Artistic Doctrines. From antiquity to 19th century.
General data
Course ID: | WNHS-HS-DAS19 |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Artistic Doctrines. From antiquity to 19th century. |
Name in Polish: | Doktryny artystyczne. Starożytność - XIX w. |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | art studies |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot zaznajamia z najważniejszymi koncepcjami twórczości i dzieła sztuki w „świecie zachodnim” od starożytności po XIX w. Na tle debat filozoficznych przedstawia kształtowanie się pojęć i idei, które decydowały o tym, jak rozumiana była i jest sztuka. Obejmuje kluczowe debaty, spory oraz zwroty w myśleniu o przedmiocie i podmiocie działalności artystycznej. |
Full description: |
(in Polish) 1) pojęcie i systematyka sztuk w starożytnej Grecji; 2) kategoria mimesis u starożytnych; 3) Koncepcja katharsis u starożytnych i jej znaczenie dla sztuki 4) wyobraźnia, piękno, harmonia, kanon, ekfraza u starożytnych; 5) Koncepcja piękna u Pseudo-Dionizego Areopagity; 6) Spór o ikony w Bizancjum; 7) Piękno i brzydota u św. Augustyna; 8) Poglądy św. Tomasza z Akwinu na piękno; 9) Po co cystersom estetyka? Poglądy św. Bernarda z Clairvaux i rola sztuki u cystersów; 10) Estetyka scholastyczna 11) Paragone, czyli współzawodnictwo sztuk w renesansie; 12) Koncepcje perspektywy; 13) Znaczenie pojęcia disegno w nowożytnej sztuce; 14) Poglądy Lutra i Kalwina na obrazy. Protestancki ikonoklazm; 15) Sobór Trydencki a sztuka; 16) Historia pojęcia ut pictura poesis; 17) Poglądy na sztukę Poussina (zasada trzech jedności, decorum, inwencja); 18) Historia i podstawowe założenia teoretyczne akademii artystycznych (Włochy, Francja); 19) Malarstwo historyczne a akademia; 20) Spór starożytników z nowożytnikami; 21) Spór rubensistów z poussinistami; 22) Brytyjscy estetycy XVII/XVIII wieku a natura; 23) Gilpin i jego koncepcja malowniczości/picturesque; 24) Kategoria wzniosłości w refleksji nad sztuką od XIX wieku; 25) Piękno w tekstach Williama Hogharta; 26) Esej o malarstwie Diderota; 27) Narodziny idei muzeum; 28) Etyczny wymiar sztuki u Johna Ruskina; 29) Czym była nowoczesność dla Charlesa Baudelaire’a?; 30) Teoretyczne konteksty zwrotu awangardowego; |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA J. Białostocki (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku J. Białostocki (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600 J. Białostocki, M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700 J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976 E. Grabska, M. Poprzęcka (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870 U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989, W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006, W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t.1-3, Wrocław, LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (WYBRANE POZYCJE) H. Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010 U. Eco, Historia brzydoty, Poznań 2007 G. Hocke, Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520-1650 i współcześnie, Gdańsk 2003 W. Hoghart, Analiza piękna, Gdańsk 2011 P. Jaroszyński, Spór o piękno, Lublin 2002 G.E. Lessing, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962, S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961 S. Morawski, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, Warszawa 1961 K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001 J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, Warszawa 2008, R. Nycz, Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997 G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków L. Vinci da, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006 - oraz teksty wskazywane na bieżąco na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student/ka: 1) Ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofią i literaturą. 2) Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. 3) Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania. 4) Potrafi w zaawansowanym stopniu posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Potrafi prowadzić debatę. 5) Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera. Udział w wykładach: 30 godzin praca własna z literatura ok. 40 godzin przygotowanie do egzaminu ok. 20 godzin SUMA GODZIN ok. 90 LICZBA ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa z wykładu wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego. Na ocenę wpływać będzie ocena z ćwiczeń, a także aktywność na zajęciach oraz obecność. Obecność na wykładzie obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2020/21" (past)
Time span: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Group instructors: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot zaznajamia z najważniejszymi koncepcjami twórczości i dzieła sztuki w „świecie zachodnim” od starożytności po XIX w. Na tle debat filozoficznych przedstawia kształtowanie się pojęć i idei, które decydowały o tym, jak rozumiana była i jest sztuka. Obejmuje kluczowe debaty, spory oraz zwroty w myśleniu o przedmiocie i podmiocie działalności artystycznej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1) pojęcie i systematyka sztuk w starożytnej Grecji; 2) kategoria mimesis u starożytnych; 3) Koncepcja katharsis u starożytnych i jej znaczenie dla sztuki 4) wyobraźnia, piękno, harmonia, kanon, ekfraza u starożytnych; 5) Koncepcja piękna u Pseudo-Dionizego Areopagity; 6) Spór o ikony w Bizancjum; 7) Piękno i brzydota u św. Augustyna; 8) Poglądy św. Tomasza z Akwinu na piękno; 9) Po co cystersom estetyka? Poglądy św. Bernarda z Clairvaux i rola sztuki u cystersów; 10) Estetyka scholastyczna 11) Paragone, czyli współzawodnictwo sztuk w renesansie; 12) Koncepcje perspektywy; 13) Znaczenie pojęcia disegno w nowożytnej sztuce; 14) Poglądy Lutra i Kalwina na obrazy. Protestancki ikonoklazm; 15) Sobór Trydencki a sztuka; 16) Historia pojęcia ut pictura poesis; 17) Poglądy na sztukę Poussina (zasada trzech jedności, decorum, inwencja); 18) Historia i podstawowe założenia teoretyczne akademii artystycznych (Włochy, Francja); 19) Malarstwo historyczne a akademia; 20) Spór starożytników z nowożytnikami; 21) Spór rubensistów z poussinistami; 22) Brytyjscy estetycy XVII/XVIII wieku a natura; 23) Gilpin i jego koncepcja malowniczości/picturesque; 24) Kategoria wzniosłości w refleksji nad sztuką od XIX wieku; 25) Piękno w tekstach Williama Hogharta; 26) Esej o malarstwie Diderota; 27) Narodziny idei muzeum; 28) Etyczny wymiar sztuki u Johna Ruskina; 29) Czym była nowoczesność dla Charlesa Baudelaire’a?; 30) Teoretyczne konteksty zwrotu awangardowego; |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA J. Białostocki (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku J. Białostocki (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600 J. Białostocki, M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700 J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976 E. Grabska, M. Poprzęcka (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870 U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989, W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006, W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t.1-3, Wrocław, LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (WYBRANE POZYCJE) H. Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010 U. Eco, Historia brzydoty, Poznań 2007 G. Hocke, Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520-1650 i współcześnie, Gdańsk 2003 W. Hoghart, Analiza piękna, Gdańsk 2011 P. Jaroszyński, Spór o piękno, Lublin 2002 G.E. Lessing, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962, S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961 S. Morawski, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, Warszawa 1961 K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001 J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, Warszawa 2008, R. Nycz, Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997 G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków L. Vinci da, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006 - oraz teksty wskazywane na bieżąco na zajęciach. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Group instructors: | Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot zaznajamia z najważniejszymi koncepcjami twórczości i dzieła sztuki w „świecie zachodnim” od starożytności po XIX w. Na tle debat filozoficznych przedstawia kształtowanie się pojęć i idei, które decydowały o tym, jak rozumiana była i jest sztuka. Obejmuje kluczowe debaty, spory oraz zwroty w myśleniu o przedmiocie i podmiocie działalności artystycznej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1) pojęcie i systematyka sztuk w starożytnej Grecji; 2) kategoria mimesis u starożytnych; 3) Koncepcja katharsis u starożytnych i jej znaczenie dla sztuki 4) wyobraźnia, piękno, harmonia, kanon, ekfraza u starożytnych; 5) Koncepcja piękna u Pseudo-Dionizego Areopagity; 6) Spór o ikony w Bizancjum; 7) Piękno i brzydota u św. Augustyna; 8) Poglądy św. Tomasza z Akwinu na piękno; 9) Po co cystersom estetyka? Poglądy św. Bernarda z Clairvaux i rola sztuki u cystersów; 10) Estetyka scholastyczna 11) Paragone, czyli współzawodnictwo sztuk w renesansie; 12) Koncepcje perspektywy; 13) Znaczenie pojęcia disegno w nowożytnej sztuce; 14) Poglądy Lutra i Kalwina na obrazy. Protestancki ikonoklazm; 15) Sobór Trydencki a sztuka; 16) Historia pojęcia ut pictura poesis; 17) Poglądy na sztukę Poussina (zasada trzech jedności, decorum, inwencja); 18) Historia i podstawowe założenia teoretyczne akademii artystycznych (Włochy, Francja); 19) Malarstwo historyczne a akademia; 20) Spór starożytników z nowożytnikami; 21) Spór rubensistów z poussinistami; 22) Brytyjscy estetycy XVII/XVIII wieku a natura; 23) Gilpin i jego koncepcja malowniczości/picturesque; 24) Kategoria wzniosłości w refleksji nad sztuką od XIX wieku; 25) Piękno w tekstach Williama Hogharta; 26) Esej o malarstwie Diderota; 27) Narodziny idei muzeum; 28) Etyczny wymiar sztuki u Johna Ruskina; 29) Czym była nowoczesność dla Charlesa Baudelaire’a?; 30) Teoretyczne konteksty zwrotu awangardowego; |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA J. Białostocki (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku J. Białostocki (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600 J. Białostocki, M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700 J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976 E. Grabska, M. Poprzęcka (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870 U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989, W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006, W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t.1-3, Wrocław, LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (WYBRANE POZYCJE) H. Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010 U. Eco, Historia brzydoty, Poznań 2007 G. Hocke, Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520-1650 i współcześnie, Gdańsk 2003 W. Hoghart, Analiza piękna, Gdańsk 2011 P. Jaroszyński, Spór o piękno, Lublin 2002 G.E. Lessing, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962, S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961 S. Morawski, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, Warszawa 1961 K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001 J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, Warszawa 2008, R. Nycz, Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997 G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków L. Vinci da, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006 - oraz teksty wskazywane na bieżąco na zajęciach. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (in progress)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Przemysław Nowogórski | |
Group instructors: | Przemysław Nowogórski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godz. - udział w wykładzie 60 godz. - przygotowanie do zajęć i do egzaminu Łącznie 90 godz. : 30 godz. - 3 punkty ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cyl wykładów obejmuje podstawowe poglądy na sztukę od XV do XXI w. |
|
Full description: |
(in Polish) Alberti, da Vinci i inni. Myśliciele i artyści renesansu o sztuce. Sztuka a reformatorzy protestanccy. Koncepcja perspektywy. Sobór Trydencki o sztuce, czyli "nowa sztuka religijna". Giovanniego Lorenza Berniniego (1598-1680) pogląd na sztukę. Poglądy na sztukę Niclasa Poussina (1594-1665). Myśli o sztuce w epoce Oświecenia. Odkrycie starożytności klasycznej. Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) o sztuce i kolorach. Krytyka artystyczna Eugene'a Fromentina (1820-1876). Alois Riegl (1858-1905): piierwsza naukowa koncepcja historii sztuki. U źródeł nowoczesnego muzeum. |
|
Bibliography: |
(in Polish) J. Białostocki (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku J. Białostocki (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600 J. Białostocki, M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700 J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, wyd. 2. Warszawa 1976 E. Grabska, M. Poprzęcka (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870 U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 D. Freedberg, Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989, W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006, W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t.1-3, Wrocław, LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (WYBRANE POZYCJE) H. Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010 U. Eco, Historia brzydoty, Poznań 2007 G. Hocke, Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520-1650 i współcześnie, Gdańsk 2003 W. Hoghart, Analiza piękna, Gdańsk 2011 P. Jaroszyński, Spór o piękno, Lublin 2002 G.E. Lessing, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Wrocław 1962, S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961 S. Morawski, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, Warszawa 1961 K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001 J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, Warszawa 2008, R. Nycz, Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997 G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków L. Vinci da, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006 - oraz teksty wskazywane na bieżąco na zajęciach. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.