Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-HisFil
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych UKSW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1_W02

HI1_W07

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju.

Pełny opis:

Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej od starożytności po czasy współczesne przy akcencie na europejską tradycję filozoficzną. Poszczególne tematy dotyczą:

1-2: Czym jest filozofia? Działy filozofii.

3-4: Krótka historia filozofii przy wskazaniu na ogólne tendencje poszczególnych epok.

5-6: Najstarsze podania filozoficzne w filozofii greckiej i w okresie hellenistycznym.

7-8: Filozofia Platona i Arystotelesa - wielkie filozofie początku myśli humanistycznej.

9-10: Okres późnej starożytności i wczesne średniowiecze (Augustyn).

11-12: Dojrzałe średniowiecze: pomiędzy scholastyką a mistyką (Anzelm, Bonawentura, Tomasz z Akwinu).

13-14: Późne średniowiecze oraz okres renesansu jako przejście ku nowożytności. Problemy z określeniem nowożytności.

15-16: Nowożytność jako wiek rozumu (Kartezjusz).

17-18: Pomiędzy racjonalizmem a empiryzmem - o dwóch głównych nurtach filozofii nowożytnej.

19-20: Filozofia Kanta i przejście ku filozofii XIX wieku (Hegel).

21-23: Fenomenologia i dążenia naukowe filozofii.

24-26: Hermeneutyka i filozofia życia.

27-29: Postmodenizm i wybrane nurty filozofii najnowszej.

30: Po co filozofia dzisiaj?

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 1-3, dowolne wydanie.

2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 1-11, Warszawa 2006.

3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.

4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009.

5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997.

6. Coreth E., Schöndorf H., Filozofia XVII i XVIII wieku, Kęty 2005.

7. Coreth E., Ehlen P., Schmidt J., Filozofia XIX wieku, Kęty 2005.

8. Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004.

9. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.

10. Nowaczyk A., Filozofia analityczna, Warszawa 2008.

11. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.

12. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w filozofii

UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii ich źródeł

KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do współczesności podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do współczesności

ECTS:

Udział w wykładzie – 30 godzin

Lektura tekstów – 15 godzin

Przygotowanie do testu – 15 godzin

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS = 2

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy się zaliczeniem w formie pisemnej (test). Test obejmuje materiał prezentowany na wykładach.

na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii od starożytnej do współczesnej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w różnych okresach historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej

- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii od starożytnej do współczesnej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w wybranych okresach historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii od starożytnej do współczesnej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej ; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii od starożytnej do współczesnej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną

Przewiduje się następującą skalę ocen za test pisemny:

5,0 - 100 - 91% punktów

4,5 - 90 - 81% punktów

4,0 - 80 - 71% punktów

3,5 - 70 - 61% punktów

3,0 - 60 - 51% punktów

2,0 - 0 - 50 % punktów

Zajęcia są obowiązkowe, dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru.

Praktyki zawodowe:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Liczba ECTS: 2, w tym:

Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału

nauczyciela akademickiego

Liczba punktów ECTS: 1

Łączna liczba godzin: 31

- udział w wykładach: 30

- udział w konsultacjach: 1

Praca własna studenta

Liczba punktów ECTS: 1

Łączna liczba godzin: 30

- praca własna z literaturą: 15

- przygotowanie do egzaminu: 15

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Gutowski
Prowadzący grup: Bartłomiej Gutowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Liczba ECTS: 2, w tym:

Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału

nauczyciela akademickiego, liczba godzin: 30 (udział w wykładach)


Praca własna studenta

Liczba punktów ECTS: 1

Łączna liczba godzin - 30 w tym:

- praca własna z literaturą: 15

- przygotowanie do egzaminu: 15

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Płotka
Prowadzący grup: Witold Płotka
Strona przedmiotu: http://-
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:

Udział w wykładzie – 30 godzin

Lektura tekstów – 15 godzin

Przygotowanie do testu – 15 godzin

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS = 2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju.

Pełny opis:

Wykłady obejmują historię myśli filozoficznej od starożytności po czasy współczesne przy akcencie na europejską tradycję filozoficzną. Poszczególne tematy dotyczą:

1-2: Czym jest filozofia? Działy filozofii.

3-4: Krótka historia filozofii przy wskazaniu na ogólne tendencje poszczególnych epok.

5-6: Najstarsze podania filozoficzne w filozofii greckiej i w okresie hellenistycznym.

7-8: Filozofia Platona i Arystotelesa - wielkie filozofie początku myśli humanistycznej.

9-10: Okres późnej starożytności i wczesne średniowiecze (Augustyn).

11-12: Dojrzałe średniowiecze: pomiędzy scholastyką a mistyką (Anzelm, Bonawentura, Tomasz z Akwinu).

13-14: Późne średniowiecze oraz okres renesansu jako przejście ku nowożytności. Problemy z określeniem nowożytności.

15-16: Nowożytność jako wiek rozumu (Kartezjusz).

17-18: Pomiędzy racjonalizmem a empiryzmem - o dwóch głównych nurtach filozofii nowożytnej.

19-20: Filozofia Kanta i przejście ku filozofii XIX wieku (Hegel).

21-23: Fenomenologia i dążenia naukowe filozofii.

24-26: Hermeneutyka i filozofia życia.

27-29: Postmodenizm i wybrane nurty filozofii najnowszej.

30: Po co filozofia dzisiaj?

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 1-3, dowolne wydanie.

2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 1-11, Warszawa 2006.

3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.

4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009.

5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997.

6. Coreth E., Schöndorf H., Filozofia XVII i XVIII wieku, Kęty 2005.

7. Coreth E., Ehlen P., Schmidt J., Filozofia XIX wieku, Kęty 2005.

8. Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004.

9. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.

10. Nowaczyk A., Filozofia analityczna, Warszawa 2008.

11. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.

12. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/

Wymagania wstępne:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)