Europe in the Middle Ages
General data
Course ID: | WNHS-HI-HŚP. |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Europe in the Middle Ages |
Name in Polish: | Historia średniowieczna powszechna-ćwiczenia |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi nurtami historiografii w dziedzinie średniowiecza europejskiego, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta szeregu kompetencji: krytyki źródła historycznego, konstruowania wypowiedzi publicznej oraz tworzenia prezentacji multimedialnej, jak również pracy w grupie i umiejętności uczestniczenia w dyskusji. Przewidziane jest wykorzystywanie języka angielskiego. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia składają się z dwóch modułów. W czasie pierwszego modułu (6 pierwszych zajęć) studenci będą wspólnie czytać zadane przez prowadzącego lektury, którymi będą kluczowe prace światowej humanistyki. Pierwszy moduł opiera się na wspólnej lekturze tekstów: studenci dzielą się na grupy, prezentują wiedzę, a następnie krytycznie dyskutują o głównych problemach. W czasie modułu drugiego (obejmującego 8 zajęć) studenci dzielą się na grupy, aby przygotowywać prezentacje multimedialne na temat wybranych tekstów źródłowych. 3 referaty prezentowane są na każdych tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu w formule kręgu seminaryjnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Wprowadzenie do metodologii historii, Domańska, Pomorski, PWN 2022; Ernst Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007; Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986; Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011; Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003; M. T. Clanchy, From Memory to Written Record. England 1066-1307, Wiley-Blackwell 2013; Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015; Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013. Thomas W. Smith, Pope Honorius III and the Recovery of the Holy Land 1216-1227, Brepols 2017; Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012; Marian Małecki, Prawo karne krzyżowców. Kodeks karny z Nablusu 1120, Zabrze 2012; Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022; Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Kęty 2007; Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012; Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) HI1 _U02 Student potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. HI1 _U05 Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych. HI1 _U08 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się: - obecność oraz aktywność na zajęciach (dopuszczalne są 3 nieobecności) - przygotowanie do zajęć (realizacja prac domowych) - terminowe przygotowanie referatów z prezentacją multimedialną |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Hubert Beczek | |
Group instructors: | Hubert Beczek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Aktywność pracy studenta i nakład pracy studenta w godz. udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 30 czas na napisanie pracy zaliczeniowej 30 SUMA GODZIN 90 godz. LICZBA ECTS 90 godz./30=3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi społeczno-politycznych uwarunkowań Europy i innych kontynentów w średniowieczu oraz ich wpływu na kształtowanie ówczesnego oblicza świata. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Hubert Beczek | |
Group instructors: | Hubert Beczek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 50 godz. czas na napisanie pracy zaliczeniowej - 10 godz. SUMA GODZIN: 90 LICZBA ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Bartłomiej Dźwigała | |
Group instructors: | Bartłomiej Dźwigała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi nurtami historiografii w dziedzinie średniowiecza europejskiego, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta szeregu kompetencji: krytyki źródła historycznego, konstruowania wypowiedzi publicznej oraz tworzenia prezentacji multimedialnej, jak również pracy w grupie i umiejętności uczestniczenia w dyskusji. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia składają się z dwóch modułów. W czasie pierwszego modułu (6 pierwszych zajęć) studenci będą wspólnie czytać zadane przez prowadzącego lektury, którymi będą kluczowe prace światowej humanistyki. Pierwszy moduł opiera się na wspólnej lekturze tekstów: studenci dzielą się na grupy, prezentują wiedzę, a następnie krytycznie dyskutują o głównych problemach. W czasie modułu drugiego (obejmującego 8 zajęć) studenci dzielą się na grupy, aby przygotowywać prezentacje multimedialne na temat wybranych tekstów źródłowych. 3 referaty prezentowane są na każdych tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu w formule kręgu seminaryjnego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wprowadzenie do metodologii historii, Domańska, Pomorski, PWN 2022; Ernst Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007; Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986; Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011; Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003; M. T. Clanchy, From Memory to Written Record. England 1066-1307, Wiley-Blackwell 2013; Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015; Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013. Thomas W. Smith, Pope Honorius III and the Recovery of the Holy Land 1216-1227, Brepols 2017; Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012; Marian Małecki, Prawo karne krzyżowców. Kodeks karny z Nablusu 1120, Zabrze 2012; Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022; Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Kęty 2007; Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012; Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.