Dzieje bibliografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-BIB2-DzBibl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje bibliografii |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BIB2_W01 BIB2_W04 BIB2_W06 BIB2_U04 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii Polski |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z dziejami bibliografii w Polsce. W trakcie wykładów zostaną omówione początki bibliografii, a także rozwój bibliografii od XVI do XIX w. W toku wykładu zostaną także zaprezentowane prace nad bibliografią w okresie międzywojennym oraz w okresie Polski Ludowej. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje bibliografii na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych oraz politycznych w Polsce. W trakcie wykładu zostaną omówione początki bibliografii oraz rozwój bibliografii poprzez zaprezentowanie prac m.in. Józefa Andrzeja Załuskiego, Jana Daniela Janockiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Joachima Lelewela, a także Karola Estreichera. W toku wykładu zostanie zaprezentowany także rozwój bibliografii w II RP oraz w okresie Polski Ludowej. |
Literatura: |
Bibliografia. Metodyka i organizacja, pod. red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 2000. Dembowska M., Bibliografia w Polsce Ludowej, Warszawa 1960. Dembowska M., Metoda Bibliografii Polskiej Karola Estreichera, Warszawa 2001. Estreicher K., O bibliografii: trzy lekcje wygłoszone 6, 13 i 16 listopada 1866 roku w Szkole Głównej w Warszawie, z rękopisu przygotowała do druku i wstępem opatrzyła M. M. Biernacka, Warszawa 1978. Gołka A. Teoria bibliografii w II Rzeczypospolitej, Katowice 2018. Helb-Koszańska H., Spór o początki bibliografii w Polsce, Warszawa 2003. Korpała J., Dzieje bibliografii w Polsce, Warszawa 1969. Korpała J., Karol Estreicher (st.) twórca "Bibliografii polskiej", Wrocław 1980. Korpała J., Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986. Mendykowa A., Podstawy bibliografii, Warszawa 1981. Vrtel-Wierczyński S., Bibliografia jej istota, przedmiot i początki, Lwów 1923. Wybór źródeł do nauki historii bibliografii, cz. 1, Źródła obce, cz. 2 Źródła polskie, oprac. Piotr Litwiniuk, Wrocław 1979. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
BIB2_W01 Ma pogłębioną wiedzę o miejscu bibliologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice oraz kierunku rozwoju. BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów BIB2_W06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat społecznej roli książki i bibliotek na przestrzeni wieków BIB2_U04 Potrafi w stopniu pogłębionym ukazać rolę książki i prasy w historycznym procesie edukacji EK 1: student ma wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce EK 2: student ma wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów EK 3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce EK 4: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie EK 5: student ma świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach. Punkty 2 ECTS 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i egzaminu – 30 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 2 (ndst.): EK 1: student nie ma wiedzy na temat dziejów bibliografii w Polsce EK 2: student nie ma wiedzy na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów EK 3: student nie ma wiedzy na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce EK 4: student nie potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie EK 5: student nie ma świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach. na ocenę 3 (dst.): EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce EK 2: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów EK 3: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce EK 4: student potrafi w stopniu podstawowym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie EK 5: student ma w stopniu podstawowym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach. na ocenę 4 (bd.): EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce EK 2: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów EK 3: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce EK 4: student potrafi w stopniu dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie EK 5: student ma w stopniu dobrym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach. na ocenę 5 (bdb.): EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce EK 2: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów EK 3: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce EK 4: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie EK 5: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 2 ECTS 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć i egzaminu – 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z dziejami bibliografii w Polsce. W trakcie wykładów zostaną omówione początki bibliografii, a także rozwój bibliografii od XVI do XIX w. W toku wykładu zostaną także zaprezentowane prace nad bibliografią w okresie międzywojennym oraz w okresie Polski Ludowej. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje bibliografii na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych oraz politycznych w Polsce. W trakcie wykładu zostaną omówione początki bibliografii oraz rozwój bibliografii poprzez zaprezentowanie prac m.in. Józefa Andrzeja Załuskiego, Jana Daniela Janockiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Joachima Lelewela, a także Karola Estreichera. W toku wykładu zostanie zaprezentowany także rozwój bibliografii w II RP oraz w okresie Polski Ludowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.