Wojskowość europejska-od armii rewolucyjnej do armii zawodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-WEARAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wojskowość europejska-od armii rewolucyjnej do armii zawodowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI2_W03 HI2_W04 HI2_W06 |
Wymagania wstępne: | Studenci 2 roku II stopnia historii |
Skrócony opis: |
Wykład omawia miejsce, rolę znaczenie sił zbrojnych od 2 połowy XVIII W. DO do wojny na Ukrainie, ukazuje wpływ armii na społeczeństwo i państwo w różnych systemach politycznych, znaczenie sił zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych i nacjonalistycznych, analizuje przyczyny powstania w XIX w. wielkich armii z poboru powszechnego i stopniowe przechodzenie do armii zawodowej w XX wieku. Odrębne miejsce znajdzie ewolucja sztuki wojennej. |
Pełny opis: |
Wykład ma przybliżyć studentowi - w szerokim zakresie - ewolucję roli sił zbrojnych w państwie od schyłku XVIII wieku do współczesności. Omawiane będzie ekonomiczne znaczenie sił zbrojnych (przemysł zbrojeniowy, wpływ sektora wojskowego na rozwój gospodarczy państwa), wpływ sił zbrojnych na społeczeństwo zwłaszcza w epoce budzenia się nacjonalizmów i walki o źródła surowców (kształtowanie modelu żołnierza, metody wpływania na nastroje społeczeństw, wychowanie młodego pokolenia.) Zarysowana będzie budowa etosu służby wojskowej na przykładzie wybranych krajów. Przedstawiona zostanie rola wyścigu zbrojeń i wojen jako stymulatora przyspieszającego postęp techniczny i upowszechnianie nawyków do korzystania ze zdobyczy techniki w społeczeństwie, funkcjonowanie sił zbrojnych w krajach totalitarnych i demokratycznych, proces przejmowania kontroli nad wojskiem przez polityków w krajach demokratycznych, rosnący wpływ opinii publicznej na podejmowane decyzje dot. kierunków rozwoju i wykorzystania sił zbrojnych. Ponadto przybliżona zostanie ewolucja sztuki wojennej od wojny siedmioletniej (1756-1763) do wojny na Ukrainie (2022- ) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W03 Student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę w zakresie historii wojskowości. W04 Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka wojskowości oraz wiedzę z zakresu metodologii historii wojskowości WO6 Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów oraz zjawisk w obszarze historii wojskowości: funkcjonowania sił zbrojnych w powiązaniu z rozwojem cywilizacyjnym społeczeństw oraz w zakresie ewolucji sztuki wojennej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 3 student dysponuje w podstawowym zakresie wiedzą na temat -znaczenia wojny siedmioletniej w historii wojskowości (globalny charakter konfliktu, organizacja armii Fryderyka Wielkiego oraz jego sztuka wojenna, osiągnięcie dzięki flocie morskiej mocarstwowej pozycji Wielkiej Brytanii) -organizacji armii Rewolucji Atlantyckiej, ich specyfice, źródłach sukcesów, sensie rewolucyjnych zmian w sztuce wojennej (Rewolucje Amerykańska i Francuska, latynoamerykańskie wojny o niepodległość) -organizacji i specyfice Wielkiej Armii Napoleona oraz zasadach i sensie przełomu związanych z napoleońską sztuką wojenną - armii europejskich w okresie oddziaływania napoleońskiego dziedzictwa sztuki wojennej, wprowadzenia powszechnego poboru do wojska oraz technologicznych przemian w wyposażeniu (1815-1914) -amerykańskiego spojrzenia na funkcjonowanie sił zbrojnych oraz prowadzenie wojen (USA od uzyskania niepodległości do wojny secesyjnej, Latynoameryka na przykładzie wojny paragwajskiej) -sposobów prowadzenia przez mocarstwa wojen w koloniach, wyróżników nieregularnych sił zbrojnych, partyzanckiej sztuki wojennej oraz metod jej przeciwdziałania (wybrane przykłady np. wojna burska, powstanie styczniowe) -przełomowego znaczenia I wojny światowej (charakterystyka armii głównych antagonistów, doktryny wojenne, rewolucyjne zmiany w wyposażeniu, totalny charakter konfliktu, zasadnicze problemy sztuki wojennej -strategia, sztuka operacyjna, taktyka) -roli dwudziestolecia międzywojennego 1918-1939 (wizje przyszłej wojny globalnej, dominujące doktryny, konflikty zbrojne jako źródło inspiracji -wojna polsko-bolszewicka, wojna domowa w Hiszpanii) - wieloaspektowego znaczenia II wojny światowej (praktyczne zastosowanie doktryn wojennych, sens totalnego charakteru konfliktu, charakterystyka armii głównych antagonistów) -militarnej strony "Zimnej Wojny" 1945-1990 (doktryny, wyścig zbrojeń, proxy wars i ich specyfika) -wojskowości współczesnej po 1990 r. (nowoczesne oblicza zmagań zbrojnych od wojny w Zatoce do wojny na Ukrainie) na ocenę 4 student dobrze orientuje się w w/w problematyce na ocenę 5 student posiada wszechstronną wiedzę w w/w problematyce |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Odziemkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Odziemkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład omawia miejsce, rolę znaczenie sił zbrojnych w państwach Europy od czasów Wielkiej Rewolucji do I Wojny w Zatoce. ukazuje wpływ armii na społeczeństwo i państwo w różnych systemach politycznych, znaczenie sił zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych i nacjonalistycznych, analizuje przyczyny powstania w XIX w. wielkich armii z poboru powszechnego i stopniowe przechodzenie do armii zawodowej w XX wieku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Odziemkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Odziemkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarys dziejów wojskowości powszechnej, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej od połowy XVIII w. do współczesności |
|
Pełny opis: |
Poszerzona wersja wykładu - rozbudowa narracji z wojskowości europejskiej do światowej (z uwypukleniem szczególnego znaczenia Europy i Zachodu), oraz rozwinięcie zakresu chronologicznego (1792-1991 -> 1756/1776-2023) . Oprócz analizy czynnika ludzkiego (charakterystyka sił zbrojnych i ich relacji ze społeczeństwem) omówiona będzie kwestia globalizacji konfliktów zbrojnych oraz wynikającego z przemian cywilizacyjnych rozwoju technologicznego, a następnie totalizacji wojen. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. SUMA GODZIN 50=ECTS 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarys dziejów wojskowości powszechnej, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej od połowy XVIII w. do współczesności |
|
Pełny opis: |
Poszerzona wersja wykładu - rozbudowa narracji z wojskowości europejskiej do światowej (z uwypukleniem szczególnego znaczenia Europy i Zachodu), oraz rozwinięcie zakresu chronologicznego (1792-1991 -> 1756/1776-2023) . Oprócz analizy czynnika ludzkiego (charakterystyka sił zbrojnych i ich relacji ze społeczeństwem) omówiona będzie kwestia globalizacji konfliktów zbrojnych oraz wynikającego z przemian cywilizacyjnych rozwoju technologicznego, a następnie totalizacji wojen. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.