Anthropology of art
General data
Course ID: | WNHS-HS-ASS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anthropology of art |
Name in Polish: | Antropologia sztuki |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu antropologii kulturowej oraz sztuki społeczeństw spoza cywilizacji zachodniej oraz powiązanie ich działalności artystycznej z procesami społecznymi i religią. |
Bibliography: |
(in Polish) Antropologia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia sztuki - kilka podstawowych definicji. Ewolucjonizm (ewolucjonizm unillinearny, ewolucjonizm uniwersalny, ewolucjonizm multilinearny, ekologia kulturowa. Dyfuzjonizm i areał kulturowy. Funkcjonalizm i funkcjonalizm strukturalny. Bronisław Malinowski. Relatywizm i strukturalizm. Franz Boaz, Claude Levi-Strauss. Definicja sztuki. Sztuka a dobór naturalny. Instynkt sztuki. Sztuka pradziejowa: forma i treść. Sztuka Aborygenów australijskich. Sztuka rdzennych mieszkańców Nowej Gwinei. Sztuka i kultura ludów Oceanii. Sztuka ludów Afryki na przykładzie sztuki ludów Bantu i San. Rzeźby Wyspy Wielkanocnej. Apollińskość i dionizyjskość w sztuce rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz z naukami ścisłymi i przyrodniczymi; Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; Student jest gotowy do brania odpowiedzialności za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwuetapowo: najpierw student zobowiązany jest do przygotowania eseju (objętość od 5400 do 6000 znaków, bez bibliografii) na wybrany temat, zgodnie z efektami kształcenia HS1_U03) i złożenia go najpóźniej na dwa tyg. przed zakończeniem zajęć. Drugim etapem jest pisemne kolokwium złożone z 11 pytań (zagadnienia do kolokwium podane będą na miesiąc przed końcem zajęć). |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Przemysław Nowogórski | |
Group instructors: | Przemysław Nowogórski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godz. udział w wykładach; 6 godz. praca własna = 2,5 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz sztuki społeczeństw spoza cywilizacji zachodniej, głównie tzw. społeczeństw pierwotnych, a także związek ich działalności artystycznej z procesami społecznymi i religią. |
|
Full description: |
(in Polish) Antropologia, etnologia, antropologia kulturowa, antropologia sztuki - kilka podstawowych definicji. Ewolucjonizm (ewol. unilinearny, ewol. uniwersalny, ewol. multilinearny, ekologia kulturowa. Dyfuzjonizm i areał kulturowy. Funkcjonalizm i funkcjonalizm strukturalny. Bronisław Malinowski. Relatywizm i strukturalizm. Franz Boaz, Claude Levi-Staruss. Definicja sztuki. Sztuka a dobór naturalny. Instynkt sztuki. Sztuka pradziejowa: forma i treść. Sztuka Aborygenów australijskich (malarstwo naskalne, A. Namatjira i szkoła pejzażu, malarstwo kropkowe, rzemiosło artystyczne). Sztuka rdzennych mieszkańców Nowej Gwinei. Sztuka ludów Oceanii. Sztuka ludów Afryki na przykładzie sztuki ludów Bantu i San; współczesny styl tingatinga. Rzeźby Wyspy Wielkanocnej. Apollińskość i dionizyjskość w sztuce rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej na przykładzie kultury i sztuki Indian Południowego Zachodu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Teksty źródłowe (obowiązkowo): Frazer J., Złota gałąź, przekł. H. Krzeczkowski, Kraków 2012 (rozdziały 3, 4, 5 oraz jeden spośród pozostały do wyboru przez studenta). Malinowski B., Ogrody koralowe i ich magia, t. 1, przekł. A. Bydłoń, Warszawa 1986 (cz. 2 rozdział 1 we fragmentach). Uzupełniająca: Barnard A., Antropologia, przekł. S. Szymański, Warszawa 2006. Bęben W., Kultura rdzennych ludów Australii i Oceanii: perspektywa porównawcza, "Etnografia. Praktyka. Praktyka. Teorie. Doświadczenia" 2009, s. 65-110. Dutton D., Instynkt sztuki, przekł. J. Luty, Kraków 2021. Gąssowski J., Pradzieje sztuki, Warszawa 2008. Scruton R., Kultura jest ważna, przekł. T. Bieroń, Poznań 2010 (wybrane fragmenty). Stockton E., Dar Aborygenów, przekł. E. Rekłajtis, P. Nowogórski, Warszawa 2008 Ponadto literatura szczegółowa (jako uzupełnienie wykładów) podawana w trakcie zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.