source studies and recent historiography
General data
Course ID: | WNHS-HI-WMJO |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | source studies and recent historiography |
Name in Polish: | Źródłoznawstwo i historiografia najnowsza |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami źródeł proweniencji wojskowej w wybranych archiwach polskich i obcych oraz możliwościami wykorzystania ich w badaniach nad historią społeczeństwa, gospodarką, przemianami kulturowymi, historią Kościoła, historią techniki |
Full description: |
(in Polish) Studenci II stopnia otrzymają pogłębioną wiedzę o przyczynach szerokości zainteresowań władz wojskowych rozmaitymi aspektami życia państwa i społeczeństwa w XIX i XX wieku. zostaną zapoznaniu z rodzajami i typami źródeł wytworzonych przez dowództwa, urzędy i instytucje wojskowe zawierającymi dane o funkcjonowaniu państwa, gospodarki, nastrojach społecznych, demografii , a także o propozycjach sił zbrojnych dotyczących kierunku rozwoju gospodarki, komunikacji, wpływu na kształcenie młodzieży, przeobrażenia społeczne, kulturowe, regulację spraw wyznaniowych, spraw mniejszości narodowych. Poznają podstawy warsztatu historyka wojskowości, umożliwiające wykorzystanie źródeł proweniencji wojskowej do badania szerokiego wachlarza tematów wykraczających poza historię wojskowości. Otrzymają również wiedzę na temat miejsc przechowywania archiwaliów wojskowych, ich stanu zachowania i zawartości tematycznej, wraz z charakterystyką wybranych zespołów - wybór zespołów może być dostosowany do zainteresowań zgłaszanych przez studentów w trakcie zajęć, jak również do tematów przygotowywanych prac magisterskich. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) HI2_W03 student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej HI2_W07 - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma pogłębioną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplina naukowych HI2_W08 - ma podstawową widzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii ponadto w zakresie wiedzy student wie: 1. Jakie zasoby źródeł proweniencji wojskowej może znaleźć w archiwach polskich oraz w archiwach polskich powstałych na uchodźstwie po 1945 r. 2. jaki był zakres zainteresowania władz wojskowych elementami życia gospodarczego, społecznego, religijnego 3. Jakie źródła proweniencji wojskowej i w jakim zakresie można wykorzystać do badań nad społeczeństwem, przemianami społecznymi, gospodarką, historią Kościoła |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wiedza na ocenę 5 student ma uporządkowaną wiedzę o relacjach sił zbrojnych z administracją cywilną państwa i społeczeństwa na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat a ocenę 5 student posiada podstawową wiedzę o warsztacie historyka wojskowości pozwalającą na ocenę wiarygodności i wartości poznawczej źródeł proweniencji wojskowej i na wykorzystanie tych źródeł w pracy badawczej na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat a ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na rozróżnianie typów i rodzajów dokumentu wojskowego, na prowadzenie kwerendy w archiwach wojskowych w Polsce i wybranych archiwach, które posiadają w zbiorach obszerne zasoby archiwaliów wojskowych na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat a ocenę 5 student posiada podstawową wiedzę na temat metod wykorzystywania źródeł wytworzonych przez siły zbrojne w pracy badawczej historyka i najważniejszych osiągnięciach w zakresie wykorzystania tych źródeł w badaniach nad historią gospodarczą, polityczną, historią Kościoła, społeczeństwem, zmianami kulturowymi i obyczajowymi na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy na ocenę 4 student posiada tę wiedzę w stopniu dobrym na ocenię 3,5 student dysponuje tą wiedzą w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student dysponuje tą wiedzą w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie posiada dostatecznej wiedzy na ten temat umiejętności na ocenę 5 student posiada podstawowe umiejętności w zakresie konsultacji i dyskusji naukowej z ekspertami zajmującymi się historią wojskowości na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności na ocenę 5 student nabył umiejętności krytycznej analizy źródeł proweniencji wojskowej oraz wykorzystania ich w pracy badawczej na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności na ocenę 5 student posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania literatury polsko i obcojęzycznej z historii wojskowości na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tych umiejętnościach na ocenę 4 student dobrze opanował te umiejętności na ocenę 3,5 student posiadł te umiejętności w stopniu zadowalającym na ocenę 3 student posiadł te umiejętności w stopniu dostatecznym na ocenę 2 student nie opanował tych umiejętności Kompetencje społeczne na ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na zrozumienie znaczenia i doskonalenia wspólnoty kulturowej na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy na ocenę 4 student posiada tę wiedzę na poziomie dobrym na ocenę 3,5 student posiada tę wiedzę na poziomie zadowalającym na ocenę 3 student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 student nie posiada tej wiedze w dostatecznym zakresie na ocenę 5 student posiada wiedzę pozwalającą na zrozumienie konieczności postępu społecznego i kulturowego w społeczeństwie opartym na wiedzy na ocenę 4,5 student wykazuje niewielkie braki w tej wiedzy na ocenę 4 student posiada tę wiedzę na poziomie dobrym na ocenę 3,5 student posiada tę wiedzę na poziomie zadowalającym na ocenę 3 student posiada tę wiedzę na poziomie dostatecznym na ocenę 2 student nie posiada tej wiedze w dostatecznym zakresie |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.