(in Polish) Historia starożytna powszechna (Grecja) - wykład
General data
Course ID: | WNHS-HI-WSPG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia starożytna powszechna (Grecja) - wykład |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu historii na poziomie licealnym. |
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.; dzieje Grecji hellenistycznej wchodzą już do osobnego wykładu: "Starożytny Bliski Wschód"). Dotyczy dziejów politycznych, ale także społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. Wykład jest skoordynowany z osobnymi Ćwiczeniami z tego przedmiotu, które są poświęcone wspólnej krytycznej lekturze wybranych tekstów źródłowych dotyczących historii Grecji starożytnej. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia 1. Wprowadzenie. Geografia świata greckiego. 2. Cywilizacja minojska. 2. Cywilizacja mykeńska. Język grecki. 3. Grecja archaiczna. 4. Powstanie i rozwój polis. 4. Religia grecka. 5. Kultura grecka. 6. Źródła do historii Grecji. Omówienie największych historyków. 7. Wielka kolonizacja. 8. Ateny w czasach archaicznych. 9. Zjawisko tyranii w Grecji. 10. Sparta. 11. Ateny w epoce klasycznej. Demokracja ateńska. 12. Wojny perskie (2 wykłady). 13. Wojna peloponeska (2 wykłady). |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki obowiązkowe: Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999 Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wybrana literatura pomocnicza: Kulesza R., Wojna peloponeska, Warszawa 2006. Kulesza R., Maraton, Warszawa 2005. Martin Th. R., Starożytna Grecja od czasów prehistorycznych do okresu hellenistycznego, Warszawa 1998 Lengauer W., Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999. Vernant J.-P., Człowiek Grecji, Warszawa 2000. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Wunderlich H. G., Tajemnica Krety, Dokąd byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury europejskiej, Kraków 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 25 godz. – przygotowanie do kolokwium, osobiste lektury 60 godz. – razem 2 punkty ECTS Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu faktografię starożytnej historii Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych (do Aleksandra Wielkiego). - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Grecji - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Grecji - ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Grecji - ocena 5 (bdb): Student zna bardzo odbrze najważniejszą faktografię historii Rzymu i potrafi wskazać zależności między wydarzaniami. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków Na zakończenie zajęć jest przewidziany egzamin pisemny. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Dźwigała | |
Group instructors: | Katarzyna Dźwigała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Full description: |
(in Polish) Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Bibliography: |
(in Polish) Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Dźwigała | |
Group instructors: | Katarzyna Dźwigała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Full description: |
(in Polish) Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Bibliography: |
(in Polish) Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 70 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Dźwigała | |
Group instructors: | Katarzyna Dźwigała | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Full description: |
(in Polish) Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Bibliography: |
(in Polish) Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.