Źródła do historii regionalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-ZHR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Źródła do historii regionalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD2_W09 AZD2_W23 AZD2_U04 AZD2_K05 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość dziejów Mazowsza – od początku XIII wieku do XX wieku. |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie różnych typów i rodzajów źródeł do historii regionalnej Mazowsza od XI do XX w. |
Pełny opis: |
Realizowany przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z rodzajami i specyfiką źródeł jakie powstały w wyniku procesu dziejowego Mazowsza od XI do XX wieku. Ich znajomość poszerzy warsztat poznawczy studenta, pozwoli odróżniać źródła – ich okoliczności i miejsce powstania, instytucje które je wytworzyły i cel jakiemu służyły. |
Literatura: |
1. Calendarium Plocensae. Wyd. W. Kętrzyński. MPH, T. 5. Warszawa 1961, s. 444 - 461. 2. Castellaniae ecclesiae Plocensis. Telonea episcopi Plocensis. Villae capituli Plocensis. Wyd. W. Kętrzyński. MPH, T. 5. Warszawa 1961, s. 419 - 443. 3. Dlugossi I. Vitae episcoporum Plocensium abbreviatae cum continuatione Laurentii de Wszerecz. Wyd. W. Kętrzyński. MPH, T. 6. Warszawa 1961, s. 592 - 611. 4. Galicka I. Z problemów gotyckiej architektury na Mazowszu. Biuletyn Historii Sztuki, T. 47. R:1987 n. 1- 2 s. 145 - 164. 5. Galicka I., Sygietyńska H. Sztuka gotycka (XIV - początek XVI w.), w: Dzieje Mazowsza do 1526 r., Red. A. Gieysztor, H. Samsonowicz. Warszawa 1994 s. 401 - 446. 6. Graczyk W, Rozrachunek z doczesnością w nadziei niebieskiej chwały. Zapisy ostatniej woli odnotowane w Księdze ławniczej miasta Płocka w latach 1489-1517, w: Niebo. tradycje, przekazy, inspiracje, red. S. Konarska-Zimnicka, P. Tambor, B. Wojciechowska, Kielce 2017, s. 237-245. 7. Iura Masoviae terrestria. Pomniki dawnego prawa mazowieckiego ziemskiego. Wyd. J. Sawicki. W: Fontes Historiae Masoviensis. T. 1 (1228 - 1471). Warszawa 1972. 8. Kodeks dyplomatyczny Księstwa Mazowieckiego. Wyd. J.T. Lubomirski. Warszawa 1863. 9. Księga ławnicza miasta Płocka 1489-1517, opr. D. Poppe, Warszawa 1995. 10. Księga ziemi czerskiej 1404-1425, wyd. J.T. Lubomirski, Warszawa 1879. 11. Łubieński S. Series, vitae, res gestae episcoporum Plocensium. Cracoviae 1642. 12. Marszalska J.M., Graczyk W., Zakony na Mazowszu od XVI do końca XVIII wieku, w: Dzieje Mazowsza lata 1527-1794, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 359-396. 13. Materiały do dziejów kolegiaty pułtuskiej. Wyd. B. Ulanowski, S. Zachorowski. AKH PAU, T. 10. Kraków 1916 s. 306 - 415. 14. Mazowieckie przywileje rodowe z XIV i XV wieku. Wyd. W. Semkowicz. AKH PAU, T. 11. Kraków 1903 - 1913. 15. Mazowieckie zapiski herbowe z XIV i XV wieku. Wyd. A. Wolff. Kraków 1937. 16. Mazowsze w retrospektywie badawczej. Dynastia, instytucje, społeczeństwo, red. Waldemar Graczyk, Jolanta M. Marszalska, Bartłomiej Dźwigała, Kraków 2016 17. Metryka Księstwa Mazowieckiego z XV - XVI w. T. 1 - 2 (1417 - 1429; 1429 - 1433). Wyd. A. Włodarski. Warszawa 1918 - 1930. 18. Słownik historyczno - geograficzny województwa płockiego w średniowieczu. Opr. A. Borkiewicz - Celińska. Mazowsze - województwo płockie. T. 3 z. 1 - 2. Wrocław 1980. 19. Słownik historyczno - geograficzny ziemi wyszogrodzkiej w średniowieczu. Opr. A. Wolff, A. Borkiewicz - Celińska. Mazowsze. T. 2. Cz. 1. Wrocław 1971. 20. W. Graczyk, J.M. Marszalska, Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku. Z dziejów kultury polskich bibliotek kościelnych w dawnych wiekach, Kraków 2010. 21. Zbiór dokumentów i listów miasta Płocka. T. 1 - 2. Wyd. S.M. Szacherska. Warszawa 1975. 22. Życie zakonne w Królestwie Polskim w latach 1832-1864. Polityka caratu, kasaty, represje, red. W. Graczyk, Jolanta M. Marszalska, Kraków 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AZD2_W09 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i kultury. AZD2_W23 Ma ugruntowaną wiedzę na temat metod analizy i interpretacji źródeł historycznych. AZD2_U04 Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych, również w oparciu o bazy cyfrowe. AZD2_K05 Ma dogłębną świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) i tradycji regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację EK 1: student ma wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w. EK 2: student ma wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów. EK 3: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 2. Przygotowanie do zaliczenia końcowego Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 2 (ndst.): EK 1: student nie ma wiedzy na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w. EK 2: student nie ma wiedzy na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także nie zna celów jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów. EK 3: student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student nie ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także nie rozumie roli archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat na ocenę 3 (dst.): EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w. EK 2: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna podstawowe cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów. EK 3: student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student ma w stopniu podstawowym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat na ocenę 4 (bd.): EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w. EK 2: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów. EK 3: student w stopniu dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student ma w stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat na ocenę 5 (bdb.): EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat różnych rodzajów źródeł do dziejów Mazowsza XI-XX w. EK 2: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat okoliczności oraz instytucji wystawiającej źródła regionalne, a także zna cele jakie służyły wystawieniu określonych dokumentów. EK 3: student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student ma w bardzo dobrym stopniu świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Graczyk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie różnych typów i rodzajów źródeł do historii regionalnej Mazowsza od XI do XX w. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.