Źródłoznawstwo - średniowieczne i nowożytne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-ZSiN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Źródłoznawstwo - średniowieczne i nowożytne |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD1_W13 AZD1_W14 AZD1_U04 AZD1_K05 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii. |
Skrócony opis: |
Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
Pełny opis: |
W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej. |
Literatura: |
1. Augustyniak U., Testamenty ewangelików reformowanych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku, Warszawa 2014. 2. Bobowski, K., Burski K., Turoń B., Encyklopedia nauk pomocniczych historii nowożytnej i najnowszej, Wrocław 1976. 3. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX w., Warszawa 1990. 4. Litak S., Akta wizytacyjne parafii z XVI-XVIII wieku jako źródło historyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, 5/1962, nr 3, s.41-58. 5. Maleczyński K., Studia nad dokumentem polskim, Wrocław 1971. 6. Marszalska J. M., Inwentarz klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej z 1643 roku jako źródło do dziejów poznania klasztoru i jego spraw gospodarczych, „Nasza Przeszłość”, 106/2006, s. 301-314. 7. Marszalska J. M., Katalog Inkunabułów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, Tarnów – Tyniec 1997. 8. Marszalska J. M., Najważniejsze źródła rękopiśmienne do dziejów klasztoru oo. Cystersów w Szczyrzycu, „Nasza Przeszłość”, 2005/104, s. 37-70. 9. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1976. 10. Paszkiewicz U., Inwentarze i katalogi bibliotek z Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej (spis za lata 1510-1939), Warszawa 1998. 11. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002. 12. Testamenty książąt Lubartowiczów – Sanguszków. Wybór tekstów źródłowych z lat 1750-1875, wyd. J.M. Marszalska, W. Graczyk, Kraków 2011. 13. Testamenty szlachty krakowskiej XVII-XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprc. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997. 14. Testamenty szlachty Prus Królewskich z XVII wieku, wyd. J. Kowalkowski, W. Nowosad, Warszawa 2013. 15. Wyczawski H. E., Księgi mszalne jako źródło historyczne: (uwagi na marginesie najstarszych bernardyńskich ksiąg mszalnych), „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne: organ Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”, t. 7/1963, s. 43-76. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS AZD1_W13 Zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania AZD1_W14 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badań archiwistyki i zarządzania dokumentacją AZD1_U04 Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych AZD1_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim EK 1: student ma wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. EK 2: student potrafi właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych EK 3: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student potrafi porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu EK 5: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 2 (ndst.): EK 1: student nie ma wiedzy na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. EK 2: student nie potrafi właściwie analizować źródeł średniowiecznych i nowożytnych oraz nie potrafi umiejętnie wykorzystywać ich w kwerendach naukowych EK 3: student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student nie potrafi porównywać treści z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywnych wniosków z analizy przeprowadzonego tekstu EK 5: student nie ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także nie rozumie roli archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat na ocenę 3 (dst.): EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. EK 2: student potrafi stopniu podstawowym właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych EK 3: student potrafi stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student potrafi stopniu podstawowym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu EK 5: student ma stopniu podstawowym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat na ocenę 4 (bd.): EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. EK 2: student potrafi w stopniu dobrym właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych EK 3: student potrafi stopniu dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student potrafi stopniu dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu EK 5: student ma stopniu dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat na ocenę 5 (bdb.): EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. EK 2: student potrafi stopniu bardzo dobrym właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych EK 3: student potrafi stopniu bardzo dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł EK 4: student potrafi stopniu bardzo dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu EK 5: student ma stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Marszalska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Marszalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Marszalska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Marszalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Marszalska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Marszalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
|
Pełny opis: |
W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.