History of European musical culture
General data
Course ID: | WNHS-HS-DEKM1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of European musical culture |
Name in Polish: | Dzieje europejskiej kultury muzycznej cz. 1 |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Course homepage: | http://uhmp106 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | art studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Historia form i stylów muzycznych w obszarze muzyki dawnej (od starożytności do baroku). |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej od antyku do baroku włącznie. Tematyka obejmuje: teorie powstania muzyki, muzyka antycznej Grecji, kościelna muzyka średniowiecza, powstanie i rozwój polifonii, świecka liryka muzyczna, muzyka szkoły Notre Dame, Ars Antiqua i Ars Nova, generacje kompozytorów renesansu, szkoła wenecka i rzymska, monodia akompaniowana po 1600, opera i oratorium (Włochy, Francja, Niemcy i Anglia), twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla. W przeddzień student otrzymuje zaproszenie w formie neewslettera z opisem najbliższych zajęć. Zapisy (dobrowolne) na listę mailingową tutaj: http://eepurl.com/bif7_L Zajęcia są prowadzone online w systemie MS Teams. Link do grupy udostępniony będzie studentom na ich adresy mailowe w systemie informatycznym USOS. |
Bibliography: |
(in Polish) JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH: B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983. M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001. ORAZ: 1) G. Michalski, J. Waldorff, H. Swolkień, T. Ochlewski, E. Obniska, Dzieje muzyki polskiej, Warszawa 1984. 2) D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 3) notatki i skróty wykładów |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) I STOPIEŃ WIEDZA. W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko. II STOPIEDŃ WIEDZA W 02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki. W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. W06 Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI U 03 Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. U 07 Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzenie przyswojonej wiedzy odbywa się w formie TESTU. Formularz ma wskazaną liczbę punktów za każdą odpowiedź oraz przedział punktowy odpowiadający danej ocenie. Dopuszczalny poziom absencji - trzykrotnie w semestrze bez względu na powód. Przekroczenie go spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK_MON
W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Czesław Grajewski | |
Group instructors: | Czesław Grajewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Short description: |
(in Polish) Historia form i stylów muzycznych w obszarze muzyki dawnej (od starożytności do baroku). |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej od antyku do baroku włącznie. Tematyka obejmuje: teorie powstania muzyki, muzyka antycznej Grecji, kościelna muzyka średniowiecza, powstanie i rozwój polifonii, świecka liryka muzyczna, muzyka szkoły Notre Dame, Ars Antiqua i Ars Nova, generacje kompozytorów renesansu, szkoła wenecka i rzymska, monodia akompaniowana po 1600, opera i oratorium (Włochy, Francja, Niemcy i Anglia), twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla. W przeddzień student otrzymuje zaproszenie w formie neewslettera z opisem najbliższych zajęć. Zapisy (dobrowolne) na listę mailingową tutaj: http://eepurl.com/bif7_L Zajęcia są prowadzone online w systemie MS Teams. Link do grupy udostępniony będzie studentom na ich adresy mailowe w systemie informatycznym USOS. |
|
Bibliography: |
(in Polish) JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH: B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983. M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001. ORAZ: 1) G. Michalski, J. Waldorff, H. Swolkień, T. Ochlewski, E. Obniska, Dzieje muzyki polskiej, Warszawa 1984. 2) D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 3) notatki i skróty wykładów |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK_MON
W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Czesław Grajewski | |
Group instructors: | Czesław Grajewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 2 godz. Samodzielna praca: odsłuch utworów muzycznych 3 godz. SUMA GODZIN: 35 = 1 ECTS |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Short description: |
(in Polish) Historia form i stylów muzycznych w obszarze muzyki dawnej (od starożytności do baroku). |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej od antyku do baroku włącznie. Tematyka obejmuje: teorie powstania muzyki, muzyka antycznej Grecji, kościelna muzyka średniowiecza, powstanie i rozwój polifonii, świecka liryka muzyczna, muzyka szkoły Notre Dame, Ars Antiqua i Ars Nova, generacje kompozytorów renesansu, szkoła wenecka i rzymska, monodia akompaniowana po 1600, opera i oratorium (Włochy, Francja, Niemcy i Anglia), twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla. W przeddzień student otrzymuje zaproszenie w formie neewslettera z opisem najbliższych zajęć. Zapisy (dobrowolne) na listę mailingową tutaj: http://eepurl.com/bif7_L Zajęcia są prowadzone online w systemie MS Teams. Link do grupy udostępniony będzie studentom na ich adresy mailowe w systemie informatycznym USOS. |
|
Bibliography: |
(in Polish) JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH: B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983. M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001. ORAZ: 1) G. Michalski, J. Waldorff, H. Swolkień, T. Ochlewski, E. Obniska, Dzieje muzyki polskiej, Warszawa 1984. 2) D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 3) notatki i skróty wykładów |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK_MON
TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Czesław Grajewski | |
Group instructors: | Czesław Grajewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK_MON
TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Czesław Grajewski | |
Group instructors: | Czesław Grajewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 2 godz. Samodzielna praca: odsłuch utworów muzycznych 3 godz. SUMA GODZIN: 35 = 1 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Historia form i stylów muzycznych w obszarze muzyki dawnej (od starożytności do baroku). |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z panoramą rozwojową europejskiej sztuki muzycznej od antyku do baroku włącznie. Tematyka obejmuje: teorie powstania muzyki, muzyka antycznej Grecji, kościelna muzyka średniowiecza, powstanie i rozwój polifonii, świecka liryka muzyczna, muzyka szkoły Notre Dame, Ars Antiqua i Ars Nova, generacje kompozytorów renesansu, szkoła wenecka i rzymska, monodia akompaniowana po 1600, opera i oratorium (Włochy, Francja, Niemcy i Anglia), twórczość J. S. Bacha i J. F. Haendla. |
|
Bibliography: |
(in Polish) JEDNA POZYCJA SPOŚRÓD DWÓCH: B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983. M. Kowalska, ABC Historii muzyki, Kraków 2001. ORAZ: 1) G. Michalski, J. Waldorff, H. Swolkień, T. Ochlewski, E. Obniska, Dzieje muzyki polskiej, Warszawa 1984. 2) D. Zarewicz, O życiu i śmierci w starożytnej Grecji. Od orfizmu do pitagoreizmu, „Musica sacra nova” 3/4 (2009/2010), s. 444-459. 3) notatki i skróty wykładów |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.