Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w.

General data

Course ID: WNHS-BIB2-WMstIIJO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w.
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej czytelnikom na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, nastrojów społecznych, upowszechnianiu idei aktywnego uczestniczenia obywatela w życiu państwa.

Zarysowana będą także działania władz zaborczych wykorzystujących słowo pisane do prób germanizacji i rusyfikacji Polaków przeciwdziałanie polskie realizowane środkami izależnionymi od warunków panujcych w pozczególnych zaborach, z uwypukleniem roli organizacji społecznych, twórców kultury, artystów, bibliotek publicznych i prywatnych. Dokonane będzie analiza wpływu literatury i prasy na nastroje i postawy społeczeństwa w chwilach przełomowych naszej historii XIX i XX w. Przedstawione będą działania władz PRL-u zmierzajace do wykorzystania słowa pisanego w procesie stworzenia w Polsce "człowieka socjalizmu, ograniczenia wprowadzane przez cenzure oraz system "prohibitów" a także znaczenie literatury i prasy pozadebitowej dla przełamania monopolu informacynego komunistycznego państwa i radykalizacji nastrojów w latach osiemdziesiątych XX w..

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HI2_W03 student ma uporządkowaną pogłębiona wiedzę. prowadząca do specjalizacji, szczegółoweą wiedzę z zakresu historii. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej

HI2_W07 student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. ma pogłębioiną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalająca na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych

H2_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii

ponadto posiada wiedzę o roli bibliotek, ksiązki i prasy w upodmitawianiu społeczeństwa, ksztaltowaniu postaw obywatelskich n ziemiach polskich w XIX i XX wieku

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

na ocenę 2 student nie zna ograniczeń warunkujących dostepność książki i prasy dla społeczeństwa w XIX-XX w. i metod działania cenzury ograniczajacej swobodę słowa pisanego

na ocenę 3 student posiada podstawową wiedzę w tym zakresie

na ocenę 4 student potrafi prawidłowo przestawic metody działania cenzury słowa pisanego na ziemiach polskich pod zaborami i w PRL-u oraz wyjaśnić warunkowania ograniczajace dostępność ksiązki i prasy

na ocenę 5 student potrafi szeroko, posługując sie przykładami wyjaśnic jakie były ograniczenia warunkujace dostępność książk i prasy w XIX w na ziemiach polskich i przedstawic metody działania cenzury słowa pisanego

na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu książki na ziemiach polskich pod zaborami jako źródle informacji i przekazywania idei kręgom czytelników

na ocenę 3 student posiada tę wiedze w stopniu dostatecznym

na ocene 4 student dobrze orientuje się w roli jaką pełniła książka w edukowaniu społeczeństwa doby zaborów

na ocenę 5 student potrafi przedstawić na konkretnych prykładach rolę jaką pełniła ksiazka w edukowaniu społeceństwa na ziemiach polskich pod zaborami

na ocenę 2 student nie potrafi przedstawić roli książki w polityce rusyfikacyjnej i germanizacyjnej władz zaborczych

na ocenę 3 student posiada tę wiedzę w zakresie podstawowym

na ocene 4 student dobrze orientuje się w sposobach wykorzystania pzez władze zaborcze ksiązki jako środka rusyfikacji i germanizacji Polaków

na ocenę 5 student potrafi wyjaśnić i opisać wykorzystanie książki jako narzędzia germanizacji i rusyfikacji na konkretnych przykładach

na ocenę 2 nie potrafi wyjaśnić rolę odegrała książka i prasa polska w kształtowaniu poglądów i nastrojów społeczeństwa polskiego przełomu XIX i XX w.

na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym

na ocene 4 - student jest dobrze zorientowany w roli jaka prasa i książka odegrały w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa polskiego na przelomie wieków

na ocenę 5 - student potrafi, poslugując sie konkretnymi przykladami, przedstawic role książki i prasy w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa poskiego na przełomie wieków.

na ocenę 2 student nie orientuje się jaka rolę pełniła książka i prasa w kształtowaniu pożądanych cech obywatela w II RP.

na ocenę 3 - student posiada podstawową wiedze w tym zakresie

na ocene 4 student dobrze predstawic rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP.

na ocenęnę 5 tudent potrafi szeroko, posługujac sie przykladami, przedstawić rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Janusz Odziemkowski
Group instructors: Janusz Odziemkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, polskiego w dobie zaborów i II RP oraz w walce o wychowanie młodzieży, zachowanie ciągłości kulturowej, tradycji i systemu wartosci w dobie PRL-u

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)