Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

European military - from revolutionary army into a professional army

General data

Course ID: WNHS-HI-WEARAZ
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: European military - from revolutionary army into a professional army
Name in Polish: Wojskowość europejska-od armii rewolucyjnej do armii zawodowej
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Studenci 2 roku II stopnia historii

Short description: (in Polish)

wykład omawia miejsce, rolę znaczenie sił zbrojnych w państwach Europy od czasów Wielkiej Rewolucji do I Wojny w Zatoce. ukazuje wpływ armii na społeczeństwo i państwo w różnych systemach politycznych, znaczenie sił zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych i nacjonalistycznych, analizuje przyczyny powstania w XIX w. wielkich armii z poboru powszechnego i stopniowe przechodzenie do armii zawodowej w XX wieku

Full description: (in Polish)

Wykład ma przybliżyć studentowi - w szerokim zakresie - ewolucję znaczenia sił zbrojnych w państwie od schyłku XVIII wieku do 1991 r.; cezurą graniczna jest Wojna w Zatoce, która nadała kierunek głębokim zmianom w siłach zbrojnych panstw rozwiniętych na poczatku XXI wieku. Równolegle omawiana bedzie rola gospodarcza sil zbrojnych (przmysł zbrojeniowy, wpływ sektora wojskowego na kierunek rozwoju gospodarczego państwa), wpływ sił zbrojnych na społeczeństwo zwłaszcza w epoce budzenia sie nacjonalizmów i walki o źródła surowców (kształtowanie pożądanyego modelu żolnierza, metody wplywania na anstroje spoleczeństw, wychowanie młodego pokolenia)

Zarysowana będzie budowa etosu służby wojskowej na przykladzie wybranych krajów

Przedstawiona zostanie rola wyścigu zbrojeń i wojen jako stymulatora przyspiedzającego postęp techniczny i upowszechnianie nawyków do korzystania ze zdobyczy techniki w szerokich kręgach społeczeństwa, funkcjonowanie sił zbrojnych w krajach totalitarnych i demokratycznych, proces prejmowania kontroli nad wojskiem przez polityków w krajach demokratycznych, rosnący wpływ opinii publicznej na podejmowane przez polityków decyzje w sprawach kierunków rozwoju i wykorzystania sił zbrojnych

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HI2_W03 student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji szczególnie w zakresie historii i historii wojskowości. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w działalności kulturalnej i medialnej

HI2_W04 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka i historyka wojskowości oraz pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii

HI2_W06 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o organizacji armii Wielkiej Rewolucji i przyczynach jej zwycięstw w walce z armiami zawodowymi mocarstw Europy

na ocene 3 studnet posiada przeciętna wiedze na ten temat

na ocenę 4 student dobrze orientuuje sie w organizacji armii Wielkiej Rewolucji i źródłach jej zxwycięstw

na ocenę 5 student dysponuje szeroka wiedzą o armii Wielkiej Rewolucji, jej specyfice i przycyznach sukcesów

na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o organizacji Wielkiej Armiii Napoleona i źródłach jej zwycięstw

na ocene 3 studnet posiada przeciętna wiedze na ten temat

na ocenę 4 student dobrze orientuuje sie w organizacji Wielkiej Armii źródłach jej zxwycięstw

na ocenę 5 student dysponuje szeroka wiedzą o armii Wielkiej Armii i źródłach jej sukcesów

na ocene 2 student nie potrafi przedstawic przyczyn przechodzenia na armię z poboru powszechnego w Europie w I połowie XIX wieku i opisać cech armii z poboru

na ocene 3 posiada dostatecza wiedzę na ten temat

na ocene 4 portrafi prawidłowo wskazać dlaczego zwyciężyła koncepcja armii z poboru powszechnego o omówic cechy charakterystyczne tej armii

na ocene 5 student wskazuje na źródła zwycięstwa konceopcji armii opartej na poborze powszechnym na przyjkładze wybranych krajów, potrafi je scharakteryzować, przedstawić metody budowy etosu służby wojskowej

na ocene 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu wyścigu zbrojeń podczas I wojny św., nowych broniach i technologiach, wplywie wojny na społeczeństwa i otwarcie drogi nowym systemom politycznym

na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedzaąna ten temat

na ocene 4 student jest dobrze zorientowany w znaczeniu gospodarczym, politycznym wojny światowej, jej wpływie na społeczeństwa państw Europy i USA, na mimliony żołnierzy uczestniczacych w walkach, na przyspieszenie postepu technicznego

na ocene 5 student prezentuje bardzo dobrtą wiedzę na ten temat, potrafi wskazać długofalowe skutki wojny, jej wpływ na metody wychowania i wyszkolenia żołnierza, przygotowania gospodarki do nowych konfliktów zbrojnych

na ocene 2 student nie posiada wiedzy na temat wyścigu technologii podczas II wojny św., wykorzystania ideologii do indoktrynacji żołnirza w państwach totalitarnych, nowych metodach szkolenia i wymogach stawianych żołnierzowi.

na ocene 3 student dysponuje tą wiedzą na poziomie podstawowym

na ocene 4 student dobrze orientuje się w wymienionych wyżej zagadnieniach

na ocene 5 student przezntuje szeroka wiedze na ten temat, potrafi wskazać podobieństwa i różnice w prygotowaniu żołnierza, stawianych mu wymaganiach, wplywie II wojny św. na społeczeństwo na przykładzie wybranych krajów

na ocene 2 student nie ma wiedzy o procesie przechodzenia od armii z poboru powszechnego do armii zawodowej po II wojnie św.

na ocene 3 student posiada tę wiedzę na poziomie podstwaowym

na ocene 4 student potrafi wskazać które konflikty zbrojne przyspieszyły proces przechodzenia do armii zawodowej oraz nowe wymogi jakie uzawodowienie sil zbrojnych postawiło przed żołnierzem

na ocene 5 student bardzo dobrze orientuje się w temacie, swoje wnioski potrafi zilustrować przykładami zmian wprowadzanych w siłach zbrojnych poszczególnych państw, wskazuje cechy odróżniające żołnierza armii zawodowej od żołnierza armii z poboru powszechnego

na ocene 2 student nie posiada wiedzy o wplywie społeczeństwa na kształtoqwanie i użycie sil zbrojncyh w państwach totalitarnych i demokratycznych

na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedza na ten temat

na ocene 4 student potrafi przedtawić wpływ opinii publicznej na kształtowani i wykorzystanie sił zbroijnych na przykladfzie pozczególnych państwwy

na ocene 5 student posiada szeroka wiedze na ten temat, potrafi wskazać wpływ opinii publicznej podczas konfliktów zbrojnych na decyzje podejmowane przez rządy i dowództwa sil zbrojnych podczas poszczególnych konfliktów zbrojnych

na ocene 2 student nie potrafi przedstawić ewolucji poglądów na cechy osobowe i powinności żołnierza na przestrzeni XIX-XX w.

na ocene 3 student posiada podstawową widzę na ren temat

na ocene 4 student potrafi opisać tworzenie etosu służby wojskowej na przykładzie wybranych krajów, jego wpływ na wychowanie młodzieży i kształtowanie pożądanej sylwteki żołnierza

na ocene 5 studnet bardzo dobrze orientuje sie w tematyce, porafi powiązać ja z wydarzeniami politycznymi, wojennymi, przedstawić wpływ ideologii na kształtowanie sylwetki żołnierza i powinności służby wojskowej

n

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Janusz Odziemkowski
Group instructors: Janusz Odziemkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład omawia miejsce, rolę znaczenie sił zbrojnych w państwach Europy od czasów Wielkiej Rewolucji do I Wojny w Zatoce. ukazuje wpływ armii na społeczeństwo i państwo w różnych systemach politycznych, znaczenie sił zbrojnych jako stymulatora postępu technicznego, ich rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych i nacjonalistycznych, analizuje przyczyny powstania w XIX w. wielkich armii z poboru powszechnego i stopniowe przechodzenie do armii zawodowej w XX wieku

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Janusz Odziemkowski
Group instructors: Janusz Odziemkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Adam Buława
Group instructors: Adam Buława
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zarys dziejów wojskowości powszechnej, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej od połowy XVIII w. do współczesności

Full description: (in Polish)

Poszerzona wersja wykładu - rozbudowa narracji z wojskowości europejskiej do światowej (z uwypukleniem szczególnego znaczenia Europy i Zachodu), oraz rozwinięcie zakresu chronologicznego (1792-1991 -> 1756/1776-2023) . Oprócz analizy czynnika ludzkiego (charakterystyka sił zbrojnych i ich relacji ze społeczeństwem) omówiona będzie kwestia globalizacji konfliktów zbrojnych oraz wynikającego z przemian cywilizacyjnych rozwoju technologicznego, a następnie totalizacji wojen.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)