Latin neography
General data
Course ID: | WNHS-HI-NeoŁac |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Latin neography |
Name in Polish: | Neografia łacińska |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | history |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczony dwuletni lektorat z j. łacińskiego Zaliczony kurs z paleografii łacińskiej |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. Zajęcia w roku akademickim 2020/2021 odbywają się zdalnie przy użyciu platformy MS Teams |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Treści merytoryczne:1. Teoria paleograficzna 1.1. Uwagi wstępne 1.2. neografia– pojecie, podział, przedmiot i zakres 1.3. Guttenberg i jego wynalazek 1.4. Druk i drukarnie w Polsce 1.12. Antykwa 1.13. Szwabacha 2. Praktyka paleograficzna 1. Pismo humanistyczne 2-3 Listy Erazma z Rotterdamu 4. Fragment tekstu Pacta inter regiam 5. Fragment tekstu Herbarium 6. Albert Wielki- fragmenty 7-8. Fragmenty: Anna di Bretagna 9-11. Fragmenty: Wilanów 1-3 12. Listy 13-14. Circa instans Plateariusza |
Bibliography: |
(in Polish) Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) HI2_W04: Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka, pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii. HI2_W12: Student zna słowniki językowe stosowane w analizie tekstów źródłowych, Zna, w sposób pogłębiony, abrewiacje występujące w źródłach innych epok. W zakresie prowadzącym do specjalizacji zna zasady tworzenia narracji w tekstach naukowych o tematyce historycznej. HI2_U03: Student posiada pogłębione umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla historii i jej studiowanej specjalności, stosując oryginalne podejście, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno– kulturowym. HI2_K01: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ponadto student: 1. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii. 2. potrafi prawidłowo odczytać odręczne pismo łacińskie epoki nowożytnej, zna najczęściej występujące abrewiacje. 3. potrafi prawidłowo odczytać pierwsze starodruki łacińskie, zna rodzaje pisma drukowanego i potrafi je określić. Student otrzymuje 3 punkty ECTS: 1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt 2. Czytanie i przepisywanie tekstów w czasie zajęć = 1 pkt 3. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu neografii = 1 pkt Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Warunki dla osiągnięcia oceny: - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie podstawowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok. Student z trudnością odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student z trudnością odczytuje pierwsze starodruki zaledwie i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki. - ocena 4 (db): Student zna podstawowe abrewiacje występujące w źródłach innych epok. Student odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student odczytuje pierwsze starodruki i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki. - ocena 5 (bdb): Student zna najczęściej stosowane abrewiacje występujące w źródłach innych epok i potrafi je skwalifikować. Student prawidłowo odczytuje odręczne pismo z epoki humanistycznej i nowożytnej. Student prawidłowo odczytuje pierwsze starodruki i potrafi określić rodzaj zastosowanej czcionki. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Anna Głusiuk | |
Group instructors: | Anna Głusiuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Anna Głusiuk | |
Group instructors: | Anna Głusiuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, praca własna studenta- 30 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę- 30 godz. 90 godz.: 30 godz. -3 pkt ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji występujących w tekstach łacińskich. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Anna Głusiuk | |
Group instructors: | Anna Głusiuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, praca własna studenta- 30 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę- 30 godz. 90 godz.: 30 godz. -3 pkt ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowożytnym pismem łacińskim, wdrożenie go w umiejętność odczytywania tekstów źródłowych oraz zapoznanie go z najważniejszymi abrewiacjami. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć student zapoznaje się z nowożytnym pismem łacińskim. Zdobywa wiedzę na temat historii druku w Polsce i w Europie. Nabywa umiejętności w odczytywaniu nowożytnego pisma ręcznego i drukowanego. Ponadto zapoznaje się z konkretnymi przykładami abrewiacji występujących w tekstach łacińskich. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 2009. Górski K., Neografia gotycka. Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Warszawa 1978 Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. Szymański J., Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 (lub inne wydania) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.