Dzieje wypraw krzyżowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-DzWK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje wypraw krzyżowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZhPA4jJ58Esjye4UjGeK0le2i0FHg1CsmvycvoUZiSM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a3e4911-eb13-4176-a9b1-21cdc0bab198&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W07 - Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych. HI1_W09 - Ma wiedzę na temat podstawowych metody analizy i interpretacji źródła historycznego. HI1_U07 - Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, zarówno na temat zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych. HI1_K02 - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Wymagania wstępne: | Biegła znajomość języka polskiego, mile widziana znajomość języka angielskiego. Wiedza z zakresu historii na poziomie maturalnym. |
Skrócony opis: |
Zajęcia konwersatorium "Dzieje wypraw krzyżowych" koncentrują się na przygotowaniu pracy pisemnej z przedmiotowego zakresu z wykorzystaniem technik pracy grupowej tutoringu akademickiego "peer-tutoring/ peer-feedback". Studenci najpierw identyfikują kryteria prowadzenia badań naukowych na przykładach artykułów naukowych z zakresu dziejów krucjat, a następnie przygotowują krótki tekst naukowy. Na kolejnych etapach uczestnicy zajęć wymieniają się swoimi pracami, aby, w oparciu o jasne, wytyczone wcześniej kryteria, udzielić pozytywnych sugestii współuczestnikom zajęć. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomić uczestników z jednej strony z narzędziami i metodami pracy badawczej wykorzystywanymi we współczesnym nurcie badań nad krucjatami, a z drugiej ma na celu poprzez praktyczną pracę nad artykułem naukowym kształtować kompetencje badawcze. Ważnym aspektem zajęć jest wykorzystywanie metody "peer-feedbacku". Studenci w czasie zajęć najpierw wspólnie, pod opieką prowadzącego, wytyczają kryteria oceny tekstu naukowego oraz identyfikują narzędzia i metody badawcze. Następnie zadaniem uczestników jest sformułowanie własnego problemu badawczego, selekcja materiału źródłowego i literatury przedmiotu, analiza i interpretacja źródła i sporządzenie krótkiej pracy pisemnej. Kolejnym etapem jest przekazanie napisanej pracy innemu uczestnikowi, który w oparciu o wytyczone wcześniej kryteria formułuje pozytywne sugestie wobec przedłożonej pracy. Na koniec uczestnicy formułują "feedback about feedback", a więc wypowiadają się na ile spojrzenie innego uczestnika wpłynęło na wprowadzenie modyfikacji do pierwotnego tekstu. W założeniu zajęcia prowadzą do pogłębienia wiedzy z zakresu wypraw krzyżowych, kształtowania kompetencji w aspekcie sporządzania prac pisemnych i warsztatu badawczego historyka. Wykaz tematów: 1. Źródła do badań dziejów wypraw krzyżowych 2. Historiografia średniowieczna 3. Zagadnienia epistolografii średniowiecznej 4. Źródła liturgiczne 5. Sztuka i architektura średniowieczna jako źródło historyczne 6. Metoda badań porównawczych 7. Dedukcja i indukcja jako metody we postępowaniu badawczym 8. Etapy przygotowania i struktura artykułu naukowego 9. Omawianie postępów pracy/ feedback/ feedback about feedback (4) 10. Analiza prac naukowych pod kątem metod badawczych (3) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania zasad kultury osobistej i współżycia społecznego. W czasie zajęć nie wolno korzystać z telefonu, chyba że prowadzący wyznaczy zadanie do realizacji przy jego użyciu. |
Literatura: |
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska, Jan Pomorski, Warszawa 2022. Jerzy Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Pozań 2008. Literatura uzupełniająca: Asbridge T., Krucjaty - wojna o Ziemię Świętą, 2015. Runciman S., Dzieje wypraw krzyżowych, 1987. Tyerman Ch., God's War. New History of the Crusades, 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1. Student dysponuje znajomością faktografii dziejów krucjat EK 2. Student potrafi interpretować fakty z epoki krucjat EK 3.Potrafi przygotować prace pisemne na temat zagadnień związanych ze zjawiskiem krucjat EK 4. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w konwersatorium -30 przygotowanie do zajęć 30 konsultacje 5 przygotowanie pracy pisemnej 25 SUMA GODZIN 85-90 LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów) - terminowe realizowane poszczególnych etapów pracy semestralnej - aktywność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania zasad kultury osobistej i współżycia społecznego. W czasie zajęć nie wolno korzystać z telefonu, chyba że prowadzący wyznaczy zadanie do realizacji przy jego użyciu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Studenci 2 roku studiów I stopnia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w konwersatorium -30 przygotowanie do zajęć 30 konsultacje 5 przygotowanie pracy pisemnej 25 SUMA GODZIN 85-90 LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w konwersatorium -30 przygotowanie do zajęć 30 konsultacje 5 przygotowanie pracy pisemnej 25 SUMA GODZIN 85-90 LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia konwersatorium "Dzieje wypraw krzyżowych" koncentrują się na przygotowaniu pracy pisemnej z przedmiotowego zakresu z wykorzystaniem technik pracy grupowej tutoringu akademickiego "peer-tutoring/ peer-feedback". Studenci najpierw identyfikują kryteria prowadzenia badań naukowych na przykładach artykułów naukowych z zakresu dziejów krucjat, a następnie przygotowują krótki tekst naukowy. Na kolejnych etapach uczestnicy zajęć wymieniają się swoimi pracami, aby, w oparciu o jasne, wytyczone wcześniej kryteria, udzielić pozytywnych sugestii współuczestnikom zajęć. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomić uczestników z jednej strony z narzędziami i metodami pracy badawczej wykorzystywanymi we współczesnym nurcie badań nad krucjatami, a z drugiej ma na celu poprzez praktyczną pracę nad artykułem naukowym kształtować kompetencje badawcze. Ważnym aspektem zajęć jest wykorzystywanie metody "peer-feedbacku". Studenci w czasie zajęć najpierw wspólnie, pod opieką prowadzącego, wytyczają kryteria oceny tekstu naukowego oraz identyfikują narzędzia i metody badawcze. Następnie zadaniem uczestników jest sformułowanie własnego problemu badawczego, selekcja materiału źródłowego i literatury przedmiotu, analiza i interpretacja źródła i sporządzenie krótkiej pracy pisemnej. Kolejnym etapem jest przekazanie napisanej pracy innemu uczestnikowi, który w oparciu o wytyczone wcześniej kryteria formułuje pozytywne sugestie wobec przedłożonej pracy. Na koniec uczestnicy formułują "feedback about feedback", a więc wypowiadają się na ile spojrzenie innego uczestnika wpłynęło na wprowadzenie modyfikacji do pierwotnego tekstu. W założeniu zajęcia prowadzą do pogłębienia wiedzy z zakresu wypraw krzyżowych, kształtowania kompetencji w aspekcie sporządzania prac pisemnych i warsztatu badawczego historyka. Wykaz tematów: 1. Źródła do badań dziejów wypraw krzyżowych 2. Historiografia średniowieczna 3. Zagadnienia epistolografii średniowiecznej 4. Źródła liturgiczne 5. Sztuka i architektura średniowieczna jako źródło historyczne 6. Metoda badań porównawczych 7. Dedukcja i indukcja jako metody we postępowaniu badawczym 8. Etapy przygotowania i struktura artykułu naukowego 9. Omawianie postępów pracy/ feedback/ feedback about feedback (4) 10. Analiza prac naukowych pod kątem metod badawczych (3) Formuła zajęć przewiduje możliwość wykorzystywania języka angielskiego w czasie zajęć. |
|
Literatura: |
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska, Jan Pomorski, Warszawa 2022. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. Literatura uzupełniająca: Asbridge T., Krucjaty - wojna o Ziemię Świętą, 2015. Runciman S., Dzieje wypraw krzyżowych, 1987. Tyerman Ch., God's War. New History of the Crusades, 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.