Primary sources in medieval and early modern period
General data
Course ID: | WNHS-AZD-ZSiN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Primary sources in medieval and early modern period |
Name in Polish: | Źródłoznawstwo - średniowieczne i nowożytne |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | history |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii. |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
Full description: |
(in Polish) W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Augustyniak U., Testamenty ewangelików reformowanych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku, Warszawa 2014. 2. Bobowski, K., Burski K., Turoń B., Encyklopedia nauk pomocniczych historii nowożytnej i najnowszej, Wrocław 1976. 3. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX w., Warszawa 1990. 4. Litak S., Akta wizytacyjne parafii z XVI-XVIII wieku jako źródło historyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, 5/1962, nr 3, s.41-58. 5. Maleczyński K., Studia nad dokumentem polskim, Wrocław 1971. 6. Marszalska J. M., Inwentarz klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej z 1643 roku jako źródło do dziejów poznania klasztoru i jego spraw gospodarczych, „Nasza Przeszłość”, 106/2006, s. 301-314. 7. Marszalska J. M., Katalog Inkunabułów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, Tarnów – Tyniec 1997. 8. Marszalska J. M., Najważniejsze źródła rękopiśmienne do dziejów klasztoru oo. Cystersów w Szczyrzycu, „Nasza Przeszłość”, 2005/104, s. 37-70. 9. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1976. 10. Paszkiewicz U., Inwentarze i katalogi bibliotek z Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej (spis za lata 1510-1939), Warszawa 1998. 11. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002. 12. Testamenty książąt Lubartowiczów – Sanguszków. Wybór tekstów źródłowych z lat 1750-1875, wyd. J.M. Marszalska, W. Graczyk, Kraków 2011. 13. Testamenty szlachty krakowskiej XVII-XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprc. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997. 14. Testamenty szlachty Prus Królewskich z XVII wieku, wyd. J. Kowalkowski, W. Nowosad, Warszawa 2013. 15. Wyczawski H. E., Księgi mszalne jako źródło historyczne: (uwagi na marginesie najstarszych bernardyńskich ksiąg mszalnych), „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne: organ Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”, t. 7/1963, s. 43-76. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia i opis ECTS AZD1_W13 Zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania AZD1_W14 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badań archiwistyki i zarządzania dokumentacją AZD1_U04 Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych AZD1_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym archiwalnego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim Przedmiotowe efekty uczenia się: W1: student ma wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. U1: student potrafi właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych U2: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł U3: student potrafi porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu K1: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: W1: - na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. - na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. - na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, dokumentów metrykalnych, testamentów. U1: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym właściwie analizować i omawiać źródła średniowieczne i nowożytne wskazując ich cechy i zmiany w sposobie sporządzenia, oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych - na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym właściwie analizować źródła średniowieczne i nowożytne oraz umiejętnie wykorzystywać je w kwerendach naukowych - na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym właściwie analizować wybrane źródła średniowieczne i nowożytne oraz w sposób poprawny wykorzystywać je w kwerendach naukowych U2: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł - na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy wybranych typów źródeł - na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy niektórych typów źródeł U3: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne i przemyślane wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać konstruktywne wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu na ocenę bardzo dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym porównywać treść z różnych dokumentów i wyciągać wybrane wnioski z analizy przeprowadzonego tekstu K1: - na oceną bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat - na ocenę dobrą: student ma świadomość stopniu dobrym odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat - na ocenę dostateczną: student ma świadomość stopniu dostatecznym odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Podstawowa znajomość historii oraz nauk pomocniczych historii. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
|
Full description: |
(in Polish) W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uzasadnienie punktów ECTS (2 ECTS): 1. Udział w zajęciach 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach 15 godz. 3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego 15 godz |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie typów i rodzajów źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych, a także kancelarii, które je wytworzyły. Nauka szczegółowej krytycznej analizy źródeł średniowiecznych i nowożytnych, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. |
|
Full description: |
(in Polish) W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł średniowiecznych oraz nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kronik dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.