Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Primary sources in medieval and early modern period

General data

Course ID: WNHS-AZD-ZSiN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Primary sources in medieval and early modern period
Name in Polish: Źródłoznawstwo - średniowieczne i nowożytne
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

history

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii.

Short description: (in Polish)

Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej.

Full description: (in Polish)

W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej.

Bibliography: (in Polish)

1. Augustyniak U., Testamenty ewangelików reformowanych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku, Warszawa 2014.

2. Bobowski, K., Burski K., Turoń B., Encyklopedia nauk pomocniczych historii nowożytnej i najnowszej, Wrocław 1976.

3. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX w., Warszawa 1990.

4. Litak S., Akta wizytacyjne parafii z XVI-XVIII wieku jako źródło historyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, 5/1962, nr 3, s.41-58.

5. Maleczyński K., Studia nad dokumentem polskim, Wrocław 1971.

6. Marszalska J. M., Inwentarz klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej z 1643 roku jako źródło do dziejów poznania klasztoru i jego spraw gospodarczych, „Nasza Przeszłość”, 106/2006, s. 301-314.

7. Marszalska J. M., Katalog Inkunabułów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, Tarnów – Tyniec 1997.

8. Marszalska J. M., Najważniejsze źródła rękopiśmienne do dziejów klasztoru oo. Cystersów w Szczyrzycu, „Nasza Przeszłość”, 2005/104, s. 37-70.

9. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1976.

10. Paszkiewicz U., Inwentarze i katalogi bibliotek z Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej (spis za lata 1510-1939), Warszawa 1998.

11. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002.

12. Testamenty książąt Lubartowiczów – Sanguszków. Wybór tekstów źródłowych z lat 1750-1875, wyd. J.M. Marszalska, W. Graczyk, Kraków 2011.

13. Testamenty szlachty krakowskiej XVII-XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprc. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997.

14. Testamenty szlachty Prus Królewskich z XVII wieku, wyd. J. Kowalkowski, W. Nowosad, Warszawa 2013.

15. Wyczawski H. E., Księgi mszalne jako źródło historyczne: (uwagi na marginesie najstarszych bernardyńskich ksiąg mszalnych), „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne: organ Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”, t. 7/1963, s. 43-76.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia i opis ECTS

AZD1_W13 Zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania

AZD1_W14 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badań archiwistyki i zarządzania dokumentacją

AZD1_U04 Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych

AZD1_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1: student ma wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.

U1: student potrafi właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych

U2: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł

U3: student potrafi porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu

K1: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):

1. Udział w zajęciach 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.

3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

W1:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.

- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.

- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów.

U1:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym właściwie analizować i omawiać źródła średniowieczne i nowożytne wskazując ich cechy i zmiany w sposobie sporządzenia, oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych

- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych

- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym właściwie analizować wybrane źródła średniowieczne i nowożytne oraz w sposób poprawny wykorzystywać je w kwerendach naukowych

U2:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł

- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy wybranych typów źródeł

- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy niektórych typów źródeł

U3:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne i przemyślane wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu

na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu

na ocenę bardzo dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać wybrane wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu

K1:

- na oceną bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

- na ocenę dobrą: student ma świadomość stopniu dobrym odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

- na ocenę dostateczną: student ma świadomość stopniu dostatecznym odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Jolanta Marszalska
Group instructors: Jolanta Marszalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):

1. Udział w zajęciach 30 godz.

2. Przygotowanie do dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.

3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz.


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 16 places more information
Coordinators: Jolanta Marszalska
Group instructors: Jolanta Marszalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):

1. Udział w zajęciach 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.

3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej.

Full description: (in Polish)

W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Jolanta Marszalska
Group instructors: Jolanta Marszalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS):

1. Udział w zajęciach 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz.

3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej.

Full description: (in Polish)

W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)