Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactic preparation for teaching a second subject - Social Studies

General data

Course ID: WNHS-HI-PDWos
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Didactic preparation for teaching a second subject - Social Studies
Name in Polish: Przygotowanie dydaktyczne do naucznia drugiego przedmiotu - Wiedza o społeczeństwie
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Moduły do wyboru dla 1 roku 2 stopnia- historia
(in Polish) Moduły do wyboru dla 2 roku 1 stopnia -historia
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

history

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student:

- posiada podstawowe informacje na temat funkcjonowania systemu oświatowego w Polsce na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym;

- posiada podstawową wiedzę historyczną i potrafi dokonywać jej reprodukcji w dowolnym momencie.

Short description: (in Polish)

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z przyjętym ramowym planem nauczania dydaktyki wiedzy o społeczeństwie. Mają one przybliżyć studentowi umiejętność pracy z uczniami w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (m.in. dobór treści i metod nauczania). Podczas zajęć student nabywa wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie dydaktyki i metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z przyjętym ramowym planem nauczania dydaktyki WOS-u. Ich celem ma być m.in.:

- zapoznanie studenta ze specyfiką nauczania WOS-u w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;

- zapoznanie z metodami i formami pracy z uczniami na lekcjach WOS-u wraz z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych;

- zapoznanie studenta z ogólnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi pracy nauczyciela w szkole (w tym przepisami dotyczącymi przeprowadzania egzaminów państwowych);

- zapoznanie studenta z funkcjami oceny, a także rodzajami i metodami oceniania pracy uczniów (np. ocenianie holistyczne);

- zapoznanie studenta z treściami nauczania WOS-u na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z uwzględnieniem typów szkół;

- nabycie i doskonalenie umiejętności pracy z uczniami w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (poprzez m.in. dobór treści i metod nauczania, w tym aktywizujących);

- nabycie i doskonalenie umiejętności wykorzystania metod technologii informatycznych w pracy z uczniami;

- nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia materiałów, zadań i innych pomocy naukowych dla uczniów;

- nabycie umiejętności przygotowywania wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w zakresie społecznym (także zapoznanie z przepisami BHP podczas wycieczki);

- nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia scenariusza lekcji, cyklu lekcji, rozkładu materiału oraz sposobów konstruowania prac sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia;

- doskonalenie umiejętności przeprowadzania diagnozy przygotowania ucznia (wstępnej oraz w trakcie nauczania);

- doskonalenie kompetencji nauczyciela jako wychowawcy, przewodniczącego zespołu przedmiotowego itp.;

- doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie własnego rozwoju zawodowego oraz potrzeby współpracy nauczyciel-uczeń i nauczyciel-rodzic/opiekun.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

1. J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011.

2. D. Ura, M. Gensler, Wybrane problemy z metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie, Warszawa 1996.

3. Podstawa programowa WOS w szkole podstawowej i w szkole ponadpodstawowej.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

a) w zakresie wiedzy:

- wyjaśnia cele edukacji społecznej;

- wykazuje różnice w pracy nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej z uwzględnieniem wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami;

- omawia najważniejsze przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela WOS-u w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;

- opisuje funkcje oceny, rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne)

- wymienia treści nauczania WOS-u na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;

b) w zakresie umiejętności:

- dobiera, porządkuje i proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami (także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych);

- organizuje, konstruuje i porządkuje własny warsztat nauczyciela;

- wykorzystuje w praktyce szkolnej zagadnienia i pojęcia związane z czasem i periodyzacją dziejów oraz przestrzenią społeczną;

- planuje i organizuje wycieczki szkolne, klasowe lub tematyczne;

c) w zakresie kompetencji społecznych:

- ma ukształtowany obraz swego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;

- wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela jako wychowawcy i zespole przedmiotowym;

- dąży do własnego rozwoju zawodowego;

- chętnie podejmuje się współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty w zakresie wiedzy:

a) na ocenę bardzo dobrą student:

- precyzyjnie wyjaśnia cele edukacji społecznej;

- samodzielnie wykazuje różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami;

- samodzielnie omawia przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela WOS-u w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;

- samodzielnie definiuje pojęcie oceny, opisując jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);

- precyzyjnie wymienia treści nauczania WOS-u na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).

b) na ocenę dobrą student:

- krótko wyjaśnia cele edukacji WOS-u;

- wykazuje najważniejsze różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami;

- omawia większość kluczowych przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela WOS-u w szkole, a także przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów państwowych;

- krótko definiuje pojęcie oceny, wymieniając jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);

- wymienia większość treści nauczania WOS-u na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).

c) na ocenę dostateczną student:

- wymienia najważniejsze cele edukacji społecznej;

- wykazuje podstawowe różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając przykłady wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami;

- omawia podstawowe przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela WOS-u w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;

- objaśnia pojęcie oceny, wymieniając jej podstawowe funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);

- wymienia najważniejsze treści nauczania WOS-u na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).

Efekty w zakresie umiejętności:

a) na ocenę bardzo dobrą student:

- samodzielnie proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;

- odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z czasem i przestrzenią historyczną;

- samodzielnie proponuje i planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.

b) na ocenę dobrą student:

- z pomocą nauczyciela proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;

- częściowo odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z czasem i przestrzenią społeczną;

- proponuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.

c) na ocenę dostateczną student:

- tylko porządkuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;

- częściowo odpowiednio wykorzystuje wybrane zagadnienia i najważniejsze pojęcia związane z czasem i przestrzenią społeczną;

- według podanego schematu z pomocą nauczyciela planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.

Efekty w zakresie kompetencji społecznych:

a) na ocenę bardzo dobrą student:

- posiada w pełni ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;

- bardzo aktywnie wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym;

- posiada uporządkowany plan rozwoju ścieżki zawodowej i bardzo chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela;

- samodzielnie proponuje własne działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.

b) na ocenę dobrą student:

- posiada częściowo ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;

- aktywnie wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym;

- posiada częściowo uporządkowany plan rozwoju ścieżki zawodowej i chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela;

- z pomocą nauczyciela proponuje własne działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.

c) na ocenę dostateczną student:

- posiada dostatecznie ukształtowany obraz swojego ucznia jako absolwenta określonego etapu kształcenia wraz z jego wiedzą, umiejętnościami i postawami społecznymi;

- w stopniu podstawowym wykazuje kreatywność w pracy nauczyciela, w tym także wychowawcy i nauczyciela w zespole przedmiotowym;

- posiada dostatecznie uporządkowane etapy rozwoju ścieżki zawodowej i chętnie dąży do rozwoju swojej kariery nauczyciela;

- na podstawie literatury podaje przykłady własnych działania w celu współpracy w gronie pedagogicznym, z rodzicami oraz uczniami.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Marek Smoła
Group instructors: Marek Smoła
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) - praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia,

konsultacje, zaliczenie zajęć)

- praca własna (czas studenta poświęcony na przygotowanie do

zajęć, czytanie literatury, wykonanie takich zadań jak pisemne

prace zaliczeniowe, samokształcenie,

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Realizacja przedmiotu pozwala studentowi zdobyć wiedzę teoretyczną i rozwinąć praktyczne umiejętności w zakresie edukacji obywatelskiej.

Student zapozna się z podręcznikami edukacji obywatelskiej, środkami dydaktycznymi, metodami pracy podczas lekcji edukacji obywatelskiej.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Marek Smoła
Group instructors: Marek Smoła
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Adam Cisek
Group instructors: Adam Cisek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 ECTS:

- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)

Indywidualne konsultacje studenta


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Adam Cisek
Group instructors: Adam Cisek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1 ECTS:


- obecność na zajęciach, aktywność studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 godz.)


- indywidualne konsultacje studenta

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)