Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dzieje bibliografii

General data

Course ID: WNHS-BIB2-DzBibl
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dzieje bibliografii
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

history

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa znajomość historii Polski

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z dziejami bibliografii w Polsce. W trakcie wykładów zostaną omówione początki bibliografii, a także rozwój bibliografii od XVI do XIX w. W toku wykładu zostaną także zaprezentowane prace nad bibliografią w okresie międzywojennym oraz w okresie Polski Ludowej.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje bibliografii na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych oraz politycznych w Polsce. W trakcie wykładu zostaną omówione początki bibliografii oraz rozwój bibliografii poprzez zaprezentowanie prac m.in. Józefa Andrzeja Załuskiego, Jana Daniela Janockiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Joachima Lelewela, a także Karola Estreichera. W toku wykładu zostanie zaprezentowany także rozwój bibliografii w II RP oraz w okresie Polski Ludowej.

Bibliography: (in Polish)

Bibliografia. Metodyka i organizacja, pod. red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 2000.

Dembowska M., Bibliografia w Polsce Ludowej, Warszawa 1960.

Dembowska M., Metoda Bibliografii Polskiej Karola Estreichera, Warszawa 2001.

Estreicher K., O bibliografii: trzy lekcje wygłoszone 6, 13 i 16 listopada 1866 roku w Szkole Głównej w Warszawie, z rękopisu przygotowała do druku i wstępem opatrzyła M. M. Biernacka, Warszawa 1978.

Gołka A. Teoria bibliografii w II Rzeczypospolitej, Katowice 2018.

Helb-Koszańska H., Spór o początki bibliografii w Polsce, Warszawa 2003.

Korpała J., Dzieje bibliografii w Polsce, Warszawa 1969.

Korpała J., Karol Estreicher (st.) twórca "Bibliografii polskiej", Wrocław 1980.

Korpała J., Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986.

Mendykowa A., Podstawy bibliografii, Warszawa 1981.

Vrtel-Wierczyński S., Bibliografia jej istota, przedmiot i początki, Lwów 1923.

Wybór źródeł do nauki historii bibliografii, cz. 1, Źródła obce, cz. 2 Źródła polskie, oprac. Piotr Litwiniuk, Wrocław 1979.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

BIB2_W01 Ma pogłębioną wiedzę o miejscu bibliologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice oraz kierunku rozwoju.

BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów

BIB2_W06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat społecznej roli książki i bibliotek na przestrzeni wieków

BIB2_U04 Potrafi w stopniu pogłębionym ukazać rolę książki i prasy w historycznym procesie edukacji

EK 1: student ma wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce

EK 2: student ma wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów

EK 3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce

EK 4: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie

EK 5: student ma świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.

Punkty 2 ECTS

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć i egzaminu – 30 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

na ocenę 2 (ndst.):

EK 1: student nie ma wiedzy na temat dziejów bibliografii w Polsce

EK 2: student nie ma wiedzy na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów

EK 3: student nie ma wiedzy na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce

EK 4: student nie potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie

EK 5: student nie ma świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.

na ocenę 3 (dst.):

EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce

EK 2: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów

EK 3: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce

EK 4: student potrafi w stopniu podstawowym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie

EK 5: student ma w stopniu podstawowym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.

na ocenę 4 (bd.):

EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce

EK 2: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów

EK 3: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce

EK 4: student potrafi w stopniu dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie

EK 5: student ma w stopniu dobrym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.

na ocenę 5 (bdb.):

EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat dziejów bibliografii w Polsce

EK 2: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat najważniejszych prac z zakresu bibliografii i ich autorów

EK 3: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły rozwój bibliografii w Polsce

EK 4: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne i ich wpływ na proces rozwoju bibliografii narodowej w wybranym okresie

EK 5: student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość, iż bibliografie są jednym elementów dziedzictwa kulturowego, a także stanowią źródło poznawcze do badań na wielu płaszczyznach.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Katarzyna Paduch
Group instructors: Katarzyna Paduch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty 2 ECTS

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do zajęć i egzaminu – 30 godz.


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z dziejami bibliografii w Polsce. W trakcie wykładów zostaną omówione początki bibliografii, a także rozwój bibliografii od XVI do XIX w. W toku wykładu zostaną także zaprezentowane prace nad bibliografią w okresie międzywojennym oraz w okresie Polski Ludowej.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje bibliografii na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych oraz politycznych w Polsce. W trakcie wykładu zostaną omówione początki bibliografii oraz rozwój bibliografii poprzez zaprezentowanie prac m.in. Józefa Andrzeja Załuskiego, Jana Daniela Janockiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Joachima Lelewela, a także Karola Estreichera. W toku wykładu zostanie zaprezentowany także rozwój bibliografii w II RP oraz w okresie Polski Ludowej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)