Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Edytorstwo źródeł historycznych

General data

Course ID: WNHS-HI-EZH
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Edytorstwo źródeł historycznych
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

history

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa znajomość nauk pomocniczych historii.

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania edycji źródłowych materiałów archiwalnych. W toku zajęć student zostanie przygotowany do wykonywania krytycznej analizy źródeł (zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej).

Full description: (in Polish)

W toku zajęć zostaną omówione zasady przygotowania edycji źródłowych materiałów archiwalnych. Wśród edycji źródłowych omawianych na zajęciach znajdą się edycje m.in. korespondencji, testamentów, katalogów ksiąg, inwentarzy gospodarczych, inwentarzy pałacowych, kronik, akta osobowych, instrukcji wychowawczych, dokumentów luźnych o różnej tematyce. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł (krytyka wewnętrzna i zewnętrzna) pod kątem zawartych w nich informacji, w celu przygotowania studenta do szczegółowego omówienia wybranego materiału źródłowego.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HI2_W04 Posiada na poziomie operacyjnym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii.

HI2_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy

HI2_U07 Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach

HI2_U08 osiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, tak w języku polskim, jak i obcym

HI2_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy

Przedmiotowe efekty uczenia się:

W1: student ma wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych

W2: student ma wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych

U1: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

U2: student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

K1: student ma świadomość i wykazuje odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

W1:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma ugruntowaną wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych. Potrafi omówić zasady przygotowania edycji źródłowych różnych źródeł historycznych oraz wskazać przykłady edycji źródłowych.

- na ocenę dobrą: student ma dobrą wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych. Potrafi omówić zasady przygotowania większości edycji źródłowych wybranych źródeł historycznych i wskazać kilka przykładów.

- na ocenę dostateczną: student wykazuje się podstawową wiedzą na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych. Potrafi omówić podstawowe zasady przygotowania edycji źródłowych wybranych źródeł historycznych i wskazać kilka przykładów edycji źródeł z pomocą wykładowcy.

W2:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych. Potrafi wskazywać publikacje i opracowania, które mogą być przydatne do ustalenia faktów lub wyjaśnienia pojęć występujących w tekście źródłowym.

na ocenę dobrą: student jest zorientowany w zakresie podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnych do przygotowania edycji źródeł historycznych. Potrafi wskazywać wybrane publikacje i opracowania, które mogą być przydatne do ustalenia faktów lub wyjaśnienia pojęć występujących w tekście źródłowym.

na ocenę dostateczną: student ma podstawową wiedzę z zakresu literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych. Potrafi z pomocą nauczyciela wskazywać kilka publikacje i opracowania, które mogą być przydatne do ustalenia faktów lub wyjaśnienia pojęć występujących w tekście źródłowym.

U1:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

- na ocenę dobrą: student potrafi w większości przypadków wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

- na ocenę dostateczną: student potrafi w niewielkim stopniu wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

U2:

- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

- na ocenę dobrą: student potrafi w większości przypadków wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

- na ocenę dostateczną: student potrafi wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać podstawową literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

K1:

- na ocenę bardzo dobrą: student ma świadomość i wykazuje odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat. Potrafi wymienić przykładowe działania popularyzujące źródła historyczne.

- na ocenę dobrą: student ma dobrą świadomość i wykazuje odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

- na ocenę dostateczną: student dostrzega wybrane aspekty odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Tomasz Makowski
Group instructors: Tomasz Makowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Katarzyna Paduch
Group instructors: Katarzyna Paduch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uzasadnienie punktów (3 ECTS):

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do pracy na zajęcia – edycja źródła – 15 godz.

3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego (test) -15 godz.

4. Przygotowanie edycji wybranego źródła – 25 godz.

5. Konsultacje - 5 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Katarzyna Paduch
Group instructors: Katarzyna Paduch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uzasadnienie punktów (3 ECTS):

1. Udział w zajęciach - 30 godz.

2. Przygotowanie do pracy na zajęcia – edycja źródła – 20 godz..

3. Przygotowanie edycji wybranego źródła – 30 godz.

4. Konsultacje - 5 godz.

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)