(in Polish) Biblioteki rodowe
General data
Course ID: | WNHS-BIB2-BiblR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Biblioteki rodowe |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | history |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna znajomość podstawowych faktów z historii Polski i kultury w XVI-XVIII, a także w XIX wieku, w okresie porozbiorowym. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z dziejami polskich bibliotek rodowych na przestrzeni wieków. W trakcie zajęć zostanie omówiona idea powstawania (zakładania) oraz rola i funkcja bibliotek rodowych, a także wpływ wybranych wydarzeń historycznych (kulturalnych, społecznych i politycznych) na funkcjonowanie bibliotek rodowych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładów będzie omawianie dziejów wybranych polskich bibliotek rodowych m.in. biblioteka Sanguszków, Rzewuskich, Czartoryskich, Radziwiłłów, Potockich, Lubomirskich, Konopków, Sapiehów, Dzieduszyckich. Przedstawiciele rodów magnackich, szlacheckich, a także w XIX w. rodziny ziemiańskie w swoich siedzibach gromadzili cenny zbiory biblioteczne. Na gromadzenie i tworzenie bibliotek rodowych wpływały na przestrzeni wieków różne uwarunkowania historyczne i kulturowe zarówno w Koronie jak i na Litwie. Na przykładzie wybranych bibliotek rodowych zostanie pokazana organizacja poszczególnych bibliotek m.in. katalogi i inwentarze biblioteczne, opieka i rola bibliotekarza, pomieszczenie biblioteczne w siedzibie rodowej, a także użytkowanie księgozbiorów przez rodzinę oraz uczonych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Chwalewik E., Zbiory polskie: archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991. 2. Czapliński W., Długosz J., Zycie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, rozdz.XV: Magnat a książka, Warszawa 1976. 3. Długosz J., Księgozbiór Aleksandra Michała Lubomirskiego w świetle inwentarza z 1678, " Ze Skarbca Kultury" Wrocław, z.23/1972 4. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971. 5. Kosmanowa B., Kosman M., Tytus Działyński i jego dzieło, Wrocław 1979. 6. Majewska - Myszkowska B., Mecenat artystyczny księżnej Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej 1736 v-1816, Warszawa 1976. 7. Maleczyńska K., Zarys historii bibliotek od XV-XVIII wieku, Wrocław 1976. 8. Marszalska J. M., Archiwiści, bibliotekarze i uczeni w rodowej bibliotece książąt Sanguszków, „Z Badań nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi”, t. 18, (1997), s. 85-98 9. Marszalska J. M., Biblioteka i archiwum Sanguszków: zarys dziejów, Tarnów 2000. 10. Marszalska J. M., Graczyk W., Zespoły proweniencyjne zasobu inkunabułów i starych druków Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie : właściciele, użytkownicy, bibliofile, Warszawa 2017. 11. Marszalska J. M., Szkic do dziejów bibliotek rodowych książąt Lubartowiczów-Sanguszków : biblioteka podhorecka, sławucka i gumniska, „Roczniki Biblioteczne”, R. 43, (1999), s. 33-54. 12. Nitkiewicz M., Biblioteka i życie kulturalne łańcuckiej rezydencji, Łańcut 1986. 13. Olszewicz W., Z dziejów bibliotek i miłośnictwa książek w Polsce w XVIII w., "Roczniki Biblioteczne" 12/1968. 14. Paduch K., Biblioteka rodowa Rzewuskich h. Krzywda w Podhorcach od I połowy XVIII wieku do 1865, Kraków 2018 15. Paszkiewicz U., Źródła do zawartości bibliotek z ziem wschodnich Rzeczypospolitej od XVI wieku do 1939 - biblioteki rodowe: stan, wybrane problemy dokumentacji i perspektywy poszukiwań, "Z badań nad książką i księgozbiorami historycznymi (Tom specjalny) 2017 16. Radziszewski F., Wiadomość historyczno statystyczne o znakomitych bibliotekach i archiwach publicznych i prywatnych, Kraków 1875. 17. Rudnicka J., Biblioteka Ignacego Potockiego, Warszawa 1953. 18. Ryszewski B., Archiwa i archiwalia prywatne w archiwistyce polskiej. Stan i postulaty badawcze., "Acta Univers. Nicolai Copernicii. historia. 25(236)/ 1991, s. 21 -39. 19. Siekierski S., Pamiętniki jako źródło do badań czytelnictwa, "Studia o Książce" 1976/6, s. 3 -21. 20. Sipayłło M., Poloskie superexlibrisy XVI -XVIII wieku, Warszawa 1988. 21. Słownik Pracowników Książki Polskiej [hasła przedmiotowe], red. I Treichel, Wrocław -Łódź 1972. 22. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy). 23. Smoleńska B., Archiwa podworskie w Polsce Ludowej, "Archeion" ,24/1955. 24. Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, red. D. Kamolowa, k. Muszyńska, Warszawa 1988. 25. Żbikowska Migoń A., Książka naukowa w kulturze polskiego Oświecenia, Wrocław 1977. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów BIB2_W05 Posiada pogłębioną wiedzę na temat twórców bibliotek i ich oddziaływania na środowisko społeczno-kulturalne na przestrzeni dziejów BIB2_W06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat społecznej roli książki i bibliotek na przestrzeni wieków BIB2_W07 Posiada pogłębioną wiedzę na temat księgozbiorów historycznych oraz zbiorów specjalnych w Polsce BIB2_U05 Posiada w stopniu pogłębionym umiejętność określenia oddziaływania książki na środowisko kulturalno-społeczne Na czerwono zaznaczone są efekty uczenia się z programu studiów Przedmiotowe efekty uczenia się: W1: student ma wiedzę na temat kształtowania się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków W2: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych W3: student ma wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne W4: student ma wiedzę na temat znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych. U1: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: W1: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat kształtowania się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków. Potrafi scharakteryzować najważniejsze wydarzenia wpływające na kształtowanie bibliotek. - na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń wpływających na kształtowanie się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków. Potrafi wskazać i wymienić te wydarzenia. - na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych faktów i wydarzeń wpływających na kształtowanie się bibliotek magnackich, szlacheckich, ziemiańskich oraz mieszczańskich na przestrzeni wieków W2: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych. Potrafi je wymienić, scharakteryzować i przeanalizować. - na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych. Potrafi je wymienić i krótko omówić. - na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie bibliotek rodowych. W3: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne. Potrafi ich wskazać oraz omówić szczegółowo ich działalność - na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne. Potrafi ich wymienić oraz omówić najważniejsze aspekty ich działalność. - na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych wybitnych twórców bibliotek rodowych i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne. Potrafi ich wymienić. W4:. - na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych. Potrafi omówić zakres tematyczny dzieł gromadzonych w wybranych bibliotekach rodowych. - na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych aspektów znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych. - na ocenę dostateczną: student ma minimalną wiedzę na temat znaczenia oraz zakresu tematycznego dzieł gromadzonych w bibliotekach rodowych. U1: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi wskazać złożone i najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych, a także przeanalizować ich wpływ na rozwój bibliotek - na ocenę dobrą: student potrafi wskazać kluczowe wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych - na ocenę dostateczną: student potrafi wskazać podstawowe wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek rodowych |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Marszalska | |
Group instructors: | Jolanta Marszalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty 2 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. 3. Przygotowanie do egzaminu – 15 godz. 4. Konsultacje 5 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.