Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Animation of local environments through art

General data

Course ID: WNHS-HS-ASL
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Animation of local environments through art
Name in Polish: Animacja środowisk lokalnych przez sztukę
Organizational unit: Faculty of Historical Sciences
Course groups: (in Polish) Fakultety do wyboru dla 2 roku 2 stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

art studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Ogólna znajomość współczesnej sceny artystycznej

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają zapoznać studentki/studentów z zasadami organizacji oraz przygotowywać do prowadzenia działań animacyjnych skierowanych do różnych grup społecznych i środowisk, a wykorzystujących sztukę i zaangażowanie twórców do uzyskiwania pozytywnych efektów społecznych.

Full description: (in Polish)

Od dawna wierzono, że poprzez sztukę można dokonywać istotnych zmian społecznych. Dziś, choć nadzieja na powszechną przemianę świata za pośrednictwem sztuki wyraźnie osłabła, artyści i artystki realizują wiele działań korzystnie oddziałujących na rozmaite społeczności, także te najmniejsze, pomagając zmagać się w wieloma problemami, takimi jak rozpad więzi międzyludzkich, rozmaite formy wykluczenia, zacieranie się lokalnych tożsamości czy kwestie ekologiczne. Akcje artystyczne, często realizowane poza przestrzenią galerii czy muzeów, angażują także osoby i grupy społeczne na co dzień z różnych powodów niezaangażowane w życie kulturalne. Niejednokrotnie są to osoby z różnych powodów defaworyzowane.

Studenci/studentki zapoznają się na zajęciach z poszczególnymi studiami przypadków: inicjatywami i akcjami, w których szeroko pojęta sztuka wykorzystywana jest do osiągania pozytywnych efektów w rozmaitych społecznościach. Przykłady te przedstawiane są na tle założeń teoretycznych i ideowych, jakie przyświecają ich twórczyniom i twórcom. Analizowane są problemy, z jakimi borykają się aktywiści/aktywistki. Ponieważ istotą zajęć jest przygotowanie studentów/studentek do prowadzenia takich działań i poznanie ich praktycznych aspektów, ważną ich częścią są odwiedziny w instytucjach kultury, spotkania z artyst(k)ami, animator(k)ami, kurator(k)ami. Studentki/studentów zachęca się do realizacji własnych działań animatorskich (nawet jeśli ich zakres oddziaływania jest w tym przypadku ograniczony) bądź do zaangażowania się w działania już realizowane przez inne podmioty.

Proponowane tematy do opracowania:

1. Animacja, animator, społeczność lokalna. Animacja jako narzędzie pracy w środowisku lokalnym.

2. Ramy teoretyczne animacji poprzez sztukę. Historia animacji poprzez sztukę (wybrane przykłady).

3. Problemy i wyzwania w animacji. Metody i praktyki w animacji.

4. Animacja jako budowanie relacji transgranicznych (wybrane przykłady – Cieszyn, Zgorzelec i inne miasta).

5. Działalność Pawła Althamera - między animacją poprzez sztukę a terapią;

6. Wydarzenia lokalne a wydarzenia ogólnokrajowe.

7. Muzea w Polsce – podział, znaczenie i funkcje. Przykłady (wybrane) udanych wystaw i ich wpływ na kulturę.

8. Muzea pamięci i ich znaczenie w kulturze.

9. Kolekcje i muzea prywatne a animacja kulturalna (przykłady, sukcesy i porażki).

10. Mecenat państwa – mecenat kultury. Programy i projekty, ich oddziaływanie na sztukę, itp.

11. Domy kultury i Uniwersytety Trzeciego Wieku - ich wpływ na kształtowanie środowisk lokalnych przez sztukę.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

69 pomysłów na aktywność lokalną, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa 2001.

Bobrowicz W., Pedagogika i kultura – pomiędzy teorią a praktyką, UMCS, Lublin 2009,

Kargul J., Upowszechnienie. Animacja. Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020.

Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

Kargul J. Czyżewski K., Krasnogrudzki most. Niezbędnik budowniczego, Sejny 2016.

Dąbkowska E., Osoba animatora i koncepcje jego kształcenia, UMCS, Lublin 2001.

Jedlewska B., Skrzypczak B., Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, Olsztyn 2009.

Kwiatkowski P. T., Nessel – Łukasik B., Grzonkowska J., Publiczność (w) muzeum, NIMOZ, Warszawa 2022.

Jasińska A., Jasiński A., Stare kolekcje – nowa architektura, NIMOZ, Warszawa 2020.

Kolekcjonerstwo polskie XX i XXI wieku, NIMOZ, Warszawa 2015.

Kłudkiewicz K., Mencfel M., Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX wieku, NIMOZ, Warszawa 2014.

- oraz teksty wskazywane na bieżąco podczas zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy:

Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie objętym kursem przedmiotu.

Posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z różnych dyscyplin i jej zastosowania w różnych sytuacjach. Student umie formułować wnioski.

Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury.

Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

Student ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń.

umiejętności:

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury.

Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin sztuki oraz umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku angielskim, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach.

Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.

Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji.

Student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy zjawisk w obrębie sztuki.

Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy różnych badaczy.

Student posiada umiejętności organizacji wydarzeń społecznych i działań oświatowych połączonych z problematyką rekonstrukcyjną, oraz wydarzeń quasi naukowych i naukowych wykorzystujących archeologię doświadczalną;

kompetencji społecznych:

Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.

Student aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych jego form.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach.

Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Group instructors: Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają zapoznać studentów/studentki z zasadami organizacji oraz przygotowywać do prowadzenia działań animacyjnych skierowanych do różnych grup społecznych i środowisk, a wykorzystujących sztukę i zaangażowanie twórców do uzyskiwania pozytywnych efektów społecznych.

Full description: (in Polish)

Od dawna wierzono, że poprzez sztukę można dokonywać istotnych zmian społecznych. Dziś, choć nadzieja na powszechną przemianę świata za pośrednictwem sztuki wyraźnie osłabła, artyści i artystki realizują wiele działań korzystnie oddziałujących na rozmaite społeczności, także te najmniejsze, pomagając zmagać się w wieloma problemami, takimi jak rozpad więzi międzyludzkich, rozmaite formy wykluczenia, zacieranie się lokalnych tożsamości czy kwestie ekologiczne. Akcje artystyczne, często realizowane poza przestrzenią galerii czy muzeów, angażują także osoby i grupy społeczne na co dzień z różnych powodów niezaangażowane w życie kulturalne. Niejednokrotnie są to osoby z różnych powodów defaworyzowane.

Studenci/studentki zapoznają się na zajęciach z poszczególnymi studiami przypadków: inicjatywami i akcjami, w których szeroko pojęta sztuka wykorzystywana jest do osiągania pozytywnych efektów w rozmaitych społecznościach. Przykłady te przedstawiane są na tle założeń teoretycznych i ideowych, jakie przyświecają ich twórczyniom i twórcom. Analizowane są problemy, z jakimi borykają się aktywiści/aktywistki. Ponieważ istotą zajęć jest przygotowanie studentów/studentek do prowadzenia takich działań i poznanie ich praktycznych aspektów, ważną ich częścią są odwiedziny w instytucjach kultury, spotkania z artyst(k)ami, animator(k)ami, kurator(k)ami. Odwiedziny mogą być realizowane także zdalnie, w formule telekonferencji. Studentów/studentki zachęca się do realizacji własnych działań animatorskich bądź do zaangażowania się w działania już realizowane przez inne podmioty.

1) Ramy teoretyczne animacji poprzez sztukę;

2) Historia animacji poprzez sztukę;

3) Ryzyko postawy wyższościowej w praktykach animacyjnych, studium przypadku: Lucim;

4) Animacja jako budowanie relacji transgranicznych – studium przypadku Fundacja Pogranicze;

5) Między animacją poprzez sztukę a terapią - studium przypadku: działania Pawła Althamera;

6) Animacja poprzez sztukę jako praca z pamięcią – przypadek Ośrodka „Brama Grodzka - Teatru NN”

7) Animacja na miejskich obszarach dotkniętych atrofią życia społecznego.

8) Animacja poprzez sztukę a popularyzacja sztuki

9) Działania animacyjne na wsi, przezwyciężanie stereotypów dot. osób nieheteronormatywnych – przypadek Daniela Rycharskiego;

10) Sztuka jako tworzenie warunków dla dialogu – przypadek Fundacji Borussia

11) Gardzienice w Gardzienicach.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

Krzysztof Czyżewski, Krasnogrudzki most. Niezbędnik budowniczego, Sejny 2016.

Paweł Próchniak (rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem), Teatr nocy [w:] Teatr pamięci Teatru NN: flesze / pod redakcją Pawła Próchniaka, Lublin 2018, s. 15-39.

Karol Sienkiewicz, Patriota Wszechświata. O Pawle Althamerze, 2017.

Włodzimierz Staniewski, „Gardzienice" - Praktykowanie Humanistyki. Esej teatralny, „Dialog”, 2007, nr 5, s. 146

Monika Weychert, Niewidzialność czy eskapologia? W stronę użytkowania Lucimia, Konteksty - Polska Sztuka Ludowa, 2019/4 (327), s. 30-38.

Rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem, Przypadek zamierzony, „Scriptores” nr 2/2003 (28), s. 177.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Piotr Jakub Fereński, Materie kultury. Heteronomie życia mieszkańców współczesnych miast, Wrocław 2019.

Józef Kargul, Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020.

Józef Kargul, Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

„Obieg”, nr 19/2019, „Od-innienie”

Zbigniew Taranienko, Gardzienice. Praktyki teatralne Włodzimierza Staniewskiego, Lublin 1997

- oraz teksty wskazywane na bieżąco podczas zajęć.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Piotr Chabiera
Group instructors: Piotr Chabiera
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Piotr Chabiera
Group instructors: Piotr Chabiera
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)