totalitarnych XX w., jego sytuacją w krajach opanowanych przez te systemy; pontyfikatami Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Jana Pawła II, stosunkiem Kościoła i Stolicy Apostolskiej do konfliktów militarnych XX w. Studenci poznają główne nurty nauczania Soboru Watykańskiego II oraz ich recepcję w świecie.

Full description: (in Polish)

1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju.

2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku.

3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym.

4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej.

5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego.

6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę.

7. Polityka neutralności Piusa XII.

8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej.

9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego.

10. Pontyfikat Jana XIII.

11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI.

12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie).

Bibliography: (in Polish)

Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000.

Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006.

Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979.

Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996.

Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006.

Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988.

Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna najważniejszą faktografię historii Kościoła w czasach najnowszych. Przyswoił wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju relacji kościelno-państwowych w czasach najnowszych. Wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wytworzonego w XX w. przez Kościół na poziomie lokalnym jak i globalnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu bardzo dobrym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W stopniu bardzo dobrym wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Wykazuje bardzo dobrze umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada głęboko ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa

kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.

Ocena dobra (4): student w stopniu dobrym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu dobrym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W stopniu dobrym wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Dobrze wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.

Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Przyswoił w stopniu dostatecznym wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. Dostatecznie wykazuje wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii. Dostatecznie wykazuje umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności badawczych. Posiada dostateczną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Waldemar Gliński
Group instructors: Waldemar Gliński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych.

40 godzin: przygotowanie się do zajęć konwersatoryjnych - indywidualna lektura zadanych tekstów oraz przygotowanie referatu.

50 godzin: przygotowanie się do testu zaliczeniowego.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów ze stosunkiem Kościoła katolickiego wobec systemów totalitarnych XX w., jego sytuacją w krajach opanowanych przez te systemy; pontyfikatami Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Jana Pawła II, stosunkiem Kościoła i Stolicy Apostolskiej do konfliktów militarnych XX w. Studenci poznają główne nurty nauczania Soboru Watykańskiego II oraz ich recepcję w świecie.

Full description: (in Polish)

1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju.

2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku.

3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym.

4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej.

5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego.

6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę.

7. Polityka neutralności Piusa XII.

8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej.

9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego.

10. Pontyfikat Jana XIII.

11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI.

12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie).

Bibliography: (in Polish)

Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000.

Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006.

Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979.

Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996.

Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006.

Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988.

Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Waldemar Gliński
Group instructors: Waldemar Gliński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych.

40 godzin: przygotowanie się do zajęć konwersatoryjnych - indywidualna lektura zadanych tekstów oraz przygotowanie referatu.

50 godzin: przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów ze stosunkiem Kościoła katolickiego wobec systemów totalitarnych XX w., jego sytuacją w krajach opanowanych przez te systemy; pontyfikatami Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Jana Pawła II, stosunkiem Kościoła i Stolicy Apostolskiej do konfliktów militarnych XX w. Studenci poznają główne nurty nauczania Soboru Watykańskiego II oraz ich recepcję w świecie.

Full description: (in Polish)

1. Rewolucja w Rosji i prześladowania Kościoła w tym kraju.

2. Rewolucja meksykańska i prześladowania Kościoła w Meksyku.

3. Kościół katolicki w krajach Europy środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym.

4. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej.

5. Faszyzm włoski i relacje kościelno-państwowe po zwycięstwie Benito Mussoliniego.

6. Kościół katolicki w III Rzeszy i krajach okupowanych przez III Rzeszę.

7. Polityka neutralności Piusa XII.

8. Kościół katolicki w krajach Europy Zachodniej po zakończeniu II wojny światowej.

9. Sytuacja Kościoła katolickiego w krajach satelickich Związku Sowieckiego.

10. Pontyfikat Jana XIII.

11. Sobór Watykański II i pontyfikat Pawła VI.

12. Pontyfikat Jana Pawła II (nauczanie, pielgrzymki, wysiłki zmierzające do zachowania pokoju na świecie).

Bibliography: (in Polish)

Blet P., Pius XII i druga wojna światowa w tajnych archiwach watykańskich, Kraków 2000.

Ganelli A., Tornielli A., Papieże a wojna. Od pierwszego światowego konfliktu do ataku na Irak, Kraków 2006.

Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764-1945, cz. 2: 1918-1945, red. B. Kumor, Z. Obertyński, Poznań-Warszawa 1979.

Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914-1992. Kościół katolicki w okresie systemów totalitarnych i odnowy soborowej. Zniewolenie Kościołów wschodnich. Sekularyzacja i rozdrobnienie Kościołów i wspólnot protestanckich, Lublin 1996.

Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero, M. Impagliazzo, Kraków 2006.

Wrzeszcz M., Paweł VI. Szkice do portretu wielkiego papieża, Warszawa 1988.

Zieliński Z., Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, t. 1-2, Poznań 1986.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)