Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Book in 19-20th centuries

General data

Course ID: WNHS-HI-DLK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The History of Book in 19-20th centuries
Name in Polish: Dzieje i losy książki w XIX i XX w.
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

history

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa znajomość historii Polski w XIX i XX w.

Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów będzie zapoznanie studentów z historią książki i bibliotek w XIX i XX w na tle najważniejszych wydarzeń politycznych, społecznych oraz kulturalnych.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem wykładów będzie omawianie dziejów książki i bibliotek w XIX i XX w. na tle najważniejszych wydarzeń z tego okresu. W toku zajęć studenci otrzymają wiedzę na temat najważniejszych polskich bibliotek rodowych (m.in. B. Branickich w Suchej, B. Czartoryskich, B. Tarnowskich, B. Dzieduszyckich, Biblioteka Potockich w Wilanowie) oraz bibliotek fundacyjnych (m.in. B. Ordynacji Krasińskich, B. Ordynacji Przezdzieckich, B. Ordynacji Zamoyskich) powstałych w XIX w. W toku zajęć zostanie omówiona także rola oraz funkcjonowanie wybranych bibliotek wyższych uczelni, a także bibliotek stowarzyszeń naukowych, księgozbiorów kościelnych oraz zbiorów prywatnych. W trakcie zajęć studenci poznają także biogramy wybitnych polskich bibliofilów, bibliotekarzy m.in. Tadeusza Czackiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Jan Feliksa Tarnowskiego, Karola Estreichera. Przedmiotem wykładów będzie także sytuacja bibliotek w trakcie I wojny światowej oraz rola książki i bibliotek po odzyskaniu przez Polskę nieodległości w 1918 r. W okresie międzywojennym zostanie zwrócona studentom uwaga na politykę biblioteczną prowadzoną przez władze w II Rzeczypospolitej, w tym na okoliczności utworzenia i powołania Biblioteki Narodowej w Warszawie. Ważnym aspektem który wpłynął na dalsze dzieje książki i bibliotek w Polsce była grabieże dóbr kultury dokonane podczas II wojny światowej oraz rewindykacja zbiorów biblioteczny. Wykłady zakończy omówienie wybranych aspektów dotyczących funkcjonowania bibliotek w okresie Polski Ludowej, m.in. zostanie omówiona powojenna ochrona księgozbiorów na przykładzie Zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w Katowicach.

Bibliography: (in Polish)

1. 50 lat Biblioteki Narodowej Warszawa 1928-1978, kom. red. przewodn. Stankiewicz W., Warszawa 1984.

2. Arct Z., Wybitni Polacy w służbie książki, Warszawa 1983

3. Bieńkowska B. Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005

4. Bieńkowska B., Straty bibliotek polskich w czasie II wojny światowej, Warszawa 1994

5. Chamera-Nowak A., Książka a stalinizm, Warszawa 2019

6. Chwalewik E., Zbiory polskie: archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991.

7. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971.

8. Gaca-Dąbrowska, Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej, Warszawa 2007

9. Jarosz D., Dzieje książki w Polsce 1944-1989: wybór źródeł, Warszawa 2010

10. Korzeniowski B., Książki i ludzie, Warszawa 1993.

11. Maleczyńska K., Książki i biblioteki w Polsce w okresie zaborów, Wrocław 1987

12. Mężyński A., Biblioteki Warszawy w latach 1939-1945, Warszawa 2010.

13. Nowik R., Rola katowickiej zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w powojennej ochronie zbiorów bibliotecznych w Polsce, Bydgoszcz 2015.

14. Pachoński J., Drukarze, księgarze i bibliofile krakowscy 1750-1815, Kraków 1962

15. Paduch K., Biblioteka rodowa Rzewuskich h. Krzywda w Podhorcach od I połowy XVIII wieku do 1865, Kraków 2018

16. Paduch K., Posthumer Katalog von Büchern der medizinischen Bibliothek des Warschauer Arztes Jan Roch Raum (1854–1918), „Saeculum Christianum”, t. 29, nr 2/2022, s. 229-240.

17. Paduch K., Rewindykacje warszawskich zbiorów bibliotecznych na łamach dziennika „Życie Warszawy” w latach 1945-1947, „Saeculum Christianum”, t. 28, nr 1/2021, s. 189-207

18. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy).

19. Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki w XIX i XX wieku, Wrocław 1979

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HI2_W05 Ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach.

HI2_W06 Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

HI2_W11 Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw).

HI2_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1: student ma wiedzę na temat dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.

W2: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.

W3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.

W 4: student wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w.

K1: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

W1:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w., potrafi je omówić i scharakteryzować

- na ocenę dobrą: student zna najważniejszą faktografię dotyczącą dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w., potrafi najważniejsze wydarzenia omówić i scharakteryzować

- na ocenę dostateczną: student zna zaledwie najważniejszą faktografię dotyczącą dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.

W2:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi wskazać i scharakteryzować (podając przyczyny i skutki) najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.

- na ocenę dobrą: student potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.

- na ocenę dostateczną: student potrafi z pomocą wykładowcy wskazać kilka najważniejszych wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.

W3:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.

- na ocenę dobrą: student na wiedzę na temat podstawowych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.

- na ocenę dostateczną: student zna zaledwie najważniejsze procesy polityczne, społeczne oraz kulturalne, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.

W4:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić przykłady oraz scharakteryzować ich działalność.

- na ocenę dobrą: student ma podstawową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić wybitnych twórców bibliotek, bibliofilów i bibliotekarzy.

- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych polskich twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić jedynie kilka przykładów.

K1:

- na ocenę bardzo dobrą: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi szeroko omówić zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej oraz rewindykacje zbiorów bibliotecznych po zakończeniu działań wojennych.

- na ocenę dobrą: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić najważniejsze aspekty zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej oraz rewindykacje zbiorów bibliotecznych po zakończeniu działań wojennych.

- na ocenę dostateczną: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić jedynie najważniejsze aspekty zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Tomasz Makowski
Group instructors: Tomasz Makowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Katarzyna Paduch
Group instructors: Katarzyna Paduch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty 2 ECTS:

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do egzaminu- 25 godz.

3. Konsultacje – 5 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Katarzyna Paduch
Group instructors: Katarzyna Paduch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty 2 ECTS:

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do egzaminu- 25 godz.

3. Konsultacje – 5 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)