Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

source studies and recent historiography

General data

Course ID: WNHS-HI-WMJO
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: source studies and recent historiography
Name in Polish: Źródłoznawstwo i historiografia najnowsza
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami źródeł proweniencji wojskowej w wybranych archiwach polskich i obcych oraz możliwościami wykorzystania ich w badaniach nad historią społeczeństwa, gospodarką, przemianami kulturowymi, historią Kościoła, historią techniki

Full description: (in Polish)

Studenci II stopnia otrzymają pogłębioną wiedzę o przyczynach szerokości zainteresowań władz wojskowych rozmaitymi aspektami życia państwa i społeczeństwa w XIX i XX wieku. zostaną zapoznaniu z rodzajami i typami źródeł wytworzonych przez dowództwa, urzędy i instytucje wojskowe zawierającymi dane o funkcjonowaniu państwa, gospodarki, nastrojach społecznych, demografii , a także o propozycjach sił zbrojnych dotyczących kierunku rozwoju gospodarki, komunikacji, wpływu na kształcenie młodzieży, przeobrażenia społeczne, kulturowe, regulację spraw wyznaniowych, spraw mniejszości narodowych.

Poznają podstawy warsztatu historyka wojskowości, umożliwiające wykorzystanie źródeł proweniencji wojskowej do badania szerokiego wachlarza tematów wykraczających poza historię wojskowości. Otrzymają również wiedzę na temat miejsc przechowywania archiwaliów wojskowych, ich stanu zachowania i zawartości tematycznej, wraz z charakterystyką wybranych zespołów - wybór zespołów może być dostosowany do zainteresowań zgłaszanych przez studentów w trakcie zajęć, jak również do tematów przygotowywanych prac magisterskich.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

HI2_W03 student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej

HI2_W07 - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplina naukowych

HI2_W08 - ma podstawową widzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii

ponadto w zakresie wiedzy student wie:

1. Jakie zasoby źródeł proweniencji wojskowej może znaleźć w archiwach polskich oraz w archiwach polskich powstałych na uchodźstwie po 1945 r.

2. jaki był zakres zainteresowania władz wojskowych elementami życia gospodarczego, społecznego, religijnego

3. Jakie źródła proweniencji wojskowej i w jakim zakresie można wykorzystać do badań nad społeczeństwem, przemianami społecznymi, gospodarką, historią Kościoła

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wiedza

na ocenę 5 student ma uporządkowaną wiedzę o relacjach sił zbrojnych z administracją cywilną państwa i społeczeństwa

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy

na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym

na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat

a ocenę 5 student posiada podstawową wiedzę o warsztacie historyka wojskowości pozwalającą na ocenę wiarygodności i wartości poznawczej źródeł proweniencji wojskowej i na wykorzystanie tych źródeł w pracy badawczej

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy

na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym

na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat

a ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na rozróżnianie typów i rodzajów dokumentu wojskowego, na prowadzenie kwerendy w archiwach wojskowych w Polsce i wybranych archiwach, które posiadają w zbiorach obszerne zasoby archiwaliów wojskowych

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy

na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym

na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat

a ocenę 5 student posiada podstawową wiedzę na temat metod wykorzystywania źródeł wytworzonych przez siły zbrojne w pracy badawczej historyka i najważniejszych osiągnięciach w zakresie wykorzystania tych źródeł w badaniach nad historią gospodarczą, polityczną, historią Kościoła, społeczeństwem, zmianami kulturowymi i obyczajowymi

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy

na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym

na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat

umiejętności

na ocenę 5 student posiada podstawowe umiejętności w zakresie konsultacji i dyskusji naukowej z ekspertami zajmującymi się historią wojskowości

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach

na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności

na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności

na ocenę 5 student nabył umiejętności krytycznej analizy źródeł proweniencji wojskowej oraz wykorzystania ich w pracy badawczej

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach

na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności

na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności

na ocenę 5 student posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania literatury polsko i obcojęzycznej z historii wojskowości

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach

na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności

na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym

na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym

na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności

Kompetencje społeczne

na ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na zrozumienie znaczenia i doskonalenia wspólnoty kulturowej

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy

na ocenę 4 student posiada tę wiedzę na poziomie dobrym

na ocenę 3,5 student posiada tę wiedzę na poziomie zadowalającym

na ocenę 3 student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym

na ocenę 2 student nie posiada tej wiedze w dostatecznym zakresie

na ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na zrozumienie konieczności postępu społecznego i kulturowego w społeczeństwie opartym na wiedzy

na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy

na ocenę 4 student posiada tę wiedzę na poziomie dobrym

na ocenę 3,5 student posiada tę wiedzę na poziomie zadowalającym

na ocenę 3 student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym

na ocenę 2 student nie posiada tej wiedze w dostatecznym zakresie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)